• meatrocket8

    Hur kan jag åka till Ryssland?

    Jag har aldrig rest utomlands ensam tidigare. Men jag vill åka buss eller tåg till grannlandet Finland och sedan till Ryssland. Är det möjligt? Jag har 3000 kronor räcker detta? Vad kan jag ta med? Går det bussar dit? hur är säkerhetskontrollen? Och sist, måste du vara vaccinerad för att lämna landet?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-01 10:01
    ger Ryssland gratis mark etc till utlänningar för att öka befolkningen?
    och medborgarskap till kvinnor och barn tillsammans med spermiebank för att öka befolkningen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-01 10:04
    ryss borde smälta all deras is för att öka temp i deras land

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-01 11:07
    russia has the most resources so it will be the last country to run out

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-01 11:18
    everyone will run to russia forced to cus of global warming

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-02 09:07
    promise me youll stay in russia cus i dont wanna be reincarnated somewhere else

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-02 09:18
    in order to understand what a wonderful country we have, and how well we live, we have to travel to various other countries on long business trips.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-02 11:39
    när jag sa att det smakar skit och folk säger ''hur vet du vad skit smakar'', pratade jag bildligt talat och menade att det är hemskt, inte bokstavligen som skit. Men du behöver inte ha haft smakat skit för att förstå att ja skit smakar förmodligen dåligt.
  • Svar på tråden Hur kan jag åka till Ryssland?
  • EnAnonumius

    För det första
    Har du missat att Ryssland ligger i krig med Ukraina?
    Ganska så olämpligt att resa till Ryssland nu.

    För det andra:

    3000 kr är inte mycket...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kockobello

    Rekommenderar St Peterburg, superfint.
    .
    Men vet inte vad det kostar. 

  • GrodanGap

    Gränserna mot Ryssland är inte helt öppna. 3000 kr räcker inte alls långt. Så planera en annan resa.

  • Virriga Vera
    meatrocket8 skrev 2022-12-22 06:32:50 följande:
    Måste jag be om tillstånd någonstans först?
    Jag gror att du måste ha visum, kolla med ryska ambassaden.

  • Kockobello
    Virriga Vera skrev 2022-12-22 09:59:04 följande:
    Jag gror att du måste ha visum, kolla med ryska ambassaden.
    Ah visum måste man ha.
  • Anonym (AB)
    meatrocket8 skrev 2022-12-22 06:32:50 följande:
    Måste jag be om tillstånd någonstans först?
    Ja, du måste fråga dina föräldrar eftersom du inte är myndig. 
  • Anonym (Visum)

    Du måste ha visum och det är ett helsicke att få till även utan att situationen som är nu. Du måste även uppge inkomst, arbetsplats och massa andra saker. Sen så måste du ha en inbjudan från nån i landet, detta brukar hotellen fixa. Kommer inte ihåg om det är när du ska vara längre än ett visst antal dagar. 
    Sen så är det en fördel om man har pluggat in ryska alfabetet innan, annars blir det svårt att läsa skyltar och liknande. Det är också bra att ha med nån som kan ryska. 


    Misstänker att detta är en trolltråd. Vem fan vill åka till Ryssland nu? 


    Var i Moskva för två år sen och tyckte det var fantastiskt. Nu skulle jag inte sätta min fot där. Inte förrän världens mest hatade person är borta och det är fred. 

  • meatrocket8
    EnAnonumius skrev 2022-12-22 07:37:39 följande:

    För det första
    Har du missat att Ryssland ligger i krig med Ukraina?
    Ganska så olämpligt att resa till Ryssland nu.

    För det andra:

    3000 kr är inte mycket...


    räcker det inte om jag bara behöver komma dit? Jag har en vän där
     
    inte inklusive att betala för hotell, mat och så vidare.
    ja jag vet att de är i krig men så betyder det att jag inte kan resa dit? kriget är i Ukraina
     
  • BuoBä

    Om det går att komma dit med tåg/buss beror såklart på var du startar och vart du ska. Det går att ta sig från Haparanda till finsk-ryska gränsen i alla fall. Men det kostar troligtvis mer än 3000 kr tor...

  • GrodanGap

    Du kommer inte få visum utan sjukvårdsförsäkring och flyg finns inte. gränserna är stängda på båda sidor med vissa undantag. Du måste ha en inbjudan från vännen som ska stämplas av civilministeriet eller liknande. 

