• Anonym (Sjukpensionär)

Sjukersättningen höjs, hur fördela pengarna?

Jag är jätteglad, får 1000 kr i höjning av min sjukpension och det börjar betalas ut i januari.

När sambon fick löneökning på jobbet så behåll  han hälften och la in hälften på vårat gemensamma konto. 

Han betalar 16500 till gemensamma kontot.
    Jag betalar 11250.

Vilket är mest rättvist nu?
    Ska jag lägga in hela tusenlappen på gemensamma kontot för att komma så nära vad han betalar i månaden eller

Ska jag också få behålla hälften av min " löneökning" så jag får chans att spara lite också?

• Svar på tråden Sjukersättningen höjs, hur fördela pengarna?
  • Anonym (S)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-12-25 18:46:03 följande:
    Sjukersättningen höjs, hur fördela pengarna?

Jag är jätteglad, får 1000 kr i höjning av min sjukpension och det börjar betalas ut i januari.

När sambon fick löneökning på jobbet så behåll  han hälften och la in hälften på vårat gemensamma konto. 

Han betalar 16500 till gemensamma kontot.
    Jag betalar 11250.

Vilket är mest rättvist nu?
    Ska jag lägga in hela tusenlappen på gemensamma kontot för att komma så nära vad han betalar i månaden eller

Ska jag också få behålla hälften av min " löneökning" så jag får chans att spara lite också?

Jag tycker absolut att du ska spara hälften. Viktigt med eget sparande som sambo.
  • Anonym (H)

Om er ekonomi skiljer sig markant, borde din man unna sin sjuka fru att få ha sin tusing ifred. Allra minst

• Anonym (y5g4f)
    Anonym (H) skrev 2022-12-25 18:57:04 följande:
    Om er ekonomi skiljer sig markant, borde din man unna sin sjuka fru att få ha sin tusing ifred. Allra minst
    Har du problem med läsförståelsen? 
    TS skriver ''sambon''.

Och ja, det är stor skillnad på sambo och man/fru dvs vara gift. 
  • Anonym (äää)
    Anonym (y5g4f) skrev 2022-12-25 19:03:05 följande:
    TS skriver ''sambon''.

men ge dig. OT
  • Anonym (H)
    Anonym (y5g4f) skrev 2022-12-25 19:03:05 följande:
    TS skriver ''sambon''.

Har du problem med din humör? Sambo eller make - jag tycker oavsett att man kan unna den man älskar denna ynka tusing, ffa om älsklingen har sjuklön, vilket inte kan vara så fett. 
  • EpicF

Personligen tycker jag du ska få behålla hela höjningen. 

• Anonym (J)

Kör samma princip som honom väl. 

• Anonym (Sjukpensionär)

Jag fick göra lite hur jag vill, vill jag spara några 100-lappar så får jag, och behövs de pengarna i framtiden till någon stor räkning så får vi ta från dem... samma sak att vi tar från sambons sparkonto om det behövs...

Svar på tråden Sjukersättningen höjs, hur fördela pengarna?