• Anonym (hur?)

Vill lämna men...

Jag vill lämna min partner men har två problem:

*Får ingen bostad (vi äger en bostad och kan inte söka hyresrätt då). Och sälja känns inte så aktuellt i denna sviktande bostadsmarknad. Jag har sökt men förstått att om man äger sin bostad ligger man långt ner på priolistan. 

*Är gravid i vecka 8. Vi har ett barn sedan tidigare och ville ha ett syskon, men längst med vägens gång har jag börjat inse att jag inte vill fortsätta livet med min partner. Vå äldsta är 5 år. Det känns ju ändå rätt straight forward med varannan vecka osv. Men hur fasiken gör man med vårdnaden om ett barn som inte ännu är fött? Känner mig inte alls bekväm att lämna ett litet spädbarn längre stunder. 

Hur fasiken löser jag dessa problem? 

• Svar på tråden Vill lämna men...
  • Anonym (Halvfullt glas?)
    Anonym (hur?) skrev 2022-12-16 03:50:56 följande:
    Problemet är väl den unika situationen på bostadsmsrkanden. bostäder läggs ut men säljs inte. kan inte köpa först
    på denna marknad...
    Även i Stockholm sälj bostäder till rätt pris, har ni inget som helst övervärde att räkna med? Har ni inte amorterat? När köpte ni? Folk köper först och säljer sen hela tiden, men nu får man räkna med att få sälja för mindre än om man sålt för ett år sen. Köpte man inte när peaken var så får man sannolikt tillbaka det man själv köpt för, även i Stockholm, så lade ni in 15% då så har ni ju de pengarna plus era sparpengar. Klart det täcker varsin etta nu när priserna gått ner även där. Anstränger du dig för att hitta problem?
  • Anonym (Krass verklighet)
    Anonym (Det går att lösa.) skrev 2022-12-16 19:19:14 följande:

Sluta pusha abort på henne, hon har uttryckt flera gånger att det inte är något hon vill. Hade ni gjort detsamma om hon velat göra abort? Pushat att behålla? Då hade folk börjat med "kvinnans kropp, kvinnans rätt" snacket. Men abort kan man tydligen pusha på andra trots att de tydligt sagt att de inte vill. 

Jag tycker du gör helt rätt ts i att behålla barnet. Även om situationen är tuff så är det temporärt. Det går att hitta lösningar. Många barn har separerade föräldrar och har det ändå bra, och ekonomin går upp och ner ibland. Det viktigaste för era barn är att ni är närvarande och kärleksfulla, inte hur stor bostad och hur mycket pengar ni har. 

Mitt tips är att först försöka prata med din sambo, se om det går att lösa problemen, kanske ta hjälp? Går det inte och du absolut vill separera så hitta nån temporär bostad tills du kan hitta nåt bättre. Bebisar kan inte ha varannan vecka boende, utan pappan får träffa bebisen med dig, och sen när barnet blir större kan ni gradvis införa mer och mer tid med pappan. Från 3 års åldern brukar varannan vecka gå bra. 

Men först och främst tycker jag att du ska försöka prata ihop dig med din sambo, även om ni inte kan lösa era relationella problem så kanske ni kan prata ihop er om en lösning för hur ni ska vid separation. Lycka till med allting.

Självklart går mycket att lösa... Grejen med abort är absolut att den är frivillig.

Oavsett hur TS gör så kommer det få konsekvenser. Att ekonomin går upp och ned, kan betyda rätt många år med låg inkomst som ensamstående, eller att inte ha råd "guldkant".

Ts har ju ytterligare ett barn, som också kommer att påverkas av föräldrarnas separation. Och rätt ofta vill man ju bo nära förskolan, eller en bra skola.... 

Jag har inte nån aning om varför TS vill lämna sin sambo, men jag förutsätter att det kommer bli nån typ av konflikt vid separationen. Speciellt om de siktat på att utöka familjen. 

