• Anonym (Mor)

Svärmor vill ha ultraljudsbilder?

Jag börjar Kånns irritation emot min svärmor. Vet inte om det är gravid hormoner men jag tycker det  börjar bli för mycket o börjar redan kånna att jag kommer störa mig när vårt barn är fött. 

jag o min partner väntar bort första barn. För båda våra familjer kom det nog lite som en chock då de nog tänkte vi skulle hänga iaf ett år till. När jag berättade för min mamma kramade hon om mig o sa men så himla roligt. sen vill hon ju veta hur det gått på ultraljud o grejer när jag vart där. Min svärmor började dock störtböla när vi berättade. Hon skriver med till mig hela tiden att så spännande det är, är det inte??? Jo såklart jag tycker det. 

det som irriterar mig nu dock är att hon vill ha en bild ifrån ultraljudet o sätta upp på sitt kylskåp. Min partner vill även ge bort bilder till sin mormor o grejer i julklapp. Till en början kändes det ok, men när jag tänker mer i mer Kånns det lite som att de vill jag ha för oss själva. Helt ok att visa de. Men vill man verkligen ge bort de o att de ska ha de på sitt kylskåp. ? 
    hade ni gett bort ultraljudsbilder till andra?

• Svar på tråden Svärmor vill ha ultraljudsbilder?
  • Anonym (Momo)

Du gör som du vill. Sen kan folk tycka vad fn dom vill. Det är det du känner som är viktigt. Inte dom som verkligen inte fööörstår varför det är såååå känsligt. Just det... dom förstår ju inte dig. Dom klarar inte att förstå dig. 
    Du är inte alls ego el nått. Du är bara dig själv. Åh det är ju det vi uppfostrar våra barn att våga vara....sig själva. 
    Åh att du kommer vända relationen negativ vad är det för på hopp igentligen. Snälla nån....Så behöver det verkligen inte bli. Farmor förstår nog mer en vad hon vill erkänna. Men ibland ansers det att det är kvinnors rättigheter att klampa in i andras graviditeter åh barn bara för man är släkt. 
    Man har inte den förståelsen att man kan känna och tycka anorlunda. För man bara jämför med sig själv. 
    Stort lycka till nu.! {#emotions_dlg.flower}

• Embla twopointoh
    Anonym (Momo) skrev 2022-12-23 18:39:07 följande:

Du gör som du vill. Sen kan folk tycka vad fn dom vill. Det är det du känner som är viktigt. Inte dom som verkligen inte fööörstår varför det är såååå känsligt. Just det... dom förstår ju inte dig. Dom klarar inte att förstå dig. 
    Du är inte alls ego el nått. Du är bara dig själv. Åh det är ju det vi uppfostrar våra barn att våga vara....sig själva. 
    Åh att du kommer vända relationen negativ vad är det för på hopp igentligen. Snälla nån....Så behöver det verkligen inte bli. Farmor förstår nog mer en vad hon vill erkänna. Men ibland ansers det att det är kvinnors rättigheter att klampa in i andras graviditeter åh barn bara för man är släkt. 
    Man har inte den förståelsen att man kan känna och tycka anorlunda. För man bara jämför med sig själv. 
    Stort lycka till nu.! {#emotions_dlg.flower}

Det här tankesättet leder till självcentrerade, socialt inkompetenta människor. Man ursäktar dåligt beteende med "Det är bara sådan jag är". Ingen vilja att jobba med sig själv eller ens en insikt i att man kan behöva just jobba med sig själv. Det man känner är alltid rätt, oavsett vilka konsekvenser det få för man själv och omgivningen. Entitlement deluxe.

Och detta tankesätt är vad man försökt tuta i folk de senaste årtiondena. En vän som jobbat som lektor på universitet i 30 år säger att studenterna får allt svårare att samarbeta i grupp, svårare att ta ansvar för sina egna tillkortakommanden och misslyckanden, det är alltid någon annans fel att de inte klarade tentan eller inte lämnade in en rapport i tid.

