• Anonym (Less)

Kan man hitta tillbaka till glädjen som hemmafru?

Senaste året har jag hatat det mer och mer. Jag är trött och ledsen och vill bara sova.
    Allt känns jättetungt. Min man är ofta arg för att jag inte lever upp till den standard han vill ha och det är mer konflikter än glada stunder.

Tidigare var jag hemma med barnen på heltid, men nu går alla i skolan. Jag är sjuk och det var anledningen till att vi kom fram till den här uppdelningen från början, men han godtar inte att han behöver börja hjälpa till, för jag orkar faktiskt inte längre... Har konstant ont och inget hjälper helt... Han tycker att jag borde vara van så det borde ju inte ändra något...

Går det att hitta tillbaka till tiden då jag faktiskt gillade att vara hemmafru, eller är det kört?

• Svar på tråden Kan man hitta tillbaka till glädjen som hemmafru?
  • Anonym (Skaffa dig ett jobb)

Du menar att du ska vara hemma och slippa saker men mannen ska jobba och sköta halva hushållsarbetet? Visst om man är hemma med barnen men skulle aldrig under någon längre tid tyckt det var okej att jag drog ett större last medan min fru var ledig och chillade. 

Men jag ska föreslå det för frugan att jag är hemma och chillar så kan hon jobba. Hemmafru är kanske det jobbet jag alltid drömt om. Tror dock inte hon tycker det låter speciellt givande att vi delar på hushållsarbetet och jag chillar :)

Anonym (Glädjen som hemmafru) skrev 2022-12-22 14:59:37 följande:

Glädjen som hemmafru finns bara om man är frisk, kry och gör hushållsarbetet med mannen. Hemmadelen är att få rå om sig själv och slippa stress. Hemmafru skall vara att vara ledig, få slippa saker och vara väldigt chill.

Annars är det faktiskt inte kul alls. Är det krav och stress kan man faktiskt lika gärna jobba. 

• Anonym (Glädjen som hemmafru)
    Anonym (Skaffa dig ett jobb) skrev 2022-12-22 15:08:40 följande:

Du menar att du ska vara hemma och slippa saker men mannen ska jobba och sköta halva hushållsarbetet? Visst om man är hemma med barnen men skulle aldrig under någon längre tid tyckt det var okej att jag drog ett större last medan min fru var ledig och chillade. 

Men jag ska föreslå det för frugan att jag är hemma och chillar så kan hon jobba. Hemmafru är kanske det jobbet jag alltid drömt om. Tror dock inte hon tycker det låter speciellt givande att vi delar på hushållsarbetet och jag chillar :)

Vet du vad? Jag förstår ditt resonemang helt. Jag ser det som en oerhört fin gåva från min man att få slippa arbetsförmedlingen, försäkringskassan, fas vilken det nu är, 75 kanske? Bara säga fukk off till dem jag behöver inte er "hjälp" längre. Få slippa ångesten över att även få ett jobb och veta att även det mest okvalificerade enkla låtsasjobb som helst får mig inom några få veckor att grina av ångest och känna mig misslyckad. 

Såhär mår jag riktigt bra, oförskämt bra för första gången som vuxen. Så underbart att bara få vara, att enda anledningen jag har en väckarklocka är att jag vill spendera en stund på morgonen med min man där jag sen går och lägger mig igen när han gått till jobbet. Kunna vara uppe hur länge jag vill på nätterna, kunna gå i myskläder hela tiden. 

Jag parasiterar inte på samhället, jag parasiterar bara på min man och han är ok med det för han ser hur bra jag mår numera. Den där känslan av att vara misslyckad jag alltid bar på känner jag inte längre, för jag har fått en gåva där det är ok att vara det och jag behöver inte må dåligt för det längre.

Kommer du ihåg den där känslan från när du var barn och hade sommarlov utan sommarjobb och ùtan några krav alls? Bara vara ledig och lyckan du kände då? Så känner jag nu. Mitt liv är så nu. Det är det bästa sättet att leva.
    Anonym (Skaffa dig ett jobb) skrev 2022-12-22 15:08:40 följande:

Vet du vad? Jag förstår ditt resonemang helt. Jag ser det som en oerhört fin gåva från min man att få slippa arbetsförmedlingen, försäkringskassan, fas vilken det nu är, 75 kanske? Bara säga fukk off till dem jag behöver inte er "hjälp" längre. Få slippa ångesten över att även få ett jobb och veta att även det mest okvalificerade enkla låtsasjobb som helst får mig inom några få veckor att grina av ångest och känna mig misslyckad. 

