• Anonym (Stålpappan)

    Flytt till en annan ort!

    Hej allihopa!


    Jag och mitt ex har under senaste åren haft stora kommunikations problem, vi har varit hos familjerätten, två gånger! Första gången för 4-5 år sedan, och andra nu i somras. Första gången gick det bra, vi kom överrens om bra saker och skrev under. Det funkade bra i början, men sakta men säkert försämrades det. Jag har försökt hela tiden att försöka vara där för de, lösa situationen men hon har sådant hat mot mig, som hon inte kan släppa. Hon blev även sjukskriven, slutade ta ansvar, sover dagarna, jag började bli orolig. Och har varit fortsatt sjukskriven tills november, då jag fick höra från kommunen att hon har ingen inkomst att betala fritidsavgift. Nu har hon även förlorat lägenheten i vår kommun.


    Till mitt problem! Hon vill nu skriva sig i Sundsvall där hennes kille bor, cirka 10 mil ifrån barnets hemkommun, och hon säger att hon kommer bo hos sina morföräldrar i vår kommun, men skriven i Sundsvall. Men det tror jag inte på, utan hon försöker lura mig att hon bor här men enbart skriven i Sundsvall, och att jag ska godkänna det, för ?hon har ingen annan stans att vara? och att vårt barn har sagt att de ska flytta till Sundsvall osv. Hon ljuger hela tiden för mig, gjort de senaste åren, med allt. Hon är bipolär, alkohol och drogproblem, ingen inkomst och inget eget boende. 


    Jag sa att jag kommer inte godkänna att du skriver dig i Sundsvall! Och hon sa att jag måste för hon har ingen annanstans att bo! Jag har lagt förslag under åren att vårt gemensamma barn kan bo hos mig, att jag blir boendeförälder och hon har barnet varannan helg/lov. Men hon vägrar. Problemet är att hon har heller inget körkort, och ingenting! Sedan är det en timmes bilresa hit, som hennes kille ska sköta? Varje dag? Det låter inte helt sunt för mig, eller genomtänkt. 


    När hon inte får som hon vill, lägger hon fram "anmäl mig då". Det gör hon varje gång. Det är rätt så tröttsamt.

    Vad ska jag göra? Jag börjar få nog av detta och måste stå upp för vad som är bäst för mitt barn. Och jag anser inte att hon är kapabel som förälder, just nu! Då hon väldigt deprimerad, psykiskt sjuk, äter massa mediciner. Bästa vore att barnet bos hos mig, tills hon har kommit upp på banan. Men hon ser inte det, eller barnets bästa utan försöker försvåra allting och jag märker att vårt barn mår inte heller bra av det, vara budbärare och så vidare. Jag försöker och vill att vår kommunikation blir bättre, men hon har till och med sagt på familjerätten att hon vill inte kommunicera med mig. Det har jag inspelat också!

    Jag har ljudinspelningar från henne, där hon medger att hon inte kommer upp ur sängen om inte sambon väcker henne, ingen mat, om inte hennes kille handlar, och massa mer. Har även massa sms där jag skriver formellt om vad som är bäst för barnet just nu.

    Skall jag avvakta tills hennes adress är ändrat till Sundsvall? Och när det händer, har hon gjort det utan mitt medgivande! Och sedan kontakta en familjejurist och ta därifrån? För så som det är nu, ingenting fungerar.

    Vänliga hälsningar


     

  • Svar på tråden Flytt till en annan ort!
  • Anonym (Stålpappan)
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 12:31:33 följande:
    Hon är fortfande fri att flytta precis vart hon vill utan ditt godkännande.
    Ja exakt. Det får hon göra, men jag undrar får man göra det med barn i bild? Om vi har delad vårdnad ? Det är mest det jag undrar över.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 12:32:39 följande:
    Ja exakt. Det får hon göra, men jag undrar får man göra det med barn i bild? Om vi har delad vårdnad ? Det är mest det jag undrar över.
    Självklart får man det. Men samtidigt ger hon upp en del rättigheter, indirekt. Hon kan t ex inte förvänta sig att barnet ska bo varannan vecka, och hon riskerar vårdnaden på sikt iom att det inte alltid är så praktiskt om man bor långt från varandra.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 12:32:39 följande:
    Ja exakt. Det får hon göra, men jag undrar får man göra det med barn i bild? Om vi har delad vårdnad ? Det är mest det jag undrar över.
    Ja, det får man.
    MEn man kan inte ändra barnets adress utan bådas påskrift. Då måste skatteverket pröva ärendet och beslut tas där.

