• Astriidlind

    Vad är det jag har för något?

    Jag hade för ca 2 månader stickningar och puttningen på högra sida kroppen och ansikte . kunde också känna av att det var kallt på vissa ställen och var känslig på rygg och armar om någon rörde så kunde det svida. Efter det började jag få köldallergi Med. Idag har jag symptom som att jag kan få torra ögon eller lite immigt om ögonen men det försinnner rätt fort. Har darrningar i kroppen speciellt vänstra hand och har inte full styrka som förr i den. Får ibland ledvärk men fördriver rätt fort och kan känna hur mina nerver rör sig. Har även mycket muskelryckningar i kroppen. min tunga är vågig på sidorna med och kan kännas konstig när jag ska prata.Jag drömmer också väldigt mycket på nätterna.  Jag har varit hos läkaren och de har tagit jättemycket blodprover men det visar ingenting och läkaren har nu sagt att det beror på stress. Jag har skickat två egentemisser till neurolog men de vill inte ta emot mig då de tycker mina symptom är oklara. Är det någon som upplevt likande och vet vad det kan bero på? 

  • Svar på tråden Vad är det jag har för något?
  • Anonym (Blandat)

    Vad menar du med att nerverna rör sig? De sitter ju där de sitter. Hur som helst... Stress kan ge en massa symptom ja. Men även andra sjukdomar. Och vitamin eller mineralbrist. Har du kollat upp det? Jag vet de som tar magnesium mot rastlösa ben, kanske värt prova.

    Jag har köldallergi och drömmer massor. Det i sig är inget konstigt. Jag har även fibbro, men då har man ont jämt och får mer ont desto mer man rör sig + att man har ont i triggerpunkterna.

    Torra ögon kan bero på Sjögrens, men då har man det jämt. Bara ibland beror på torr luft. Köp ögondroppar.

    Och viktigast av allt- ta itu med stressen. 

  • Astriidlind
    Anonym (Blandat) skrev 2022-12-14 15:22:21 följande:

    Vad menar du med att nerverna rör sig? De sitter ju där de sitter. Hur som helst... Stress kan ge en massa symptom ja. Men även andra sjukdomar. Och vitamin eller mineralbrist. Har du kollat upp det? Jag vet de som tar magnesium mot rastlösa ben, kanske värt prova.

    Jag har köldallergi och drömmer massor. Det i sig är inget konstigt. Jag har även fibbro, men då har man ont jämt och får mer ont desto mer man rör sig + att man har ont i triggerpunkterna.

    Torra ögon kan bero på Sjögrens, men då har man det jämt. Bara ibland beror på torr luft. Köp ögondroppar.

    Och viktigast av allt- ta itu med stressen. 


    Jag menar mer att jag kan känna hur dom sträcker på sig. tex i ansiktet. Så svårt att förklara. Jag känner mig inte så stressad men jag sover rätt dåligt. Okej vad bra då har jag fått svar på det. 


    tack för svar 

  • Astriidlind
    Astriidlind skrev 2022-12-14 15:37:05 följande:

    Jag menar mer att jag kan känna hur dom sträcker på sig. tex i ansiktet. Så svårt att förklara. Jag känner mig inte så stressad men jag sover rätt dåligt. Okej vad bra då har jag fått svar på det. 


    tack för svar 


    Jag har tagit test för B12 och magnesium tar jag just nu. Hjälper inte. Har du upplevt muskelryckningar av din köldallergi? 
  • Anonym (Blandat)
    Astriidlind skrev 2022-12-14 15:37:05 följande:

    Jag menar mer att jag kan känna hur dom sträcker på sig. tex i ansiktet. Så svårt att förklara. Jag känner mig inte så stressad men jag sover rätt dåligt. Okej vad bra då har jag fått svar på det. 


    tack för svar 


    Men nerver kan inte sträcka på sig. Måste vara musklerna du känner av. Sömnbrist kan ge många kroppsliga besvär. Och stressad kan man vara fast man egentligen inte tycker sig vara det. Kommer du lätt till ro? Kan slappna av? Kan lämna oroliga tankar därhän?

    Jag har ju fibbro så både muskler och leder är drabbade. Det har dock inget med köldallergin att göra. Den ger klåda, värk och svullnad när jag blir för kall helt enkelt.