Nej, TS, detta är dåliga råd, ta inte till dig dem även om det kanske känns bra för egot att bli bekräftad och struken medhårs.

(Nu säger jag inte att TS beteende är dåligt. Jag reagerar på just detta inlägg, inte nödvändigtvis TS)
  • Anonym (korven)
    Anonym (Mor) skrev 2022-12-22 20:45:05 följande:
    Svärmor vill ha ultraljudsbilder?

Jag börjar Kånns irritation emot min svärmor. Vet inte om det är gravid hormoner men jag tycker det  börjar bli för mycket o börjar redan kånna att jag kommer störa mig när vårt barn är fött. 

jag o min partner väntar bort första barn. För båda våra familjer kom det nog lite som en chock då de nog tänkte vi skulle hänga iaf ett år till. När jag berättade för min mamma kramade hon om mig o sa men så himla roligt. sen vill hon ju veta hur det gått på ultraljud o grejer när jag vart där. Min svärmor började dock störtböla när vi berättade. Hon skriver med till mig hela tiden att så spännande det är, är det inte??? Jo såklart jag tycker det. 

det som irriterar mig nu dock är att hon vill ha en bild ifrån ultraljudet o sätta upp på sitt kylskåp. Min partner vill även ge bort bilder till sin mormor o grejer i julklapp. Till en början kändes det ok, men när jag tänker mer i mer Kånns det lite som att de vill jag ha för oss själva. Helt ok att visa de. Men vill man verkligen ge bort de o att de ska ha de på sitt kylskåp. ? 
    hade ni gett bort ultraljudsbilder till andra?

Problemet här är ju inte ultraljudsbilden, utan att hon smsar hela tiden. Där får du dra en gräns och skriva vänligt att du föredrar att hon smsar din partner istället, då du är trött och behöver vila. Förstår hon inte det, så sluta svara. Lika bra att dra en tydlig gräns redan nu under graviditeten så det inte blir värre sen när barnet är fött och orken från din sida är lägre. Tänk också på att du kan be din partner säga ifrån och ta ett snack, men dra också en gräns själv. 

Angående bilden, prata med din partner så får han ta den konversationen med blivande farmor.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Mor) skrev 2022-12-23 15:10:05 följande:
    Det var precis så jag kände! Att det blev påtvingat. För jag mådde väldigt dåligt i början, hade ångest o visste inte alls om jag ville det här. Att hon då skriver: visst är det så kul och spännande??? Gjorde mig väldigt irriterad o ledsen 
    Ja det låter som din svärmor dränker dig i sina känslor och klampar in på er privata sfär. Du har rätt att dra en gräns, det är ni som är en familj. Hon låter ju inte ens dig landa i dina känslor låter det som. Men det är nog inte av elakhet svärmor gör så, därmed viktigt att dra en gräns på ett trevligt, men tydligt sätt.

Jag tycker att många råd du fått här är lite förnumstiga och lite moraliserande, jag förstår dig, TS! Finns gott om gränslösa personer. Se till att involvera din partner, så ni båda står upp för er lilla familj.
  • Anonym (korven)
    Anonym skrev 2022-12-22 22:29:02 följande:

Jag tror det här är att du känner att du och din sambo nu vill ha ett eget space utan era föräldrar. Jag tycker det är ett bra tillfälle att börja diskutera det med din sambo. Du kanske behöver säga att du vill vara ifred första veckorna med babyn utan att behöva ha släktingar springandes. exempelvis
    Du kanske känner att svärmor börjar bli för påträngande och tar kliv in i er relation som du inte önskar. Då kan ett foto från insidan av din kropp kännas som "nej stopp , det vill jag ha ifred".
    Du och din sambo måste prata ihop er och ha en gemensam hållning mot släktingar

du sade det jag menade på bäst sätt!
  • annabellelee

När min svärmor fick se ultraljudsbilderna sa hon "Men usch vad tråkiga bilder, så gråa och deppiga, kunde de inte ha lite färg?" Jag blev jätteledsen.

