• Hhhannah

    Hjälp! Svårt att få vänner

    Ibland vet man inte vad man ska göra som förälder. Mitt äldsta barn är en pojke på 10 år som just gråtit för att han inte känner att någon vill leka med honom. Han har gått på samma skola och med i huvudsak samma barn sedan förskoleklassen. Han är inte den roligaste i klassen men ett lugnt och snällt barn som inte har svårt att umgås med andra. Varje år har han bjudit cirka 15 klasskompisar (ungefär samma barn varje år)  på sitt födelsedagskalas men det är bara två av dem som någonsin bjuder honom tillbaka. Ingen frågar någonsin honom han vill ses efter skolan, när han frågar blir det ibland ja och ibland nej med något som känns som en ursäkt men det behöver ju inte vara det.

    Jag vet många barn har det värre än.så men jag är orolig och vet inte vilket råd jag ska ge. 

  • Svar på tråden Hjälp! Svårt att få vänner
  • Pajama

    Kära du, jag har varit i samma situation. 
    Min pojk är nu 14 år. 
    I 7:an höll det på att sluta illa, han hamnade i en klass utan någon vän, men i 8:an fick han byta till den klassen där hans 1-2 enda vänner går. Mycket gick illa. Nu är det något bättre. 
    Psykisk ohälsa kan komma lätt och bli allvarligt. 

    Har han någon vän? Kan skolan hjälpa till? Sök hjälp på skolan, om det är en bra skola så kan de smyga fram hjälpen, utan att han behöver märka att de gör sådana här insatser, det är känsligt. Grupparbeten med rätt personer, gruppindelningar med bara en lämplig person o.s.v.

    Fritidsintressen? 

    Å det skär i mitt hjärta, man kan inte göra allt bra, enkelt. Inte ens garantera att det man gör kan hjälpa överhuvudtaget. 

  • Hhhannah

    Tack för att du skriver 🙂 så bra att din pojke fick byta klass som du skrev! Sen tycker man ju att skolan skulle gjort en bättre placering och låtit honom gå med sina vänner från början...

    Jo, vi har pratat en del med skolan men det har inte lett till så mycket. Jag får försöka en gång till antar jag. 

    Jag är lite förbryllad över det här med födelsedagskalasen faktiskt - när jag var lite var det liksom god ton att man bjöd tillbaka, inte att man gick på någons kalas fem år i rad men aldrig bjöd dem? Vi har satsat lite extra på vår sons kalas för att hjälpa honom att komma in i gruppen och brukar ha dem på exempelvis Yoump eller Leos lekland. Vad tänker ni om det här?

  • TvillingmammaVästgöte

    Mitt tips är att bjuda färre på kalasen och försöka välja de barnen som kan bli hans vänner. Inte de populäraste barnen som alla vill leka med, det brukar finnas flera ensamma i varje klass, men de hittar ofta inte varandra.
    Bjud också med ett barn om gången hem till er eller på någon rolig aktivitet.
    Satsa på fritidsaktiviteter. 


    Der är mina tips.

  • TvillingmammaVästgöte
    Hhhannah skrev 2022-12-21 05:25:26 följande:

    Tack för att du skriver 🙂 så bra att din pojke fick byta klass som du skrev! Sen tycker man ju att skolan skulle gjort en bättre placering och låtit honom gå med sina vänner från början...

    Jo, vi har pratat en del med skolan men det har inte lett till så mycket. Jag får försöka en gång till antar jag. 

    Jag är lite förbryllad över det här med födelsedagskalasen faktiskt - när jag var lite var det liksom god ton att man bjöd tillbaka, inte att man gick på någons kalas fem år i rad men aldrig bjöd dem? Vi har satsat lite extra på vår sons kalas för att hjälpa honom att komma in i gruppen och brukar ha dem på exempelvis Yoump eller Leos lekland. Vad tänker ni om det här?


    Det här med god ton verkar förlegat, i dag är alla individualister och gör vad som passar dem bäst.
Svar på tråden Hjälp! Svårt att få vänner