• Anonym (ångest)

Kraftig ångest av barn som skriker

Jag måste få avventilera mig, om en sak jag tycker är så himla jobbigt och framförallt pinsam men som jag känner att jag inte kan rå för och som inte går att påverka. 

Jag får sån kraftig ångest, som skär i hela kroppen med en kniv när barn skriker. Oavsett om det är barn i parken som leker och busar och skriker av glädje, barn så gråter eller barn som skriker för att dom är upprörda. 

Ångesten som väcks hos mig går nästan att ta på. Känslan att säga till föräldrarna eller t o m barnet som kanske bara är 2-3 år att hålla käften eller få tyst på den förbannade ungen. Har givetvis aldrig gjort det men viljan är oerhört stark. Alltså intellektuellt förstår jag såklart att barn är högljudda och låter. Jag menar jag har själv barn som en gång i tiden har varit i den åldern. Jag vet för tusan inte hur jag ska hantera detta eller ens vad det grundar sig i...

• Svar på tråden Kraftig ångest av barn som skriker
  • Anonym (Vera)
    Exhale skrev 2022-12-26 12:09:56 följande:

Hyresvärdarna gör ingenting. Det ska vara extremt innan de väljer att agera när det gäller skrikande ungar för det ska ju daltas med ungar tydligen i hela samhället. På biblioteken,på restauranger,biografer m.m. Borde finnas platser där skrikande ungar inte är tillåtna helt enkelt. Vad skönt det vore. 

Eller så tar du ansvar för din hälsa och din ångest och söker hjälp. Din ångest, ditt problem. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (F) skrev 2022-12-26 13:09:24 följande:
    Man ska inte behöva ha hörlurar i sitt eget hem!
    Du vill alltså inte lösa ditt eget problem, utan tycker att andra ska lösa det åt dig?

Ja, då får du må dåligt. 
  • Anonym (Ubbe)

Ångest förvärras av att man undviker det som triggar den. Så det du behöver göra är att utsätta dig själv för det som ger dig ångest. Gör det i lagom doser. Det ska vara jobbigt, men inte så att du helt bryter ihop. Öka dosen successivt. 

Det finns tekniker för att lugna sig vid ångest. Sök hjälp av kbt-terapeut. Finns självhjälpsböcker också. 

Kanske vore det också värt att fundera på om det finns något konkret skäl till att du utvecklat ångest (ibland gör det dock inte det). 

• Anonym (Ubbe)

Hörselskydd som några föreslagit skulle jag inte rekommendera annat än för att lösa akuta situationer. På sikt mår man bättre om man lär sig hantera ljudet. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (Ubbe) skrev 2022-12-26 14:46:32 följande:

Hörselskydd som några föreslagit skulle jag inte rekommendera annat än för att lösa akuta situationer. På sikt mår man bättre om man lär sig hantera ljudet. 

Fast vissa mår nog bättre om de får ha sin offerkofta på sig, den värmer gott och så påminns man om hur dumma alplandet är. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Vera) skrev 2022-12-26 14:52:37 följande:
    Fast vissa mår nog bättre om de får ha sin offerkofta på sig, den värmer gott och så påminns man om hur dumma alplandet är. 
    Rättelse: hur dumma alla andra är.
  • Anonym (S)

Omvänd psykologi hur var din egen barndom bra trauma?

• Anonym (e)
    Anonym (F) skrev 2022-12-26 13:09:24 följande:
    Man ska inte behöva ha hörlurar i sitt eget hem!

Så enkelt är det inte, är man väldigt ljudkänslig men har grannar är det nödvändigt.

• Anonym (e)

Det går inte att träna sig att hantera alla ljud. Är man ljudkänslig så kan det förvärras med stress, dålig mående men det kan också vara enormt jobbigt trots att man mår bra.

• Anonym (Ubbe)
    Anonym (e) skrev 2022-12-26 21:58:57 följande:

Så enkelt är det inte, är man väldigt ljudkänslig men har grannar är det nödvändigt.

På kort sikt, ja. Men generellt rekommenderas inte hörselskydd vid ljudöverkänslighet. Det kan tvärtom förvärra det hela. Men vid särskilda tillfällen kan man så klart använda det. 
  • Anonym (Ubbe)
    Anonym (e) skrev 2022-12-26 22:00:44 följande:

Det går inte att träna sig att hantera alla ljud. Är man ljudkänslig så kan det förvärras med stress, dålig mående men det kan också vara enormt jobbigt trots att man mår bra.

