• Svar på tråden Har ni bytt tilltal?
  • Anonym (H)
    Denicesjöberg skrev 2022-12-20 22:37:36 följande:
    Känner du nån autist som bytt namn?
    På rak arm, minst fem. Till något Star Wars- eller Anime-namn, eller någon sagofigur. Bara tjejer. Eller någon udda variant av stavning med inslängda z som inte fanns där innan. Nu kom jag faktiskt på en man i släkten som bytte i ung vuxen ålder. Han lever inte längre och var varken artist eller autist. Han bytte från (snarlikt, men inte samma) Bengt-Åke till Erik. 
  • FuckGoggleAskMe

    Känner 5 personer som bytt tilltalsnamn.
    En var paranoid, hade storhetsvansinne etc etc, och satte in diverse z och h i sitt namn. En var mobbad och hade dysfunktionell familj, och bytte bostadsort, namn, skola, familj, vänner och allt när hon var 14år. Det hjälpte tyvärr inte, hon fick det bättre men begick självmord, antagligen av misstag.
    En var högst normal och runt 40år och bytte ut ett aldrig omtyckt andra namn mot ett nytt tilltalsnamn, som var smeknamnet som alla använde. 
    Två var trevliga 18åringar som hade väldigt bonniga tilltalsnamn men mer exotiska andranamn som de bytte till. 
    Kan i alla dessa fall förstå varför de bytte namn. 
    Sen har jag en kollega som heter motsvarande Erik men vill bli kallad Nisse. Fast ok, engelska namn. Förstår inte varför han inte byter namn officiellt eftersom han känner så starkt för detta. 
     

  • Anonym (Kooi)

    Har genom åren stött på flera som bytt namn. Ett par kvinnor som i vuxen ålder bytt till det de kallas för, typ döpt Susanna men alltid kallts Sanna och då bytt till det.
    Vet en Love som så fort han blev myndig bytte till ett enligt honom mer manligt namn, typ Gustav

  • Denicesjöberg
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-12-20 23:08:23 följande:

    Känner 5 personer som bytt tilltalsnamn.
    En var paranoid, hade storhetsvansinne etc etc, och satte in diverse z och h i sitt namn. En var mobbad och hade dysfunktionell familj, och bytte bostadsort, namn, skola, familj, vänner och allt när hon var 14år. Det hjälpte tyvärr inte, hon fick det bättre men begick självmord, antagligen av misstag.
    En var högst normal och runt 40år och bytte ut ett aldrig omtyckt andra namn mot ett nytt tilltalsnamn, som var smeknamnet som alla använde. 
    Två var trevliga 18åringar som hade väldigt bonniga tilltalsnamn men mer exotiska andranamn som de bytte till. 
    Kan i alla dessa fall förstå varför de bytte namn. 
    Sen har jag en kollega som heter motsvarande Erik men vill bli kallad Nisse. Fast ok, engelska namn. Förstår inte varför han inte byter namn officiellt eftersom han känner så starkt för detta. 
     


    Om man är säker kan man alltid byta, lika bra att vara nöjd med sitt namn.
  • Anonym (Kooi)

    Det verkar som om tjejer/kvinnor mer gillar mjuka mansnamn som Love, Linus, Mio etc, i alla fall på små killar. När dessa växer upp till män vill de hellre ha rejälare namn, förstår då om man byter.

  • Denicesjöberg
    Anonym (Kooi) skrev 2022-12-21 12:07:42 följande:

    Det verkar som om tjejer/kvinnor mer gillar mjuka mansnamn som Love, Linus, Mio etc, i alla fall på små killar. När dessa växer upp till män vill de hellre ha rejälare namn, förstår då om man byter.


    Så kan det vara.
  • Denicesjöberg
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-12-20 23:08:23 följande:

    Känner 5 personer som bytt tilltalsnamn.
    En var paranoid, hade storhetsvansinne etc etc, och satte in diverse z och h i sitt namn. En var mobbad och hade dysfunktionell familj, och bytte bostadsort, namn, skola, familj, vänner och allt när hon var 14år. Det hjälpte tyvärr inte, hon fick det bättre men begick självmord, antagligen av misstag.
    En var högst normal och runt 40år och bytte ut ett aldrig omtyckt andra namn mot ett nytt tilltalsnamn, som var smeknamnet som alla använde. 
    Två var trevliga 18åringar som hade väldigt bonniga tilltalsnamn men mer exotiska andranamn som de bytte till. 
    Kan i alla dessa fall förstå varför de bytte namn. 
    Sen har jag en kollega som heter motsvarande Erik men vill bli kallad Nisse. Fast ok, engelska namn. Förstår inte varför han inte byter namn officiellt eftersom han känner så starkt för detta. 
     


    Nu när det är så lätt att göra kostar 250 kr och namnet är bytt på 1 minut typ.
  • Anonym (T)

    Nja, nej. Men har sagt på mitt jobb att jag aldrig kallas mitt tilltalsnamn utan det är smeknamnet som gäller.
    Det där smeknamnet blev jag kallad ett fåtal gånger för kanske 15 år sedan av någon jag knappt kände, ingen använder det idag. Men jag avskyr mitt tilltalsnamn så drog en rövare på jobbet som sagt. 

Svar på tråden Har ni bytt tilltal?