Anonym (Det går att lösa.) skrev 2022-12-16 19:19:14 följande:
Sluta pusha abort på henne, hon har uttryckt flera gånger att det inte är något hon vill. Hade ni gjort detsamma om hon velat göra abort? Pushat att behålla? Då hade folk börjat med "kvinnans kropp, kvinnans rätt" snacket. Men abort kan man tydligen pusha på andra trots att de tydligt sagt att de inte vill.
Jag tycker du gör helt rätt ts i att behålla barnet. Även om situationen är tuff så är det temporärt. Det går att hitta lösningar. Många barn har separerade föräldrar och har det ändå bra, och ekonomin går upp och ner ibland. Det viktigaste för era barn är att ni är närvarande och kärleksfulla, inte hur stor bostad och hur mycket pengar ni har.
Mitt tips är att först försöka prata med din sambo, se om det går att lösa problemen, kanske ta hjälp? Går det inte och du absolut vill separera så hitta nån temporär bostad tills du kan hitta nåt bättre. Bebisar kan inte ha varannan vecka boende, utan pappan får träffa bebisen med dig, och sen när barnet blir större kan ni gradvis införa mer och mer tid med pappan. Från 3 års åldern brukar varannan vecka gå bra.
Men först och främst tycker jag att du ska försöka prata ihop dig med din sambo, även om ni inte kan lösa era relationella problem så kanske ni kan prata ihop er om en lösning för hur ni ska vid separation. Lycka till med allting.
Självklart går mycket att lösa... Grejen med abort är absolut att den är frivillig.
Oavsett hur TS gör så kommer det få konsekvenser. Att ekonomin går upp och ned, kan betyda rätt många år med låg inkomst som ensamstående, eller att inte ha råd "guldkant".
Ts har ju ytterligare ett barn, som också kommer att påverkas av föräldrarnas separation. Och rätt ofta vill man ju bo nära förskolan, eller en bra skola....
Jag har inte nån aning om varför TS vill lämna sin sambo, men jag förutsätter att det kommer bli nån typ av konflikt vid separationen. Speciellt om de siktat på att utöka familjen.
I min värld är det rimligt med drastiska beslut vissa gånger i livet, och om det är abort, eller att försöka hålla ihop en relation man faktiskt inte tror på i 3-4 år tills barnen är lite mer självständiga är inget jag lägger någon värdering i. Precis som att det kan vara riktigt att faktiskt separera under graviditeten, utifrån vad som faktiskt pågår.
Som vuxen ingår det att välja och sen faktiskt stå ut med valets konsekvenser.