Så är det. Å andra sidan har TS inte riktigt något val. Barnskrik kan uppstå nästan överallt och det  blir inte bra om hen alltid har hörselskydd på sig. Dels blir man isolerad socialt, dels är risken stor att det ökar ljudkänsligheten. 

Men jag är verkligen inte expert på detta, har bara läst om det när min kompis drabbades. TS bör ju söka vård och få ordentlig hjälp. 

• Anonym (e)
    Anonym (Ubbe) skrev 2022-12-26 22:05:35 följande:
    På kort sikt, ja. Men generellt rekommenderas inte hörselskydd vid ljudöverkänslighet. Det kan tvärtom förvärra det hela. Men vid särskilda tillfällen kan man så klart använda det. 

I trådstarten gäller det även ute och att ha hörlurar ute är vanligt för att stänga ute ljud. På sikt är det bra att flytta om störningen i boendet är konstant men å andra sidan växer barn upp, de är inte alltid hemma så hörlurarna borde kunna vara av många timmar per dag. Var mer en tanke, sen finns det annat som kan behöva förändras men de som hävdar att man ska utsättas för mer ljud eller gå i terapi för ångest verkar inte ha koll alls. Klart man ska försöka må bra som sagt men det finns rejält ljudkänsliga personer, kan vara vissa typer av ljud enbart eller många.

Ta på sig lurarna när man hör ett barn börja skrika kan göra att det blir en trygghet där man vet att det jobbiga kan stängas ute. Minskar ångesten.

• Anonym (Q)
    Anonym (F) skrev 2022-12-26 12:25:01 följande:
    Då finns ju alla "Karens" favorit, nämligen orosanmälan :)
    Det är bara små människor som kallar andra för ?Karen?, bara för att man inte har samma åsikt. Det verkar bli färre och färre som vet vad detta uttryck betyder. 
  • Anonym (Q)

Jag förstår hur du menar. Jag känner exakt samma sak. Jag jobbar i en affär och när barn sätter igång inne i affären kommer det krypandes. 

• Anonym (Ubbe)
    Anonym (e) skrev 2022-12-26 22:20:58 följande:

I trådstarten gäller det även ute och att ha hörlurar ute är vanligt för att stänga ute ljud. På sikt är det bra att flytta om störningen i boendet är konstant men å andra sidan växer barn upp, de är inte alltid hemma så hörlurarna borde kunna vara av många timmar per dag. Var mer en tanke, sen finns det annat som kan behöva förändras men de som hävdar att man ska utsättas för mer ljud eller gå i terapi för ångest verkar inte ha koll alls. Klart man ska försöka må bra som sagt men det finns rejält ljudkänsliga personer, kan vara vissa typer av ljud enbart eller många.

Ta på sig lurarna när man hör ett barn börja skrika kan göra att det blir en trygghet där man vet att det jobbiga kan stängas ute. Minskar ångesten.

Det du föreslår är det som känns bäst när man har ångest. Men det är inte det som hjälper på sikt. Att undvika det som ger ångest ökar istället problemet. 
  • Anonym (R)

Det enda du behöver göra är väl att undvika lekparker och andra platser med mycket barn?

Precis som att de som inte gillar vatten och stränder struntar att gå dit, att de som är rädda för myror undviker skogen på sommaren.

Kanske bara din hjärnas sätt att tala om att du aldrig bör skaffa fler barn? Eller förbereda dig på att du kanske inte kan vara så närvarande med ev barnbarn?

• Anonym (R)

Jag tror inte på att man kan bota all ångest eller söka hjälp för alla obehag man upplever i livet.

Bara undvik det som framkallar ångest. 

Handlar det om större saker som att man inte vågar lämna sitt hem, eller att problemen gör att man inte kan sköta ett jobb, då är det förstås en annan sak.

• Anonym (A)
    Anonym (R) skrev 2022-12-27 23:28:48 följande:
    Jag tror inte på att man kan bota all ångest eller söka hjälp för alla obehag man upplever i livet.

Bara undvik det som framkallar ångest. 

Handlar det om större saker som att man inte vågar lämna sitt hem, eller att problemen gör att man inte kan sköta ett jobb, då är det förstås en annan sak.
    Håller med
Svar på tråden Kraftig ångest av barn som skriker