• Anonym (Lila)

Oro över ekonomi

Jag kan inte mycket om ekonomi o vet inte om vi räknas som normala när der gäller ekonomin. Vi är 40 har 3 barn o jag har varit hemma mycket. Jobbat deltid mem sparat o ha spakonto från muna föräldrar. Vi äger vårt hus som är värderat i 3.5 milj o har 1,5 i lån o äger en stuga som är värderad i 3milj men där har vi inga lån. Däremot har jag ju jobbat deltid många år. Jag haf försökt att pensionsspara men pengarna jag har är mest från min farmors mamma som pappa satte i aktier. Det är 1.5 milj. Skulle ni räkna oss som medelklass? Va är normalt? Inga elaka kommentrarer tack .

• Svar på tråden Oro över ekonomi
  • PH76

Jag vet inte varför det spelar roll om ni räknas til medelklass eller inte, men det låter ganska normalt för en svensk familj som ärvt stuga och lite pengar. Se till du förvaltar dem väl då jag misstänker ner att din pension kommer att vara rätt låg.

• Anonym (Abc)

Ni har ju definitivt mer fastighetstillgångar än de flesta iaf.

• Anonym (P)
    Anonym (Lila) skrev 2022-12-12 17:08:58 följande:
    Oro över ekonomi

Jag kan inte mycket om ekonomi o vet inte om vi räknas som normala när der gäller ekonomin. Vi är 40 har 3 barn o jag har varit hemma mycket. Jobbat deltid mem sparat o ha spakonto från muna föräldrar. Vi äger vårt hus som är värderat i 3.5 milj o har 1,5 i lån o äger en stuga som är värderad i 3milj men där har vi inga lån. Däremot har jag ju jobbat deltid många år. Jag haf försökt att pensionsspara men pengarna jag har är mest från min farmors mamma som pappa satte i aktier. Det är 1.5 milj. Skulle ni räkna oss som medelklass? Va är normalt? Inga elaka kommentrarer tack .

Varför är du orolig?
  • mammatill6

Du har en obelånad stuga värd 3 miljoner, ett sparande på1,5 o ett hus med lån bara på halva? Ja ni har det ganska bra ställt öndå

• Anonym (P)
    Oro över ekonomi

Är din man lika okunnig? 
  • Anonym (Man med klös)

Absolut övre medelklass. 3mill hus -1,5 på lån är 1,5m + 1,5m aktier +3m stuga, den är säkert inte värd 3m idag så räkna 2 där.

"vi?"=2, så dela med 2 +ev några hundra k på sparkonto det kan vi kvitta mot huset som gått ner lite i pris nu under året.

1,5+1,5+2/2=2,5m netto per skalle.

Absolut övre medelklass.

Medelklass idag skulle jag säga har ca 1-1,5m netto.

• Smegen
    Oro över ekonomi

Osmakigt inlägg i tiden med tanke på Svensk ekonomi och folk som kämpar med elräkningen. Här sitter du o oroar dig över klass. Tycker du ska börja försöka oroa dig om strömlösa Ukrainare istället och kanske åka bil ner direkt till fronten vid Bakmuth. Lycka till
  • Kockobello
    Anonym (Man med klös) skrev 2022-12-12 22:31:08 följande:

Absolut övre medelklass. 3mill hus -1,5 på lån är 1,5m + 1,5m aktier +3m stuga, den är säkert inte värd 3m idag så räkna 2 där.

"vi?"=2, så dela med 2 +ev några hundra k på sparkonto det kan vi kvitta mot huset som gått ner lite i pris nu under året.

1,5+1,5+2/2=2,5m netto per skalle.

Absolut övre medelklass.

Medelklass idag skulle jag säga har ca 1-1,5m netto.

Du glömde bildning, yrke och samhällsstatus.

Nej, absolut inte övre medelklass.
  • Fröken Allvar

Kul att se att medelklassen engageras av sina inre skiktningar.

Än är inte ladorna tömda. Än har vi råd med falukorv.
    Än inga ekobrottslingar dömda. Än ingen flytt till halm och torv.
    Ta era pengar ur madrassen
    sedlarna passar fint på dassen
    när ni ska checka in parnassen.
    Taffeln är skaldjur och skyldig skorv. 

• FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2022-12-12 22:57:28 följande:

Kul att se att medelklassen engageras av sina inre skiktningar.

Än är inte ladorna tömda. Än har vi råd med falukorv.
    Än inga ekobrottslingar dömda. Än ingen flytt till halm och torv.
    Ta era pengar ur madrassen
    sedlarna passar fint på dassen
    när ni ska checka in parnassen.
    Taffeln är skaldjur och skyldig skorv. 

Vad vill du säga med detta konstiga inlägg?
Svar på tråden Oro över ekonomi