• Anonymamänniskan

    Ont i ryggen, cancer?

    En nära anhörig till mig har ont på nedre delen av ryggen väldigt ofta, hen har haft det ett tag och jag är så orolig för att det ska vara skelettcancer. Anledningen till att jag frågar är att personen vägrar gå till läkaren och undersöka orsaken. Hen hänvisar till att det är hens yrke inom vården som gjort att hen fått ont i ryggen. Jag läser dagligen om folk som drabbats av denna sjukdom och blir mer och mer nojig för varje dag. Ni som haft väldigt ont i ryggen, vad har det berott på? Och ni som haft eller känner någon med skelettcancer, vad var symptome? Tack på förhand.

  • Svar på tråden Ont i ryggen, cancer?
  • lövet2
    Anonymamänniskan skrev 2022-12-16 21:47:31 följande:
     Ni som haft väldigt ont i ryggen, vad har det berott på?
    1. Förlossningsskada. Svanskotan hade fått sig en omgång, men jag kände inget förrän flera veckor efteråt, och då kände jag av det ovanför svanskotan. Det tog ett par år innan jag fick korrekt diagnos och behandling.

    2. Spricka i revbenet. Det strålade nedåt och kändes mest nere i ryggen, men det tog bara ett par månader att bli helt bra igen.

    3. En disk i ryggen låg snett. Oklart hur det gått till, men det har åtminstone blivit bättre med tiden.
  • Anonym (skada)

    Jag har en förlossningsskada i bäckenet, mina ryggproblem kommer igen så fort jag inte gör rätt övningar som jag har fått från min naprapat. Kan kännas på ett flertal olika sätt, när det gör ont på ett nytt sätt tror jag alltid att det är något annat men nej...några besök hos naprapaten och intensiva övningar (+ annan rörelse och träning) så blir jag smärtfri efter ett par månader. 

    Min mamma har diskbråck och har haft mycket ont i ryggen i omgångar under hela min uppväxt. I perioder har hon varit sängliggande och fått injektioner med morfin av distriktssköterskan. 

    En kollega har ont i ryggen nästan ständigt pga av att hon föll av en häst för länge sen. 

    En annan kollega har skolios, hon får ont så fort hon inte tränar. 

    Min pappa fick allt mer ont i ryggen under några månader och trodde det var oundvikligt pga ålder (han är 70+). Jag lyckades få honom att gå till fysioterapeut. Det visade sig vara en inflammation. Träningsprogram från fysioterapeuten löste problemet på ett par månader. 

  • Tow2Mater

    Var läser du dagligen om folk som drabbats av skelettcancer? Massor av folk har ont i ryggen, det är väl en av de vanligaste ställena att ha ont. Har själv lite ont, inget en läkare har ens undersökt fast jag nämnt det.

  • Anonymamänniskan

    Tack för era svar, det gjorde mig lite lugnare. Jag menade att jag dagligen hör och läser om folk som drabbats av cancer - alla typer. Jag läser om det på sociala medier.

  • Anonym (SM)
    Anonymamänniskan skrev 2022-12-16 22:29:09 följande:

    Tack för era svar, det gjorde mig lite lugnare. Jag menade att jag dagligen hör och läser om folk som drabbats av cancer - alla typer. Jag läser om det på sociala medier.


    Ju mer sånt du läser på sociala medier, desto mer kommer algoritmerna visa för dig. Så du hamnar i en liten bubbla där du bara visas samma saker om och om igen. 
  • SaraL77
    Anonym (SM) skrev 2022-12-17 09:49:05 följande:
    Ju mer sånt du läser på sociala medier, desto mer kommer algoritmerna visa för dig. Så du hamnar i en liten bubbla där du bara visas samma saker om och om igen. 
    Exakt så. Och ts: det är du som ska söka hjälp för din skadliga hypokondri.
  • Anonym (Allt är inte en diagnos)

    Men sluta! Allt är inte cancer ts!! Mer troligt något i stil med diskbråck.

  • Anonym (Fibbro)

    Riktigt vansinnigt ont i ryggen har jag haft typ 2 gånger och det pga ryggskott. Det ena satte sig dessutom på ischiasnerven så hela höger ben blev förlamat. Har ofta mer eller mindre ont i ryggen pga att jag har fibbro. Aldrig nånsin tänkt tanken att det skulle vara cancer. Har för mig att jag läst att ryggont är vanligaste orsaken till sjukskrivning. Och alla dom kan ju orimligen ha cancer.

    Sluta läs så mycket om sjukdomar och cancer. Googlar man är vi alla döende för alltid har man nåt symptom som stämmer.

  • Anonym (Att välja sina strider)

    Försök få din anhörig till rehab istället för till doktorn! En fysioterapeut har väldigt mycket bättre chans att hjälpa till med smärta i rygg och läkaren kommer inte undersöka närmare INNAN man pratat med rehab!

Svar på tråden Ont i ryggen, cancer?