    Sen är det inte direkt en vänlig stämning mot svenskar i Ryssland just nu. Avråder verkligen från att försöka men om du måste är det ryska ambassaden du måste kontakta.

  • AndreaBD
    meatrocket8 skrev 2022-12-22 15:45:52 följande:
    räcker det inte om jag bara behöver komma dit? Jag har en vän där
     
    inte inklusive att betala för hotell, mat och så vidare.
    ja jag vet att de är i krig men så betyder det att jag inte kan resa dit? kriget är i Ukraina
     
    Men rysk propaganda har tutat i ryska folket att man för krig mot NATO, mot hela västvärlden. Så du vill åka till ett land där folk tror att du är fiende? Är det en bra idé? 
  • AndreaBD
    GrodanGap skrev 2022-12-22 22:01:59 följande:

    Du kommer inte få visum utan sjukvårdsförsäkring och flyg finns inte. gränserna är stängda på båda sidor med vissa undantag. Du måste ha en inbjudan från vännen som ska stämplas av civilministeriet eller liknande. 

    Sen är det inte direkt en vänlig stämning mot svenskar i Ryssland just nu. Avråder verkligen från att försöka men om du måste är det ryska ambassaden du måste kontakta.


    Och om han gör det så kan vännen få problem för det. 
  • EnAnonumius
    meatrocket8 skrev 2022-12-22 15:45:52 följande:
    räcker det inte om jag bara behöver komma dit? Jag har en vän där
     
    inte inklusive att betala för hotell, mat och så vidare.
    ja jag vet att de är i krig men så betyder det att jag inte kan resa dit? kriget är i Ukraina
     
    Goddag Yxskaft....

    Bara för att det nu inte "pangas" på Rysk mark så ligger ju landet i krig. Då det var ryssarna som valde att starta kriget med Ukraina.  Det blir då stora restriktioner för folk som skall resa in och ut i ett land som ligger i krig.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Anja)

    Dwt går fortfarande att resa till Rysslsnd, men det är krångligt. 


    Visum har du fått svar om. Antingen hotellet eller din vän måste skicka inbjudan. Du behöver också reseförsäkring och det är inte alltid att de gälller eftersom UD avråder alla reser till Ryssland. Du får kolla med din försäkring. 

    Att UD avråder innebär att du inte kommer att få konsulär hjälp om något händer. 

    Det går inga flyg mellan EU och Ryssland längre, men landgränsen mellan Finland och Ryssland är öppen. Du kan ta buss direkt från Helsingfors till St Petersburg, Det behöver inte hända, men det är vanligt nu att personer från ?ovänliga länder? (vilket Sverige räknas som) hålls kvar på längre förhör på gränsen, och då kan din buss åka och lämna dig där. Då får du försöka hitta en annan buss eller taxi. Res på morgonen så att du inte riskerar att bli stående på gränsen på kvällen och inte kunna ta dig därifrån. 


    Om 3000 sek räcker beror på hur länge du ska vara där. Tänk att Ryssland har ca samna prisläge som Sverige. Ett problem är att utländska visakort inte fungerar, så du måste ta med dig allt i kontanter. Eftersom det inte går att ta ut pengar eller skicka pengar så måste du se till att ha mycket reserver om det händer något akut eller om tex gränsen stänger så att du måste resa ut annat håll. Minst 10-15.000 hade jag tagit med mig kontankt i reserv. 


    Det finns på politisk nivå mycket hat mot västvärlden, men det är inget man märker av som privatperson i vardagliga livet. Däremot ska du tänka på att väldigt mycket är förbjudet nu, med långa fängeldestraff till följd, tex att kalla det för ett krig. Undvik i alla sammanhang att prata om Ukraina, och se till att inte ha något om som kan uppfattas som politiskt på social media och var försiktig så att du inte råkar hamna i någon demonstration. De kollar ofta din telefon på gränsen så ha inget olämpligt bland foto, social media osv. Facebook och väldigt mycket annan social media och websidor är blockerad men tex WhatsApp fungerar. 

    De har avskaffat Covid-restriktionerna och du behöver inte ha några särskilda vacciner, i synnerhet inte om du bara är i St Petersburg. 


    Sen ska du tänka på att situationen kan ändras över natten, så kolla upp igen vad som gäller precis innan du ska åka.

    Lycka till! 

Svar på tråden Hur kan jag åka till Ryssland?