• Anonym (Mamma)

Att vara "den rika ungen" i skolan

Är inte ute efter att provocera, det här har blivit ett riktigt problem och vi vet inte hur vi ska hantera det.
    Min dotter började högstadiet i höst och kom inte in på någon av skolorna vi önskade. Hon hamnade i en i ett område med mycket problem... Ett område som känns som att man bor i för att man måste, mer än att man vill.

Skolan kändes ändå bra till att börja med, men problemen ökar mer och mer... Hon får skit för sina kläder, för sitt sätt att prata... Och för en massa annat. Hon sticker ut och även de vänner hon har fått känner hon inte att hon passar ihop med. Det finns några andra i samma sits som hon, men de håller ihop för sig själva och min dotter tycker inte om dem alls.

Jag vet inte hur man ska få stopp på det här, det är ju uppenbarligen ett väldigt känsligt ämne, med tanke på hur mycket agg andra har bara över en sån sak som hennes kläder.

Finns det någon med tankar och råd? Gärna från båda perspektiven.

• Svar på tråden Att vara "den rika ungen" i skolan
  • Anonym (Terry)

Bara en fråga för att förstå situationen. 

Man har alltid rätt att få plats i den skola vars skolområde man tillhör. Innebär inte det att ni också bor i det här området? 

• Anonym (Lollo)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-19 09:23:20 följande:

Okej. 

Jag kommer svara utifrån att vara den annorlunda tjejen, alltså inte den rika tjejen. 

När man är den annorlunda tjejen kan man antingen utplåna sig själv eller vara sig själv. 

Att utplåna sig själv i det här fallet blir samma sak som att låta de som kritiserar hennes kläder vinna. Hon kan ta på sig andra kläder, inte svara på provokationer från dem och fokusera på skolarbetet, om hon mår tillräckligt bra för att klara av det. Som det är nu låter det rätt tufft för henne att vara i skolan. När jag var i en liknande situation, att vara annorlunda, som barn stannade jag hemma någon månad från skolan ett par gånger. Eftersom det var bra skolor jag gick i pratade man med de andra eleverna. Men jag har förstått att skolor inte alltid gör det.

Vara sig själv, att fortsätta bära sina kläder och ha sin personlighet kan reta andra, särskilt om de är missnöjda. Du framställer eleverna som missnöjda men det är ju din bild. Det kan ju vara så att din dotters sätt att vara på är provocerande. Människor som har haft det bra kan ofta vara provocerande bara genom sin aningslöshet. 

Jag har för mig att det startades en tråd om detta i början av hösten. En flicka som hade dyra, fina kläder var i fokus då. Då framgick inte detta om att ni ser på de andra eleverna som att de bor någonstans där de inte vill bo, och underförstått, att de tycker att hon inte bara klär sig bättre än dem utan även bor bättre än de gör. Vet ni detta eller är det så? I så fall är det avundsjuka. Jag har för mig att den tråden fick mängder av svar som gick ut på att andra bara var avundsjuka.

Det hjälper ju inte din dotter nu, i hennes sociala situation i skolan. Har hon svårt med sociala kontakter sedan tidigare? Jag var själv väldigt ojämn, och förstod inte det här med vem man ska följa och så. Det brukar ju alltid finnas ledare. Om hon identifierar ledaren och anpassar sig och inte tar plats kommer de troligen att tröttna. 

Din dotter har bra grundförutsättningar i livet eftersom hon bor i ett bra område och har "rika" föräldrar. En tråkig högstadietid har många. Det behöver inte vara hela världen, även om vi är många som bär ärr sedan den tiden. Inrikta er istället på framtiden. Det sociala är väldigt viktigt att lära sig. Man måste ibland låtsas lite inför personer som vill bestämma om man inte kan eller orkar utmana dem. Din dotter har ju rent krasst övertaget i det långa loppet. Det är det som kallas att ha ett privilegium. 

Nej, nej och åter nej! 

Det spelar ingen roll om hon har bra grundförutsättningar. Ett barn ska inte vistas i en miljö som har en negativ inverkan på hennes person och utveckling och lärande. Mår man inte bra i skolan så får det flera negativa konsekvenser. Det här var det värsta jag har läst!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Terry) skrev 2022-12-21 13:08:35 följande:

Bara en fråga för att förstå situationen. 

Man har alltid rätt att få plats i den skola vars skolområde man tillhör. Innebär inte det att ni också bor i det här området? 

