• Minipysen

    Tips för tvätt.

    Hej allihopa.

    Jag är den som sköter all tvätt hemma. Min sambo har en ganska stark svett lukt som fastnar i precis allt. Inga av mina tidigare förhållanden hade ett sådant problem och jag vet inte hur jag ska gå till väga. I vår gamla lägenhet så hade lukten fastnat i tvättmaskinen. Det gick inte att ta ut och rengöra filtret utan maskinen hade en tvättfunktion som rengjorde filtret men jag tyckte inte att det hjälpte.
    Nu har vi en ny lägenhet och ny maskin och samma problem. Jag skulle kunna separera hans tvätt från min tvätt och alltid tvätta allt för sig men jag är orolig att hans lukt ska fastna i maskinen igen. Vad kan man göra? Är det någon som går igenom samma sak och har tips? Går det kanske att blötlägga hans tvätt i något starkt medel innan det får gå in i maskinen?

    Tack på förhand allihopa och god jul Glad

  • Svar på tråden Tips för tvätt.
  • Jemp

    För lukt är ättika bra. 

    Att hans lukt sig i maskinen låter underligt. Låter mer som att den behöver rengöras (ättika och 90 graderstvätt). 

  • Elin pelin

    Nu har du inte problem med tvättmaskinen, men annars kan ättika hjälpa...
    Ättika kan även hjälpa mot svettlukt en, använd lite utspädd ättika som sköljmedel. Det luktar när man torkar tvätten men kläderna luktar inte sedan. Jag har använt ättika mot gamla träningskläder där evttlultem inte går bort och det funkade. 

    Vad använder han för material på kläderna, kanske behöver har renare material (typ linne, ylle osv?).

    Lycka till!

  • Mortiscia80

    Förutom det som nämnts redan så verkar han behöva byta kläder oftare. Du kan också använda Vanish och liknande medel för att blötlägga hans tvätt innan, men det blir ett stort merarbete att hålla på så varje gång så försök med de andra sakerna först. Dessutom kostar det ju en del också.

  • complicit

    Han behöver nog tvätta sig både morgon och kväll, byta deo till någon som funkar för honom och sedan byta tröja varje dag. Se om det funkar.
    På en del människor sätter sig lukten i huden, vet inte om det han äter påverkar?

  • Minipysen
    Jemp skrev 2022-12-16 12:46:36 följande:

    För lukt är ättika bra. 

    Att hans lukt sig i maskinen låter underligt. Låter mer som att den behöver rengöras (ättika och 90 graderstvätt). 


    Jag blev väldigt nojig i början, jag är van vid att tvätt luktar som sköljmedel när man är klar. Tvättar jag all tvätt tillsammans med hans kläder så luktar allt härsket när det är klart. Det är ganska ledsamt. Vi använder en tvättmaskin som är en torktumlare i samma. Jag har varit orolig att det fastnar då när man torkar tvätten i maskinen. Jag har försökt rengöra maskinen med rengöringsprogram när den är tom. Problemet är nog hans kläder varje gång jag behöver tvätta dom, lukten sätter sig på allt.
  • Minipysen
    Fjäril kär skrev 2022-12-16 12:46:37 följande:

    Använd sporttvättmedel. Skippa sköljmedel och ha i en skvätt ättika istället 


    Tack jag ska prova Glad visste inte att det fanns sport tvättmedel. Är det speciell ättika för rengöring eller sådant man använder för matlagning? 
  • Minipysen
    Elin pelin skrev 2022-12-16 12:48:44 följande:

    Nu har du inte problem med tvättmaskinen, men annars kan ättika hjälpa...
    Ättika kan även hjälpa mot svettlukt en, använd lite utspädd ättika som sköljmedel. Det luktar när man torkar tvätten men kläderna luktar inte sedan. Jag har använt ättika mot gamla träningskläder där evttlultem inte går bort och det funkade. 

    Vad använder han för material på kläderna, kanske behöver har renare material (typ linne, ylle osv?).

    Lycka till!