Var du glad att du har en svärmor som glöder sig!

• Anonym (korven)
    Anonym (Kool) skrev 2022-12-22 22:49:08 följande:

Alltså.. lyssna inte på folk som skriver att du förstorar det eller att du bör vara tacksam osv, skit i förminskande kommentarer och gå efter det du är bekväm med 😊

ja!
  • Anonym (Momo)
    Embla twopointoh skrev 2022-12-23 21:41:20 följande:
    Det här tankesättet leder till självcentrerade, socialt inkompetenta människor. Man ursäktar dåligt beteende med "Det är bara sådan jag är". Ingen vilja att jobba med sig själv eller ens en insikt i att man kan behöva just jobba med sig själv. Det man känner är alltid rätt, oavsett vilka konsekvenser det få för man själv och omgivningen. Entitlement deluxe.

Och detta tankesätt är vad man försökt tuta i folk de senaste årtiondena. En vän som jobbat som lektor på universitet i 30 år säger att studenterna får allt svårare att samarbeta i grupp, svårare att ta ansvar för sina egna tillkortakommanden och misslyckanden, det är alltid någon annans fel att de inte klarade tentan eller inte lämnade in en rapport i tid.

Nej, TS, detta är dåliga råd, ta inte till dig dem även om det kanske känns bra för egot att bli bekräftad och struken medhårs.

(Nu säger jag inte att TS beteende är dåligt. Jag reagerar på just detta inlägg, inte nödvändigtvis TS)
    Mmmm just det... det leder till självcentrerade, socialt inkopitenta människor. Vad då? 
    Suck....vad är det så fel att våga säga ifrån när det inte känns rätt? El vad är det för fel att säga ifrån när det känns jobbigt. Att våga prata känslor? 
    Jag bra undrar? 

Det som gör människor tex studenterna är nog deras bristande självkänsla eller bristande empati, eftersom ingen har vågat säga nej kanske eller låtit dom själva få lösa konflikter i sin barndom. Men med en vuxen som vågar vara sig själv. 
    Ett foto är inget självklarhet att man måste ge. Sen kan det  uppfatas som dumhet,ego,snålhet,självcentrerade osv...Men är det verkligen en egoistiska sak att neka svärmor en bild...
    Vad är grejen? 

Gör det du känner för du kommer inte trampa sväris på tårna. Och hon kommer inte sluta vilja va med sitt barnbarn sen. Bara löjligt att läsa tankar om att det är så fånigt det du känner. Men vet du bara du kan vet vad som känns rätt. Din insida av din kropp på ert oföddabarn behöver inte sitta uppe på kylskåpet om det nu känns konstigt. 
  • grönkub

Jag hade nog inte haft några problem med det, men jag är inte du. Om det känns fel så kanske du inte ska göra det. Förhoppningsvis är blivande farmodern mogen nog att ta ett nej. Hon kommer säkert få en massa bilder senare.

• Anonym (farmor)

Hej alla
    Jag är farmor
    En vettig farmor bryter inte ihop för att man inte får en ultraljudsbild.
    Inte heller säger en vettig farmor upp bekantskapen eller vägrar vara barnvakt under hela uppväxten
    Om en person är så labil att man skulle göra så? Villkora hela farmorgrejen pga en ultraljudsbild? Låter ju inte sunt

Ts gör som du vill!! 

• Anonym (Hind)

Ja, självklart hade jag gärna gett ultraljudsbilder till släkten! Att barnet har en stor kärleksfull familj runt sig är en gåva! (Som kontrast kann jag berätta att min familj inte var intresserade av några bilder)

Om du inte vill messa med svärmor är det ok, då får du sätta gräns där. Prata med henne om det. Men att bli irriterad över att hon är glad över det kommande barnbarnet - varför? Varför upplever du glädjen som ett problem? 

Svar på tråden Svärmor vill ha ultraljudsbilder?