Nej vi bor inte i området. Barn slussades runt till massa olika skolor i närområdena, vi hade åtminstone tur att det inte blev ännu längre bort. Vi kontaktade skolorna som egentligen är "våra", men det finns helt enkelt inte plats. De skulle bygga en till skola här, men på grund av pandemin blev det uppskjutet.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Lollo) skrev 2022-12-21 13:10:25 följande:
    Nej, nej och åter nej! 

Det spelar ingen roll om hon har bra grundförutsättningar. Ett barn ska inte vistas i en miljö som har en negativ inverkan på hennes person och utveckling och lärande. Mår man inte bra i skolan så får det flera negativa konsekvenser. Det här var det värsta jag har läst!
    Jag har ingenstans skrivit att ett barn bör välja att vistas i en miljö som har en negativ inverkan på hennes person och utveckling och lärande. Jag har ingenstans skrivit att det inte får negativa konsekvenser att inte må bra i skolan. Jag har egna erfarenheter av långvariga konsekvenser av att inte må bra i skolan. Jag har träffat elever och lärare som mobbar och därför håller jag på alla sätt med dig om hur det borde vara. Men livet är inte perfekt. Nu är livet svårt för den här flickan och många andra som går på högstadiet. Ofta blir det bättre längre fram, särskilt om det finns skyddande faktorer som att vara "den rika ungen", som hennes mamma uttrycker det. 
  • Anonym (Mamma)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-21 13:18:53 följande:
    Jag har ingenstans skrivit att ett barn bör välja att vistas i en miljö som har en negativ inverkan på hennes person och utveckling och lärande. Jag har ingenstans skrivit att det inte får negativa konsekvenser att inte må bra i skolan. Jag har egna erfarenheter av långvariga konsekvenser av att inte må bra i skolan. Jag har träffat elever och lärare som mobbar och därför håller jag på alla sätt med dig om hur det borde vara. Men livet är inte perfekt. Nu är livet svårt för den här flickan och många andra som går på högstadiet. Ofta blir det bättre längre fram, särskilt om det finns skyddande faktorer som att vara "den rika ungen", som hennes mamma uttrycker det. 
    Det är den stämpeln hon har i skolan, det är inte jag som kommit på det.
  • Fröken Allvar

Jag hoppas att det blir bättre för din flicka snart. 

• TvillingmammaVästgöte

Varför byter ni inte skola? Det borde finnas någon friskola som har plats? Jag vet att skolor som Kunskapsskolan, även om de har kö så går det ofta att få plats mitt i en termin, eftersom de flesta inte vill byta mitt i skolåret. Men det är det definitivt  värt,  om det inte är en bra miljö i skolan. 

• Anonym (Jos)

Jag tycker det låter väldigt olyckligt och märkligt. Ni bor inte i området men fick ändå den här skolan? Varför då? Var det någon slags lottning? Vad hände med alla kompisar från mellanstadiet? Borde man inte sett till att barnen fick följas åt med några man känner. Hon kan väl inte ensam ha blivit placerad där från sin förra skola? Eller är det något slags integrationsproblem där man flyttar barn för att göra någon annan glad. Nej jag hade kontaktat kommunen och försökt byta skola om barnet vantrivs. Jag tror inte alls det handlar så mycket om kläder, barn i den åldern brukar klä sig ganska lika, utan mer vem hon är, var hon bor osv. Skulle inte stå ut med en sån situation för min dotter.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Högstadiet kan vara en tuff tid oavsett var man går, men mycket av det som beskrivs här hade jag inte accepterat alls. Att känna sig utanför för att man är svensk. I Sverige??? Och allt svenskt (suedi) = töntigt? Man ser alltså ner på majoritetskulturen i det land man bor i. Trevligt.

Barn ska inte behöva höra sånt, lika lite som blatte eller dylikt. Vad gör det med självbilden? För att inte tala om att det leder till ännu mer splittring och segregation.

Är det dessutom en skola med mycket problem, tycker jag att ni ska försöka byta snarast möjligt TS. För inte vill ni väl att er dotter ska behöva ha det så här i flera år? Ni behöver ju inte byta till en "rikemasskola" eller där alla är som hon, bara en bättre skola där hon inte känner sig utanför eller där det ses ner på allt "svenskt".

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sen undrar jag också vad som hände med hennes mellanstadiekompisar. Det måste vara jättejobbigt att behöva byta till en skola där man inte känner en enda. Det brukar i möjligaste mån undvikas. 

Nu bor vi i en mindre ort där det bara finns ett högstadium, så det är svårt att jämföra, men jag tycker att närhetsprincipen borde ge förtur. Ingen elev ska behöva bussas iväg från sina kompisar i onödan.

Svar på tråden Att vara "den rika ungen" i skolan