    Jag vet, för jag har gjort resan. Flyttade iofs inte så långt men avståndet har inget med folkbokföringen att göra.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-26 12:38:41 följande:
    Självklart får man det. Men samtidigt ger hon upp en del rättigheter, indirekt. Hon kan t ex inte förvänta sig att barnet ska bo varannan vecka, och hon riskerar vårdnaden på sikt iom att det inte alltid är så praktiskt om man bor långt från varandra.
    Man blir inte av med vårdnaden för att man flyttar långt bort. Det är inte en anledning att mista vårdnaden.
    Umgänget däremot blir ju lidande.

    Men det är två skilda saker.
  • Anonym (Stålpappan)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-26 12:38:41 följande:
    Självklart får man det. Men samtidigt ger hon upp en del rättigheter, indirekt. Hon kan t ex inte förvänta sig att barnet ska bo varannan vecka, och hon riskerar vårdnaden på sikt iom att det inte alltid är så praktiskt om man bor långt från varandra.
    Tack för dina svar! Jag håller med dig i det du säger. Nu får jag ta kontakt med en advokat och lösa situationen från det sedan. 
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 12:47:02 följande:
    Tack för dina svar! Jag håller med dig i det du säger. Nu får jag ta kontakt med en advokat och lösa situationen från det sedan. 
    Hon kommer inte mista vårdnaden. Det vågar jag garantera.
    Som sagt, umgänget. Men inte vårdnaden.

    Börja med familjerätten. Advokater är dyra och chansen att lyckas är minimal.
  • Anonym (I)

    Ditt ex får skriva sig var hon vill. Det har du inget att gör med eller ens kan förhindra. Det enda du behöver godkänna eller icke godkänna är flytt av barnet. 

    Enkelt löst genom att inte skriva på. 

  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 12:42:57 följande:
    Man blir inte av med vårdnaden för att man flyttar långt bort. Det är inte en anledning att mista vårdnaden.
    Umgänget däremot blir ju lidande.

    Men det är två skilda saker.
    Det sker inte automatiskt, jag har inte påstått det heller, men jo det ÄR en grund för att ansöka om enskild vårdnad pga praktiska skäl. Och ja, umgänget är något helt annat. Just därför sitter vårdnaden löst i vissa situationer.
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 12:50:51 följande:
    Hon kommer inte mista vårdnaden. Det vågar jag garantera.
    Som sagt, umgänget. Men inte vårdnaden.

    Börja med familjerätten. Advokater är dyra och chansen att lyckas är minimal.
    Tvärtom. Umgänget kommer hon ALDRIG förlora för det är barnets rätt enligt lag. Däremot vårdnaden för det ÄR en orsak att få enskild om det inte fungerar av praktiska skäl.
  • Anonym (Stålpappan)
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 12:50:51 följande:
    Hon kommer inte mista vårdnaden. Det vågar jag garantera.
    Som sagt, umgänget. Men inte vårdnaden.

    Börja med familjerätten. Advokater är dyra och chansen att lyckas är minimal.

    Är det verkligen sådana små chanser för att lyckas? Även om hon inte vill samarbeta med mig alls, flyttar långt bort, utan att ens ha diskuterat någonting med mig? Hon har inget intresse för hans skolgång. Hon ville inte vara med på utvecklingssamtal, skolavslutning. Hon verkar inte bry sig, utan hon lever i sin egna lilla bubbla och tror hon kan göra vad som helst. Jag är väldigt orolig! 


     


    Jag vet advokater är dyra och det kan ta lång tid! Skall jag testa familjerätten igen? Även om vår senaste möte hos dem, så mitt i allting brusade hon upp och sade att hon vägrar kommunicera med mig, och gick, har detta inspelat. Ska jag ändå försöka en sista gång genom familjerätten? Jag gör mer än gärna, men är osäker om hon vill ens komma dit. 

  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 13:05:45 följande:

    Är det verkligen sådana små chanser för att lyckas? Även om hon inte vill samarbeta med mig alls, flyttar långt bort, utan att ens ha diskuterat någonting med mig? Hon har inget intresse för hans skolgång. Hon ville inte vara med på utvecklingssamtal, skolavslutning. Hon verkar inte bry sig, utan hon lever i sin egna lilla bubbla och tror hon kan göra vad som helst. Jag är väldigt orolig! 


     


    Jag vet advokater är dyra och det kan ta lång tid! Skall jag testa familjerätten igen? Även om vår senaste möte hos dem, så mitt i allting brusade hon upp och sade att hon vägrar kommunicera med mig, och gick, har detta inspelat. Ska jag ändå försöka en sista gång genom familjerätten? Jag gör mer än gärna, men är osäker om hon vill ens komma dit. 


    Du behöver inte vara orolig. INGEN kommer att tvinga barnet att bo varannan vecka och om du ansöker om enskild vårdnad har du stora chanser att få det.

