• Svar på tråden Har ni bytt tilltal?
  • Anonym (Kooi)
    Anonym (T) skrev 2022-12-22 18:57:30 följande:

    Nja, nej. Men har sagt på mitt jobb att jag aldrig kallas mitt tilltalsnamn utan det är smeknamnet som gäller.
    Det där smeknamnet blev jag kallad ett fåtal gånger för kanske 15 år sedan av någon jag knappt kände, ingen använder det idag. Men jag avskyr mitt tilltalsnamn så drog en rövare på jobbet som sagt. 


    Om du avskyr ditt namn, varför inte byta?
  • Anonym (barndomsvän)

    Jag har en barndomsvän, ej längre speciellt mycket kontakt men jag försöker hålla reda på henne av nyfikenhet som ofta byter namn. Vet inte om hon gör det legalt varje gång. Namnskiftet sker ofta i samband med flytt till en ny stad efter att hon legat med nya vänners män, gått igenom ett par pojkvänner, lånat pengar/prylar, så det blir med några års mellanrum att hon startar på nytt i en annan svensk mindre stad. Ny stad/by, nya vänner, nytt jobb, nytt namn. Ofta något engelskt/amerikansktklingande förnamn eller något engelskt uttal som hon tycker är viktigt att rätta om någon säger tex An-gela istället för Ännjällah.  (Hon är helsvensk men det är tydligen viktigt)

    Lite coolt ändå, så jag associerar namnbyte med det beteendet. 

  • Anonym (T)
    Anonym (Kooi) skrev 2022-12-23 06:00:38 följande:
    Om du avskyr ditt namn, varför inte byta?
    Jag hade gjort det om jag haft ett etablerat smeknamn. Min syster har det och hon bytte, hon har ännu fulare namn och det är verkligen ingen som använder det namnet. Så det var bara en ren formalitet att byta. Men själv har jag inget annat namn. 
  • Anonym (Kooi)
    Anonym (T) skrev 2022-12-23 08:46:14 följande:
    Jag hade gjort det om jag haft ett etablerat smeknamn. Min syster har det och hon bytte, hon har ännu fulare namn och det är verkligen ingen som använder det namnet. Så det var bara en ren formalitet att byta. Men själv har jag inget annat namn. 
    Nu blir jag nyfiken, vad är det för namn som ni tycker är så fula?

    (Jag har inte bytt tilltalsnamn, men jag var döpt till Ulrika Margareta, tilltalsnamn Margareta. Alltid avskytt Ulrika som jag ibland blev tilltalad med hos läkare etc eftersom det kom först, så jag tog bort det och la ett helt nytt namn efter mitt tilltalsnamn.)
  • Anonym (T)
    Anonym (Kooi) skrev 2022-12-23 11:34:34 följande:
    Nu blir jag nyfiken, vad är det för namn som ni tycker är så fula?

    (Jag har inte bytt tilltalsnamn, men jag var döpt till Ulrika Margareta, tilltalsnamn Margareta. Alltid avskytt Ulrika som jag ibland blev tilltalad med hos läkare etc eftersom det kom först, så jag tog bort det och la ett helt nytt namn efter mitt tilltalsnamn.)
    Vill inte skriva ut dem men tänk typ Birgitta och Annelie. 
  • Anonym (Ja)
    Denicesjöberg skrev 2022-12-21 19:33:55 följande:

    Skulle ni ställt om någon i er närhet bytte namn? Eller skulle ni envisats med det gamla namnet?


    Vilken konstig fråga. Det är som att kalla dig för Anna när du heter Denice, utan att du har bytt då. Så om du berättar att du bytt från Denice till något annat så gäller så klart det nya namnet. Allt annat är idiotiskt och elakt.
  • Denicesjöberg
    Anonym (Ja) skrev 2022-12-23 13:50:55 följande:
    Vilken konstig fråga. Det är som att kalla dig för Anna när du heter Denice, utan att du har bytt då. Så om du berättar att du bytt från Denice till något annat så gäller så klart det nya namnet. Allt annat är idiotiskt och elakt.
    För mig är det också självklart att ställa om var med om en kollega som bytte och de flesta fortsatte glatt med det gamla namnet inte jag dock. Tyckte det var sjukt respektlöst, vill bara se hur andra tänker kring detta trodde liksom att det var självklart att säga det nya men för många verkar det inte vara det dock:P
  • Anonym (Ja)
    Denicesjöberg skrev 2022-12-23 14:07:17 följande:
    För mig är det också självklart att ställa om var med om en kollega som bytte och de flesta fortsatte glatt med det gamla namnet inte jag dock. Tyckte det var sjukt respektlöst, vill bara se hur andra tänker kring detta trodde liksom att det var självklart att säga det nya men för många verkar det inte vara det dock:P
    Om jag vore kollegan så skulle jag börja kalla just de personerna för något helt annat ;) Eller nä, kanske inte på riktigt, men jag skulle vilja!
  • Denicesjöberg
    Anonym (barndomsvän) skrev 2022-12-23 06:28:05 följande:

    Jag har en barndomsvän, ej längre speciellt mycket kontakt men jag försöker hålla reda på henne av nyfikenhet som ofta byter namn. Vet inte om hon gör det legalt varje gång. Namnskiftet sker ofta i samband med flytt till en ny stad efter att hon legat med nya vänners män, gått igenom ett par pojkvänner, lånat pengar/prylar, så det blir med några års mellanrum att hon startar på nytt i en annan svensk mindre stad. Ny stad/by, nya vänner, nytt jobb, nytt namn. Ofta något engelskt/amerikansktklingande förnamn eller något engelskt uttal som hon tycker är viktigt att rätta om någon säger tex An-gela istället för Ännjällah.  (Hon är helsvensk men det är tydligen viktigt)

    Lite coolt ändå, så jag associerar namnbyte med det beteendet. 


    Ja haha det kan man lugnt säga.
  • Anonym (Eva)

    Jag slutade använda mitt "dubbelnamn" vid 6 eller 7 nån gång. Typ från Eva Maria till bara Eva. Bestämde mig en dag och ignorerade direkt alla som sa Eva Maria. 

    Mitt ex som mobbades och misshandlades både hemma och i skolan bytte som vuxen till ett vanligt smeknamn på ett av mellannamnen, antagligen för att komma ifrån det upplevda stigmat. Hette typ John Erik Michael och kallades Erik som barn men började presentera sig som Micke. Vissa i familjen använder det gamla namnet men för de allra flesta är han idag bara Micke. 

  • Anonym (MARGIT)
    Anonym (Kooi) skrev 2022-12-21 05:51:38 följande:

    Har genom åren stött på flera som bytt namn. Ett par kvinnor som i vuxen ålder bytt till det de kallas för, typ döpt Susanna men alltid kallts Sanna och då bytt till det.
    Vet en Love som så fort han blev myndig bytte till ett enligt honom mer manligt namn, typ Gustav


    Tänker du på personerna i sina gamla eller nya namn?
Svar på tråden Har ni bytt tilltal?