Såhär mår jag riktigt bra, oförskämt bra för första gången som vuxen. Så underbart att bara få vara, att enda anledningen jag har en väckarklocka är att jag vill spendera en stund på morgonen med min man där jag sen går och lägger mig igen när han gått till jobbet. Kunna vara uppe hur länge jag vill på nätterna, kunna gå i myskläder hela tiden. 

Jag parasiterar inte på samhället, jag parasiterar bara på min man och han är ok med det för han ser hur bra jag mår numera. Den där känslan av att vara misslyckad jag alltid bar på känner jag inte längre, för jag har fått en gåva där det är ok att vara det och jag behöver inte må dåligt för det längre.

Kommer du ihåg den där känslan från när du var barn och hade sommarlov utan sommarjobb och ùtan några krav alls? Bara vara ledig och lyckan du kände då? Så känner jag nu. Mitt liv är så nu. Det är det bästa sättet att leva.
  • Anonym (U)
    Anonym (Glädjen som hemmafru) skrev 2022-12-22 15:41:30 följande:

Så fint att läsa<3

Synd bara att TS inte är i samma sits.
  • Anonym (Intellektuell påfyllnad)

Nu är inte detta direkt riktat till dig, men en sak som jag ofta har undrat över är varför så få hemmafruar, lyxhustru eller fotbollsfruar inte läser någon spännande universitetskurs/annan kurs för att få intellektuell stimulans. 

• Anonym (Glädjespridare)
    Anonym (Intellektuell påfyllnad) skrev 2022-12-22 15:59:01 följande:

Nu är inte detta direkt riktat till dig, men en sak som jag ofta har undrat över är varför så få hemmafruar, lyxhustru eller fotbollsfruar inte läser någon spännande universitetskurs/annan kurs för att få intellektuell stimulans. 

Intellektuell stimulans? Det får dom ju i övermått på FB, Tinder eller varför inte Familjeliv Solig
  • Tow2Mater
    Anonym (Skaffa dig ett jobb) skrev 2022-12-22 14:50:37 följande:
    Det är väl kanske inte konstigt alls på ett sätt. Din man jobbar heltid, betalar för allt och om du inte ens har någon ersättning från försäkringskassan bidrar du inte alls utöver arbetet i hemmet.

Sen ska han självklart vara din man och inte din chef. Men det måste kännas förjävligt för din man också. Han jobbar och jobbar för att betala allt. Så skaffa dig ersättning från FK eller skaffa dig ett jobb och dela på uppgifterna i hemmet.
    Håller med. Dags att ta kontakt med vården, FK och andra instanser för att se hur hon kan ta tag i sin egen försörjning.
  • Anonym (Utvägar)
    Förlåt TS för att jag svarar de här människorna som skräpar ner din tråd men Malin Wollin fotbollsfrun skriver romaner och noveller, Anna Björklund lyxhustrun skrev Kvinnomanualen och många krönikor och recensioner som hon visserligen lyckas få att handla om sig själv sockrade med intellektuella referenser, f d lyxhustrun numera frånskilda kulturskribenten Anna Axfors som poddar med Anna Björklund skriver böcker om sig som mamma också sockrade med intellektuella referenser. Lyxhustrun förr i tiden skrev brev eller "korrespondens" vilket kanske motsvaras av gammelbloggare som Clara Lidström och Sandra Beijer och andra av medelklassens influerade som ofta var tidigt ute. Nu anses det fult att visa upp sig igen i de sammanhangen. Men när jag studerat på distans har jag kikat in i en och annan lyxhustrus vackra kök eller vardagsrum och trädgård som hon såklart vill visa upp i bakgrunden och när jag gått på andra kurser är det många kvinnor där som lämnat mammatiden bakom sig och fyller ut med förkovran på ett studieförbund. Så det där med att alla skulle vara på Tinder, nja, vet en f d lyxhustru som använde det när hon blivit lämnad för att hitta en ny. Och Flashback har väl inga hemmafruar heller? Inte Familjeliv heller i någon större utsträckning. 