    Advokater kostar skjortan men om du har en hemförsäkring så brukar rättsskydd ingå, prata med ditt bolag. Man måste alltid börja via Familjerätten innan man går till tingsrätt, det är numera ett krav, så prata med dem om samarbetssamtal. Om hon inte kommer så blir det så klart ännu en sak emot henne.
  • Anonym (Stålpappan)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-26 13:20:50 följande:
    Du behöver inte vara orolig. INGEN kommer att tvinga barnet att bo varannan vecka och om du ansöker om enskild vårdnad har du stora chanser att få det.

    Advokater kostar skjortan men om du har en hemförsäkring så brukar rättsskydd ingå, prata med ditt bolag. Man måste alltid börja via Familjerätten innan man går till tingsrätt, det är numera ett krav, så prata med dem om samarbetssamtal. Om hon inte kommer så blir det så klart ännu en sak emot henne.

    Uppskattar dina ord. Det får mig att känna att det finns en liten chans, som jag kommer såklart att ta vara på. 


    Jag har hemförsäkring, och har rätt till rättsskydd. Har kollat upp detta redan. Jag skall nog börja med en sista gång hos Familjerätten, och hoppas hon kommer. Kommer ge tydliga besked, att hon får mer än gärna flytta, men att jag blir boendeförälder, hon får ha barnet varannan helg/lov. Men kommer hon inte på mötet, får hon stå för det! Och kommer ta det vidare då. 

  • Anonym (===========)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-26 12:57:55 följande:
    Det sker inte automatiskt, jag har inte påstått det heller, men jo det ÄR en grund för att ansöka om enskild vårdnad pga praktiska skäl. Och ja, umgänget är något helt annat. Just därför sitter vårdnaden löst i vissa situationer.
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 12:50:51 följande:
    Hon kommer inte mista vårdnaden. Det vågar jag garantera.
    Som sagt, umgänget. Men inte vårdnaden.

    Börja med familjerätten. Advokater är dyra och chansen att lyckas är minimal.
    Tvärtom. Umgänget kommer hon ALDRIG förlora för det är barnets rätt enligt lag. Däremot vårdnaden för det ÄR en orsak att få enskild om det inte fungerar av praktiska skäl.
    Jag vet, du tror dig veta.
    Där är skillnaden avgörande.
    För du har fel.

    Det är inget att diskutera vidare.
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 13:05:45 följande:

    Är det verkligen sådana små chanser för att lyckas? Även om hon inte vill samarbeta med mig alls, flyttar långt bort, utan att ens ha diskuterat någonting med mig? Hon har inget intresse för hans skolgång. Hon ville inte vara med på utvecklingssamtal, skolavslutning. Hon verkar inte bry sig, utan hon lever i sin egna lilla bubbla och tror hon kan göra vad som helst. Jag är väldigt orolig! 


     


    Jag vet advokater är dyra och det kan ta lång tid! Skall jag testa familjerätten igen? Även om vår senaste möte hos dem, så mitt i allting brusade hon upp och sade att hon vägrar kommunicera med mig, och gick, har detta inspelat. Ska jag ändå försöka en sista gång genom familjerätten? Jag gör mer än gärna, men är osäker om hon vill ens komma dit. 


    Poängtera allvaret i hur du tänker. Berätta det du skrivit här i tråden.
    Gamla inspelningar spelar mindre roll, alla kan ändras.

    Skicka en länk till tråden.

    Som sagt, jag har varit med om liknande.
  • Anonym (Stålpappan)
    Anonym (===========) skrev 2022-12-26 14:16:30 följande:
    Poängtera allvaret i hur du tänker. Berätta det du skrivit här i tråden.
    Gamla inspelningar spelar mindre roll, alla kan ändras.

    Skicka en länk till tråden.

    Som sagt, jag har varit med om liknande.
    Absolut! Det skall jag göra. Väger en sådan här tråd mer än inspelningar? ja, folk kan ändras. Men i hennes fall, tyvärr, ingenting har förändrats. Snarare tvärtom, då tänker jag att gamla sms/inspelningar bör vara viktiga, som betygsgrundande? 
  • Anonym (===========)
    Anonym (Stålpappan) skrev 2022-12-26 14:33:10 följande:
    Absolut! Det skall jag göra. Väger en sådan här tråd mer än inspelningar? ja, folk kan ändras. Men i hennes fall, tyvärr, ingenting har förändrats. Snarare tvärtom, då tänker jag att gamla sms/inspelningar bör vara viktiga, som betygsgrundande? 
    Alltså, tråden tänkte jag att du skickar till henne. Så hon förstår allvaret i situationen.

    Gamla inspelningar betyder ingenting. Det är faktiskt så. Har erfarenhet av det också.
Svar på tråden Flytt till en annan ort!