I min värld är det rimligt med drastiska beslut vissa gånger i livet, och om det är abort, eller att försöka hålla ihop en relation man faktiskt inte tror på i 3-4 år tills barnen är lite mer självständiga är inget jag lägger någon värdering i. Precis som att det kan vara riktigt att faktiskt separera under graviditeten, utifrån vad som faktiskt pågår.

Som vuxen ingår det att välja och sen faktiskt stå ut med valets konsekvenser.
  • Anonym (suck)

Sluta pusha abort på henne, hon har uttryckt flera gånger att det inte är något hon vill. Hade ni gjort detsamma om hon velat göra abort? Pushat att behålla? Då hade folk börjat med "kvinnans kropp, kvinnans rätt" snacket. Men abort kan man tydligen pusha på andra trots att de tydligt sagt att de inte vill. 

Jag tycker du gör helt rätt ts i att behålla barnet. Även om situationen är tuff så är det temporärt. Det går att hitta lösningar. Många barn har separerade föräldrar och har det ändå bra, och ekonomin går upp och ner ibland. Det viktigaste för era barn är att ni är närvarande och kärleksfulla, inte hur stor bostad och hur mycket pengar ni har. 

Mitt tips är att först försöka prata med din sambo, se om det går att lösa problemen, kanske ta hjälp? Går det inte och du absolut vill separera så hitta nån temporär bostad tills du kan hitta nåt bättre. Bebisar kan inte ha varannan vecka boende, utan pappan får träffa bebisen med dig, och sen när barnet blir större kan ni gradvis införa mer och mer tid med pappan. Från 3 års åldern brukar varannan vecka gå bra. 

Men först och främst tycker jag att du ska försöka prata ihop dig med din sambo, även om ni inte kan lösa era relationella problem så kanske ni kan prata ihop er om en lösning för hur ni ska vid separation. Lycka till med allting.

Hade hon velat göra abort hade jag applåderat henne för hennes vilja att ta ansvar. Nu är hon bara en i raden av typiska kvinnor på FL som bara måste skaffa barn med män de egentligen inte gillar och sen beklagar sig över att det är så jobbigt med barn när pappan är en sån idiot.
  • Anonym (..)
    Friger skrev 2022-12-16 09:05:42 följande:
    De flesta människor brukar vilja leva. Oavsett om deras föräldrar skiljt sig eller inte.
    Är det därför vi har självmord? För att folk vill leva? Jag som trodde folk tog självmord för att de inte ville leva.
  • Friger
    Anonym (..) skrev 2022-12-17 09:22:52 följande:
    Är det därför vi har självmord? För att folk vill leva? Jag som trodde folk tog självmord för att de inte ville leva.
    Det jag vänder mig mot är resonemanget att ingen vill bli född om föräldrarna är skilda.

Men du påstår att människor som har skilda föräldrar inte vill leva?
  • Anonym (R)
    Anonym (Hej) skrev 2022-12-15 22:01:43 följande:

Jag har också velat dumpa min man under mina graviditeter, är du säker på att det inte är hormonellt? Man brukar ju säga att man inte ska ta stora beslut när man är gravid/med nyfödd, utan sätta en tidsspärr på 1-2 år där man inte tar några stora beslut som separation eller husköp/-försäljning.

Sen förstår jag inte vad du menar med att man inte får en hyresrätt om man bor i en bostadsrätt, varifrån har du fått det? Man ställer sig i någon (helst flera) bostadskö och sedan får man möjlighet till en bostad utifrån kötid. Står du inte i någon bostadskö är det dock problematiskt då man behöver ett tiotal års kötid för att få något vettigt i Stockholm.

Angående bolån så anger man ju att man ska sälja sitt nuvarande boende och då räknas det lånet bort vid den försäljningen, så det är klart att man kan få bolån trots att man redan har en bostad. Hur skulle folk annars flytta? Man brukar kunna få ett brygglån däremellan.