TS: Hoppas du fått tänkvärda svar och kan hitta en väg i din situation. Många skrev fint och bra till dig också. 
    Anonym (U) skrev 2022-12-22 15:46:34 följande:
    Så fint att läsa<3

Synd bara att TS inte är i samma sits.
    Ja, det är synd :( Som jag ser det är hon tyvärr tvungen att antingen göra mer hemma eller ett arbete. Ingen rolig sits alls :( Jag hade gjort mer hemma, kanske med någon slags schema då hon antagligen ändå redan måste gå upp på morgonen pga barnen att när de fått frukost/går till skolan osv. så gör man vad man orkar i hemmet för dagen under säg kanske 2 timmar, där det är strukturerat med veckoschema.
  • Anonym (H)

Ja vad trodde TS att hemmafru innebar?
    Snacka om att sätta sig själv i sämsta tänkbara läge.
    Utan att lämna mannen ser jag ingen som helst lösning. Du är helt i hans händer nu och du har försatt dig i sitsen själv såvida han inte tvingat dig men då är problemet ett annat.

• Anonym (Less)
    Anonym (H) skrev 2022-12-22 18:10:47 följande:

Ja vad trodde TS att hemmafru innebar?
    Snacka om att sätta sig själv i sämsta tänkbara läge.
    Utan att lämna mannen ser jag ingen som helst lösning. Du är helt i hans händer nu och du har försatt dig i sitsen själv såvida han inte tvingat dig men då är problemet ett annat.

Jag var inte lika dålig på den tiden. Något jag inte förväntade var att han skulle bete sig som om att han är min chef.
  • Anonym (J)
    Anonym (Less) skrev 2022-12-22 11:28:05 följande:
    Han går inte med på det, han är bestämd med att det är mitt jobb.
    Men du har all rätt att säga upp dig!

Antingen börjar du jobba eller så får du väl sjukskriva dig.
  • Anonym (A)
    Anonym (Glädjen som hemmafru) skrev 2022-12-22 15:41:30 följande:

Fint att läsa
  • Anonym (I)

Nej nej nej. Snälla varför sätter kvinnor sig i en sådan sits snart 2023? 

Om du är sjuk - sjukpenning 
    Rehab - ha som mål att återgå i arbete så du kan vara självförsörjande och ha ett normalt liv!

Den dagen din man inte har nytta av dig kommer du stå på bar backe. 

Tyvärr kan man inte citera ordentlig på mobilen men svarar glädje som hemmafru. Det låter fantastiskt skönt för dig. Men skulle aldrig sätta mig i en sådan situation själv men frugan var hemmafru ett par år.

Kan säga så här att det blir jobbigt om mannen någon gång vill lämna dig. För mig blev det ohållbart att få bära allt ansvar på mina axlar. Ingen att dela bördan med utan veta att allt hänger på mig. Jag kan inte bli sjuk för då klarar vi oss inte. Känslan du kände av misslyckande och ångest är nog samma rädsla jag bar på mina axlar varje dag. Driver eget och det fanns perioder då det var svårt under den tiden. Jag mådde piss och då hade vi nog det ganska likt vad du har.

TS han betalar för allt med sitt arbete och om du inte bidrar med något ekonomiskt blir det väl svårt att känna att man ska göra allt. Nu vet jag inte vad som är felet eller varför du har ont. Dock ser jag inte det som orimligt att man har en uppgörelse där den ena betalar och den andra sköter hushållsarbetet. 

Ingen vill bära hela bördan själv. Men jag tycker du ska försöka få någon ersättning så du kan vara delaktig i familjens ekonomi och då ska ni dela på hushållsarbetet.

• Anonym (Piga)

Låter som det dags att stämpla ut från tjänsten som piga och skaffa ett vanligt jobb, kanske på halvtid? Vad har du för yrke?

• grönkub

TS: Har du kollat upp om du är deprimerad?

Utöver det verkar du ju vara i en väldigt sårbar position som andra säger. Jag personligen hade känt mig väldigt utlämnad ekonomiskt om jag berodde på en annan person för mitt hela uppehälle. Vilka uppoffringar skulle jag göra av min egna integritet och fria vilja för att hålla min partner nöjd och inte riskera att relationen avlsuta?

Svar på tråden Kan man hitta tillbaka till glädjen som hemmafru?