Anonym (Skaffa dig ett jobb) skrev 2022-12-22 15:08:40 följande:
Du menar att du ska vara hemma och slippa saker men mannen ska jobba och sköta halva hushållsarbetet? Visst om man är hemma med barnen men skulle aldrig under någon längre tid tyckt det var okej att jag drog ett större last medan min fru var ledig och chillade.
Men jag ska föreslå det för frugan att jag är hemma och chillar så kan hon jobba. Hemmafru är kanske det jobbet jag alltid drömt om. Tror dock inte hon tycker det låter speciellt givande att vi delar på hushållsarbetet och jag chillar :)
Vet du vad? Jag förstår ditt resonemang helt. Jag ser det som en oerhört fin gåva från min man att få slippa arbetsförmedlingen, försäkringskassan, fas vilken det nu är, 75 kanske? Bara säga fukk off till dem jag behöver inte er "hjälp" längre. Få slippa ångesten över att även få ett jobb och veta att även det mest okvalificerade enkla låtsasjobb som helst får mig inom några få veckor att grina av ångest och känna mig misslyckad.
Såhär mår jag riktigt bra, oförskämt bra för första gången som vuxen. Så underbart att bara få vara, att enda anledningen jag har en väckarklocka är att jag vill spendera en stund på morgonen med min man där jag sen går och lägger mig igen när han gått till jobbet. Kunna vara uppe hur länge jag vill på nätterna, kunna gå i myskläder hela tiden.
Jag parasiterar inte på samhället, jag parasiterar bara på min man och han är ok med det för han ser hur bra jag mår numera. Den där känslan av att vara misslyckad jag alltid bar på känner jag inte längre, för jag har fått en gåva där det är ok att vara det och jag behöver inte må dåligt för det längre.
Kommer du ihåg den där känslan från när du var barn och hade sommarlov utan sommarjobb och ùtan några krav alls? Bara vara ledig och lyckan du kände då? Så känner jag nu. Mitt liv är så nu. Det är det bästa sättet att leva.