Sedan kör man givetvis inte varannan vecka med en bebis, det rekommenderas i normalfallet inte före 3-årsåldern. I början kommer pappan få umgås mycket med bebisen med dig närvarande, särskilt under tiden du ammar. Det är du som ska underlätta för umgänget. Gradvis får pappan umgås med barnet utan dig, och så småningom längre stunder och senare över natten, utifrån barnets behov och trygghet. Sedan får ni ha barnen ett par dagar i taget var innan varannan vecka är aktuellt.

Väldigt vettigt inlägg!
  • Anonym (Inte läge)
    Kan ju vara gravidhormoner som gör att du inte vill ha gubben längre. Vill du ha barnet så vänta tills det är fött och blivit några år. Som läget är nu är det ansvarslöst att separera om ni inte har större problem än små bråk. du väljer själv hur du bemöter och hanterar bråken. Kämpa på och försök förändra saker i relationen istället. finns alltid möjlighet till förändring om man vill. Känslor går upp och ner och man är inte konstant förälskad eller ens kär i sin partner hela tiden det går upp och ner. Bonuslivet är ingen dans på rosor heller
  • Anonym (Kan)

Det är klart man kan söka hyreslägenhet även fast man äger bostad .Folk separerar ,livet ändras .Sök eget boende till dig eller be din sambo flytta ut.

• Anonym (A)

+1
  • Anonym (Det går att lösa.)
    Anonym (suck) skrev 2022-12-16 22:05:06 följande:
    Hade hon velat göra abort hade jag applåderat henne för hennes vilja att ta ansvar. Nu är hon bara en i raden av typiska kvinnor på FL som bara måste skaffa barn med män de egentligen inte gillar och sen beklagar sig över att det är så jobbigt med barn när pappan är en sån idiot.
    Precis min poäng, applåderar abort men skammar att behålla. Ingenstans har jag sett Ts beklaga sig över att mannen är en sån idiot, hon har sagt att det inte funkar mellan dem och undrar hur man ska lösa det praktiska. Dvs försöker ta ansvar. Ett barn är dessutom en egen individ oavsett vem pappan är. Jag tycker det är mer märkligt att man per automatik förväntas göra abort för att man separerar. Som att barnets hela värde ligger i vem pappan är. Vad med om det deras relation funkat nu, men hon upptäckt detta när bebisen var nyfödd och velat separera då? Jag tror de flesta föräldrar älskar sitt barn även om de separerar. Att behålla ett barn och lösa omständigheterna runtomkring är dessutom att ta ansvar. 
    Anonym (suck) skrev 2022-12-16 22:05:06 följande:
    Suck på dig med. Dömer och skammar en annan för att de vill behålla ett efterlängtat barn. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Det går att lösa.) skrev 2022-12-17 21:10:48 följande:
    Suck på dig med. Dömer och skammar en annan för att de vill behålla ett efterlängtat barn. 
    Visst kan hon behålla men då får hon skylla sig själv om hon försätter sig i en svår situation. Det skulle inte förvåna mig om hon när barnet är fött i sann FL-anda startar en ny tråd om att det är så jobbigt att vara separerad med ett spädbarn när pappan är så hemsk.

Ts har efterfrågat tips på hur man ska lösa det praktiska, inte frågat huruvida hon ska behålla eller inte. 

Anonym (suck) skrev 2022-12-17 22:09:42 följande:
    Visst kan hon behålla men då får hon skylla sig själv om hon försätter sig i en svår situation. Det skulle inte förvåna mig om hon när barnet är fött i sann FL-anda startar en ny tråd om att det är så jobbigt att vara separerad med ett spädbarn när pappan är så hemsk.
    Även om någon uttrycker hur jobbigt det är, so what? Man kan vara glad för sitt beslut men ändå behöva ventilera sina tunga känslor.  Ibland behöver man bara få stöd och pepping. Du behöver ju inte läsa de trådarna i så fall. 

Dessutom har ts inte ens gjort det. Det är en slutsats du dragit om en människa du inte känner. Det är sån här typ av respons som sänker andra när de försöker bolla och ta hjälp. Totalt onödigt. 
Svar på tråden Vill lämna men...