Får nya skolan neka att gå i årskursen över?
Barnen ska byta skola. En av dem har hoppat upp en årskurs och den nya vägrar placera hen i den, utan har satt hen i klassen under. Får de lov att göra så?
Barnen ska byta skola. En av dem har hoppat upp en årskurs och den nya vägrar placera hen i den, utan har satt hen i klassen under. Får de lov att göra så?
Försök att få till ett möte med den nya skolan, med både lärare och specialpedagog, och be dem redovisa hur de ska se till att ditt barn får utvecklas på sin nivå, och hur de faktiskt jobbar med barn som ligger långt före jämnåriga.
Ställ frågor om de faktiskt jobbar med acceleration och breddning. Hänvisa till skollagen som faktiskt säger att barn ska få undervisning på sin nivå. Om du inte redan gjort det, kolla på material som finns på Skolverkets hemsida om undervisning av särbegåvade elever.
Det finns enstaka skolor som faktiskt jobbar med nivågruppering i t.ex. svenska, matte och engelska, och faktiskt undervisar barn på rätt nivå. Tyvärr är dessa skolor undantag.
Ytterligare en sak att ta hänsyn till är om den nya skolan bara täcker mellanstadiet, eller om den också täcker högstadiet. Helst ska man ju ha en plan som funkar längre fram också.
Försök att få till ett möte med den nya skolan, med både lärare och specialpedagog, och be dem redovisa hur de ska se till att ditt barn får utvecklas på sin nivå, och hur de faktiskt jobbar med barn som ligger långt före jämnåriga.
Ställ frågor om de faktiskt jobbar med acceleration och breddning. Hänvisa till skollagen som faktiskt säger att barn ska få undervisning på sin nivå. Om du inte redan gjort det, kolla på material som finns på Skolverkets hemsida om undervisning av särbegåvade elever.
Det finns enstaka skolor som faktiskt jobbar med nivågruppering i t.ex. svenska, matte och engelska, och faktiskt undervisar barn på rätt nivå. Tyvärr är dessa skolor undantag.
Ytterligare en sak att ta hänsyn till är om den nya skolan bara täcker mellanstadiet, eller om den också täcker högstadiet. Helst ska man ju ha en plan som funkar längre fram också.
Har tyvärr viss erfarenhet av att behöva jobba med skolan för att få till individanpassad undervisning för ett understimulerat barn.
I min sons fall var det bara matten som blev problematisk, och under 4 år tog det ungefär en termin varje år att få till någorlunda anpassningar där sonen slapp de lätta uppgifterna och fick lite mer utmanande material att jobba med.
Det var först när högstadieläraren tog tag i mattestimulansen som det blev någon ordning på det.
En vän som hade sina barn på en kommunal skola där de faktiskt körde nivågruppering i flera ämnen hade det betydligt lättare att få till bra anpassningar för sina barn, med både acceleration och breddning i matte, svenska och engelska.
TS- finns det högstadium på barnets nya skola är ytterligare ett tips att se om det går att få till en dialog även med ämneslärare på högstadiet. Högstadielärarna har normalt bättre ämneskunskaper, och kan vara en bra resurs för hur en mer utmanande undervisning kan läggas upp.
En vän som hade sina barn på en kommunal skola där de faktiskt körde nivågruppering i flera ämnen hade det betydligt lättare att få till bra anpassningar för sina barn, med både acceleration och breddning i matte, svenska och engelska.
TS- finns det högstadium på barnets nya skola är ytterligare ett tips att se om det går att få till en dialog även med ämneslärare på högstadiet. Högstadielärarna har normalt bättre ämneskunskaper, och kan vara en bra resurs för hur en mer utmanande undervisning kan läggas upp.
En vän som hade sina barn på en kommunal skola där de faktiskt körde nivågruppering i flera ämnen hade det betydligt lättare att få till bra anpassningar för sina barn, med både acceleration och breddning i matte, svenska och engelska.
TS- finns det högstadium på barnets nya skola är ytterligare ett tips att se om det går att få till en dialog även med ämneslärare på högstadiet. Högstadielärarna har normalt bättre ämneskunskaper, och kan vara en bra resurs för hur en mer utmanande undervisning kan läggas upp.
Särkskilld matte och engelska upplevde jag själv som alldeles för lätta, och gav ingen utmaning. Dock vet jag att den allmäna matten med mindre grupper var toppen för flera elever - de fick hjälp direkt och läraren hjälpte dem att fylla i gamla kunskapsluckor.
Matten blev inte riktigt kul förrän jag fick en lärare som var universitetslektor i matematik på gymnasiet när jag gick natur. Han ägnade en timme åt att bevisa att en kvadrat är en kvadrat, och jag var nog en av de få som verkligen uppskattade det. Tyvärr återgick han till universitetet året efter, och vi fick en räknelärare som inte tillförde särskillt mycket.
Vet inte hur många böcker jag läste under bänken på låg- och mellanstadiet för att slippa tråkiga extraböcker med tråkigt material.
Jag har en teori om att en del lärare på låg- och mellanstadiet faktiskt inte själva har erfarenhet av att genast förstå saker och snappa upp saker direkt utan att behöva repetera och öva jättemycket. Lägg sedan till att lärarundervisningen fokuserar mest på hur man undervisar "normala" elever och elever som har svårt för saker. Samma gäller även rektorer...
De är de här lärarna och rektorerna som envist vägrar att se barnen som är uttråkade och mår dåligt av att vara understimulerade.
Sedan har vi lärarna som faktiskt vill anpassa undervisningen, men som har svårt att hinna. De lärarna brukar i alla fall inte sätta sig på tvären, utan är öppna för en dialog, och blir glada om man som förälder erbjuder sig att skicka med material eller kommer med förslag på hur lärarna på ett enkelt sätt kan göra anpassningar.
När vi skulle börja högstadiet, på-80 talet, fick vi välja allmän eller särskild matte och engelska, Det blev fulla klassrum i de allmänna kurserna;)
När vi skulle börja högstadiet, på-80 talet, fick vi välja allmän eller särskild matte och engelska, Det blev fulla klassrum i de allmänna kurserna;)