• Anonym (Jag)

Vem är snål?

Vi hade en aktivitet inplanerad för familjen. Maken var motsträvig på grund av kostnaden, men då sa jag att jag kan betala själv, så det blir av för barnens skull.

Han skulle fixa biljetterna, så jag förde över pengarna till honom. Nu har saker dykt upp
    som gör att vi inte kan ändå, men han vägrar ge tillbaka pengarna med orden "det är ändå familjens pengar".

Jag tjänar inte i närheten av vad han gör och han är den som helt klart betalar mest i vardagen. Vanligtvis behöver vi inte tänka så mycket på pengar, men allt har stramats åt för oss också.

Han påstår att jag är snål som vill ha tillbaka pengarna, men han skulle ju aldrig ha haft dem om det inte vore för att det vi skulle göra måste ställas in.

• Svar på tråden Vem är snål?
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-21 08:55:00 följande:

Vi har olika syn på det. Enligt honom har vi gemensam ekonomi eftersom han betalar mer, jag ser inte hur vi kan ha det när jag inte har tillgång till annat än det jag får in själv och matkontot.

Då är det kanske synen från början som avgör att ni har olika syn på pengarna nu. 
  • Anonym
    Anonym (J) skrev 2022-12-21 12:58:37 följande:
    Ni har INTE en gemensam ekonomi kan jag tala om för dig
    Vad är matkontot då?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2022-12-21 15:06:24 följande:
    Vad är matkontot då?
    Klart man kan ha ett gemensamt matkonto även om man har separat ekonomi för övrigt.

TS ditt problem handlar inte om vem som är snål utan om att ni inte har gjort upp om hur er ekonomi ska se ut. Ni behöver sätta er ner och bestämma hur ni ska lägga upp ekonomin sinsemellan.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2022-12-21 16:41:19 följande:
    Klart man kan ha ett gemensamt matkonto även om man har separat ekonomi för övrigt.
    Det finns röda bilar. Ska vi citera varandra och upplysa om självklara fakta eller vad håller vi på med?
  • Anonym (Jk)

Ni har INTE gemensam ekonomi! Han ska självklart ge tillbaka dina pengar!

• Anonym (Rut)

Hur gick det med pengarna?

• Fiona M

Varför skulle du föra över pengar till att börja med om det ändå är familjens pengar?

• Anonym (Maria2)

Ni är väl snåla båda två då, du som ber om pengarna tillbaka och han som inte gav tillbaka pengarna självmant. Men han är dessutom en tjuv som vägrar ge dig dina pengar.

• Fiona M
    Anonym (Maria2) skrev 2022-12-25 20:56:17 följande:

Ni är väl snåla båda två då, du som ber om pengarna tillbaka och han som inte gav tillbaka pengarna självmant. Men han är dessutom en tjuv som vägrar ge dig dina pengar.

Varför gör det TS snål?
  • Anonym (Maria2)
    Fiona M skrev 2022-12-25 21:06:49 följande:
    Varför gör det TS snål?
    Att hon vill ha pengarna istället för att låta honom fortsätta ha dem.
  • Fiona M
    Anonym (Maria2) skrev 2022-12-25 21:14:05 följande:
    Att hon vill ha pengarna istället för att låta honom fortsätta ha dem.
    Ja?
    Det är ju hennes pengar som hon gav för att betala för en altivitet som inte blir av. Varför är det snålt att vilja ha sina pengar?
  • Anonym (Maria2)
    Fiona M skrev 2022-12-25 21:15:21 följande:
    Ja?
    Det är ju hennes pengar som hon gav för att betala för en altivitet som inte blir av. Varför är det snålt att vilja ha sina pengar?
    Det är ju mindre snålt att låta det vara som det är och han får ha kvar dem.

Att ha rätt till pengarna har inte så mycket att göra med att inte vara snål. Finns ju också många exempel på folk som anses snåla fast de egentligen bara håller i sina egna pengar när de inte har någon som helst skyldighet att lämna dem ifrån sig.
  • Fiona M
    Anonym (Maria2) skrev 2022-12-25 21:22:12 följande:
    Det är ju mindre snålt att låta det vara som det är och han får ha kvar dem.

Att ha rätt till pengarna har inte så mycket att göra med att inte vara snål. Finns ju också många exempel på folk som anses snåla fast de egentligen bara håller i sina egna pengar när de inte har någon som helst skyldighet att lämna dem ifrån sig.
    Nej. Att vilja få tillbaka pengar när det man skulle betala för inte blir av är inte snålt. Jag kan på inget sätt se det i TS exempel, så du får nog förklara bättre, precis som det sista du skriver.
  • Anonym (Maria2)
    Fiona M skrev 2022-12-25 21:35:41 följande:
    Nej. Att vilja få tillbaka pengar när det man skulle betala för inte blir av är inte snålt. Jag kan på inget sätt se det i TS exempel, så du får nog förklara bättre, precis som det sista du skriver.

Jag har redan förklarat och att du skriver Nej. är inget motargument till vad jag skrev.

• Fiona M
    Anonym (Maria2) skrev 2022-12-25 21:58:19 följande:

Jag har redan förklarat och att du skriver Nej. är inget motargument till vad jag skrev.

Du har inte förklarat ett dugg.
  • Anonym (Maria2)
    Fiona M skrev 2022-12-25 22:56:39 följande:
    Du har inte förklarat ett dugg.
    Jo du svarade mig med att du verkade påstå att det är ju TS pengar och därför är hon inte snål, då skrev jag det att inte vara snål har ingenting att göra med att ha rätt till pengarna och tex många brukar anses snåla ändå även om de bara håller hårt i sina egna pengar som de faktiskt inte har någon skyldighet att lämna ifrån sig. Så att det är TS pengar det handlar om här som hon vill ha för sig själv är ingen anledning till att hon inte kan kallas för snål.
Svar på tråden Vem är snål?