    Jag blev så stressad i början eftersom inget hjälpte, jag har alltid trott att lukten på något sätt fastnat i maskinen. Det gör inget hur varmt jag kör i maskinen lukten är där när man tvättar hans kläder. Använder både tvättmedel och sköljmedel från kända märken men svett lukten är så stark Rynkar på näsan hur mycket ättika lägger du i sköljmedlet? Som en sked?
  • Dexter dot com

    Men om kläderna lukta så starkt av svett...hur luktar han då? Har han sökt hjälp? Hur ofta tvättar han sig och byter kläder?

  • Litorina

    Det kan inte vara så att flera av hans plagg legat fuktiga i typ en väska och blivit sura? Den lukten är svårt att få bort utan mycket hög temperatur (om ens då) och den kan spridas till andra kläder som tvättas samtidigt. 


    Min andra tanke är om han använder mycket kläder med syntetmaterial i. Jag har hört folk som säger att svettlukt kan sätta sig i syntetkläder. 


    Om du inte redan gör det så håll alltid luckan och tvättmedelsfacket öppna när maskinen inte är igång. 

    Eller så får han tvätta sig bättre och prova en annan deo. :)

  • BuoBä

    För att få bort lukten ur kläder som luktar riktigt illa, blanda ca en hink vatten och ca 1 dl vanlig ättika (24% som man har till matlagning). Lägg koderna i blöt i minst 30 minuter och tvätta sedan som vanligt. Torka inte i torktumlare utan häng upp glest och lufttorka. 

    Kläder som bara luktar litegrann kör jag med ättika i maskinen. 0,5-1 dl i en tvättboll, och tvättmedel som vanligt i facket. Att använda ättikan som sköljmedel har säkert samma effekt men jag inbillar mig att kläderna skvalpar runt i ättikasvattnet lite längre under själva tvättcykeln.

  • Kodia

    Jag håller med om att ättika är bra. Jag gillar när saker är enkelt, så jag lägger i kläderna i maskinen, häller en skvätt ättika över dem (typ 2 msk, inte så noga) och tvättar sedan som vanligt. Tar bara ett par sekunder extra!

  • Elin pelin
    Minipysen skrev 2022-12-16 13:32:03 följande:
    Jag blev så stressad i början eftersom inget hjälpte, jag har alltid trott att lukten på något sätt fastnat i maskinen. Det gör inget hur varmt jag kör i maskinen lukten är där när man tvättar hans kläder. Använder både tvättmedel och sköljmedel från kända märken men svett lukten är så stark Rynkar på näsan hur mycket ättika lägger du i sköljmedlet? Som en sked?
    Jag använder inte så mycket, skvätter i lite bara Skrattande
    Men det kan nog vara värt att prova ihop med tvättmedel som någon ovan skrev,för det luktar ättika när man torkar kläderna...
  • AnnaZL

    Jag har haft samma problem med min partner och det handlade mycket om personlig hygien och användning av kläder flera dagar i rad. Det gäller först att få hans kläder ordentligt rena. Om hans kläder,,sndras kläder och tvättmaskinen luktar efter tvätt har de inte blivit rena i tvätten. Tvätta hans kläder separat i 95 grader. Kläder som inte blir rena efter två sådana tvättar får du slänga. Han kan bara använda naturmaterial - bomull och lin. Polyester tar åt sig lukt som inte går bort, även efter flera tvättar. När du väl fått kläderna rena eller om han köper nya är det möjliuatt det går att tvätta dem i 40-60 grader, men han måste byta efter en användning, även om han tycker att han haft på sig plagget en kort stund. Han behöver också tvätta armhålorna morgon och kvaää och hela kroppen varje dag- tvätta med tvål, inte bara blöta.
    tvättmaskinen ska bii ren om du kör den i 95 grader, om det inte fastnat hår och fibrer i filter som måste rengöras manuellt. Använd inget sköljmedel, det fastnar lukt i det med och kan maskera kvardröjande svettlukt som blomm upp när plagget värms upp av kroppen.

Svar på tråden Tips för tvätt.