    Jag tycker du ska skriva dagbok över hur du mår och när och vad du gjort den dagen. Se om du hittar samband. Även inkludera maten. Och se över vad du kan göra för att ev. må bättre. Blir det ohållbart får du kontakta vården igen. En annan V.c eller en privat läkare.
  • Astriidlind
    Anonym (Blandat) skrev 2022-12-14 22:22:45 följande:
    Men nerver kan inte sträcka på sig. Måste vara musklerna du känner av. Sömnbrist kan ge många kroppsliga besvär. Och stressad kan man vara fast man egentligen inte tycker sig vara det. Kommer du lätt till ro? Kan slappna av? Kan lämna oroliga tankar därhän?

    Jag har ju fibbro så både muskler och leder är drabbade. Det har dock inget med köldallergin att göra. Den ger klåda, värk och svullnad när jag blir för kall helt enkelt.

    Jag tycker du ska skriva dagbok över hur du mår och när och vad du gjort den dagen. Se om du hittar samband. Även inkludera maten. Och se över vad du kan göra för att ev. må bättre. Blir det ohållbart får du kontakta vården igen. En annan V.c eller en privat läkare.
    Jag skall göra det och ge det tid. Tack så mycket 
  • Limpanie

    Jag upplever en del liknande symptom som dig och dessa uppkom efter att jag ätit mycket halloumi i sommar. Ett långskott förstås, men har du ätit det? Eller tagit någon antibiotika det senaste året?

  • Astriidlind
    Limpanie skrev 2022-12-20 13:51:25 följande:

    Jag upplever en del liknande symptom som dig och dessa uppkom efter att jag ätit mycket halloumi i sommar. Ett långskott förstås, men har du ätit det? Eller tagit någon antibiotika det senaste året?


    Inte tänkt på det! Var dina symptom kvar länge? 
  • Anonym (Nike)

    Fästingburna infektioner! Alla de symtomen hade jag det var en mängd olika infektioner. Jag blev frisk av antibiotika även om det krävdes flera kurer.

  • Astriidlind
    Anonym (Nike) skrev 2022-12-29 08:54:34 följande:

    Fästingburna infektioner! Alla de symtomen hade jag det var en mängd olika infektioner. Jag blev frisk av antibiotika även om det krävdes flera kurer.


    Oj då men hur vet man om det är just det då? Kan man ta något prov för att se ? 
  • Astriidlind

    Vill lägga till att nu har jag börjat få knakande leder. Speciellt i knäna och de kan kännas ömma och göra lite ont. 

  • Limpanie
    Astriidlind skrev 2022-12-29 11:04:43 följande:

    Vill lägga till att nu har jag börjat få knakande leder. Speciellt i knäna och de kan kännas ömma och göra lite ont. 


    Det är verkligen likt det jag drabbats av. Jag kan som sagt endast koppla det till mitt intag av halloumi, så det skulle vara intressant att veta om du ätit det, typ det senaste halvåret eller så? Jag har kvar alla symptom fortfarande.

    Självklart kan det vara något helt annat, tex fästingburen infektion som någon skrev ovan. Borrelia tror jag att vården kan kolla antikroppar för. 
  • Astriidlind
    Limpanie skrev 2022-12-30 18:57:59 följande:
    Det är verkligen likt det jag drabbats av. Jag kan som sagt endast koppla det till mitt intag av halloumi, så det skulle vara intressant att veta om du ätit det, typ det senaste halvåret eller så? Jag har kvar alla symptom fortfarande.

    Självklart kan det vara något helt annat, tex fästingburen infektion som någon skrev ovan. Borrelia tror jag att vården kan kolla antikroppar för. 
    Hur kan Halloumi göra så med kroppen? Är så nyfiken? Har läkaren sagt det till dig eller är det mer vad du tror? Nej jag har inte ätit Halloumi. Kanske någon gång men inte ofta liksom. Men har ätit det det senaste halvåret ja.
  • Limpanie
    Astriidlind skrev 2022-12-31 00:58:48 följande:
    Hur kan Halloumi göra så med kroppen? Är så nyfiken? Har läkaren sagt det till dig eller är det mer vad du tror? Nej jag har inte ätit Halloumi. Kanske någon gång men inte ofta liksom. Men har ätit det det senaste halvåret ja.
    Det jag misstänker är att det funnits alldeles för mycket antibiotika i mjölken vid tillverkningen av osten. Kinolon-antibiotika används flitigt vid mastit i vissa länder. Har beskrivit det närmare i denna tråd: https://www.flashback.org/t3494572
Svar på tråden Vad är det jag har för något?