• Fjäril kär

    Hur traditionell är du med julfirande?

    Bara för kuls skull vore det roligt att veta hur traditionella ni är kring julen? Följer ni strikta traditioner, blandas det friskt från olika kulturer eller kör ni nåt eget hopkok eller har ni skapat helt egna nya traditioner som inte har nånting alls med den vanliga julen att göra?

    Rösta och berätta!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur traditionell är du med julfirande?
  • Anonym (lite)
    Fjäril kär skrev 2022-12-21 01:41:57 följande:
    Hur traditionell är du med julfirande?

    Bara för kuls skull vore det roligt att veta hur traditionella ni är kring julen? Följer ni strikta traditioner, blandas det friskt från olika kulturer eller kör ni nåt eget hopkok eller har ni skapat helt egna nya traditioner som inte har nånting alls med den vanliga julen att göra?

    Rösta och berätta!


    Lite av allt det du beskriver faktiskt.

    Jag är själv uppvuxen med att julen firades på olika sätt beroende på vilka vi firade med. Så även om grunderna med maten och tomte och sånt fanns med så var formerna för det hela lite varierande.

    Sen har min man sina traditioner och när vi fick barn så skapade vi traditioner som passar vår familj. Men även de har ju ändrats genom åren och modifierats utifrån vad vi gillar och vilka vi har firat med.

    Generellt gillar jag inte allt det där juliga så mycket. Jag pyntar inte så mycket och granen är bara inne under själva julveckan, nån dag innan julafton tills nyårsdagen typ.

    Maten gillar jag allt mindre och det börjar kännas oskäligt att ha nåt slags överätartävling med kött- och fett tema bara för att när knappt någon ens gillar maten längre. Så i vår familj har vi en liten jullunch med valda delar av julbordet, mest sillar, lax och nån liten skinkskiva. Sen till middag äter vi helt annan mat som alla gillar, festlig och extra fin mat, men inte traditionell svensk julmat. 

    I år har vi lite gäster igen efter att firat bara familjen under pandemi-åren. Men alla är vuxna eller tonåringar så det blir lite annorlunda än när huset var fullt av uppspelta småbarn. 

    Tomte har vi inte längre eftersom alla barn är tonåringar, men vi hade tomte när de var små. Vi kör en lite avslappnad julklappsutdelning och presenterna är ju snarare få och lite dyrare numera. Kalle Anka är det bara vi vuxna nostalgiker som bryr oss om, Karl Bertil Jonsson har vi försökt få ungdomarna att fatta grejen med, men ingen större effekt. Vi spelar gärna spel eller bygger pussel tillsammans, och en del spel kan hålla på under flera dagar på julen. 

    Fokus kommer att vara på att slappna av och ha det lugnt och skönt. 
  • Anonym (Hemma)

    Traditionella så till vida att vi äter vanlig julmat, barnen ser på Ankan, vi delar ut julklappar. Men vi går inte i kyrkan den dagen- finns väl inget förutom julotta- utan andra dagar och vi klär inte upp oss bara vi här hemma med småbarn.
    Det som skiljer oss radikalt från makens familj är att vi äter julmiddagen efter anka. Dvs kl.16.00. De äter typ kl.13.00. Då hinner man ju bli hungrig igen ju! Så de gånger vi firat med makens familj har jag inte gillat. De har annan julmat också. Eller julmat o julmat- märklig mat. Jag vill ha ägg till sillen och inga knapriga granatäppelkärnor öht.
    Hemma bara vi är klart bäst.

  • sextiotalist

    Vi har traditioner men följer inte dessa slaviskt, men blandar inte in massa nytt heller 

  • Stooler

    Firar inte jul längre och pyntar inte heller. Jag bor dessutom på Gran Canaria. Även om det julskyltas här som på andra ställen så gör avsaknaden av snö att det inte blir värst mycket julfeeling. Jag lagar lite Julmat som ex. Janssons Frestelse och köttbullar, kokat knäck och fudge men inget mer!

  • Anonym (Hon)

    Här kör vi lite lagom mix. Inte exakt de sakerna du nämnde, men mycket av det som de flesta svenskar förknippar med julen, utan att för den skull vara rädda för att lägga till eller ta bort något. Vi firar julafton två gånger till exempel för att få fira med alla vi vill utan att behöva flänga omkring på samma dag. Mer jul! :) 

  • Anonym (lite)
    Anonym (Hemma) skrev 2022-12-21 17:23:40 följande:

    Traditionella så till vida att vi äter vanlig julmat, barnen ser på Ankan, vi delar ut julklappar. Men vi går inte i kyrkan den dagen- finns väl inget förutom julotta- utan andra dagar och vi klär inte upp oss bara vi här hemma med småbarn.
    Det som skiljer oss radikalt från makens familj är att vi äter julmiddagen efter anka. Dvs kl.16.00. De äter typ kl.13.00. Då hinner man ju bli hungrig igen ju! Så de gånger vi firat med makens familj har jag inte gillat. De har annan julmat också. Eller julmat o julmat- märklig mat. Jag vill ha ägg till sillen och inga knapriga granatäppelkärnor öht.
    Hemma bara vi är klart bäst.


    Men om ni äter kl 16 så är ni väl hungriga innan istället? Och äter förmodligen något på morgonen och typ lunch utöver julmaten? Blir väl typ detsamma i slutändan kan jag tycka.

    När barnen var små ät vi julmaten vid kl 13 och sen framemot middagstid (17-18) togs det fram lite av varje och man åt en måltid till av julmaten.
  • Anonym (Hemma)
    Anonym (lite) skrev 2022-12-22 08:15:32 följande:
    Men om ni äter kl 16 så är ni väl hungriga innan istället? Och äter förmodligen något på morgonen och typ lunch utöver julmaten? Blir väl typ detsamma i slutändan kan jag tycka.

    När barnen var små ät vi julmaten vid kl 13 och sen framemot middagstid (17-18) togs det fram lite av varje och man åt en måltid till av julmaten.

    Vi äter självklart frukost och en lättare lunch. Men inte julmiddagen med all julmaten kl.13.00. Helt värdelöst äta middag mitt på dagen. Vi skulle hungra ihjäl innan kvällsfikat. Men så har makens familj alltid gjort på helgen. 
  • Jemp

    Jag skulle säga att vi firar rätt traditionellt men inte religiöst, dock ganska nedskalat beroende på år. Sen beror det ju på vad man lägger i ordet traditionellt. "Modernt traditionellt" kanske är en bättre bemärkelse? 

    Vi firar med släkt, uppklädda. Kalle, julbord, tomte och julklappar. Julgodis, gran och pynt. 

    Vi har dock inga biblar, gudstjänster eller dopp i grytan. Gör bara det på julbordet som vi gillar och tycker är viktigt. 

Svar på tråden Hur traditionell är du med julfirande?