• Anonym (förvirrad)

Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!

Jag får väl kalla detta en testomgång eftersom det glunkas om att elstöd kommer betala ut likadant.

Jag har fått en bankgiroavi och jag har hört att den går att läsa in/sätta in på kontot digitalt online. Men hur? Jag försöker hitta men jag fattar inte. Jag har inget fysiskt ID-kort, har inte haft på ett par år för jag har inte råd att skaffa ett pga sjukpension, så att lösa in i butik eller på banken kommer vara svårt till omöjligt.

Hjälp?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-27 15:50
    Kan jag exempelvis legitimera mig med bank-id om jag vill lösa in avin på Coop/Ica?

• Svar på tråden Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!
  • Anonym (Gjgh)
    Anonym (11) skrev 2022-12-28 01:58:22 följande:
    Va? jag bor i Stockholm och jag får alltid visa pass eller leg på närakuten, hos en psykolog jag hade nyligen, trots att de efter några gånger kände igen mig. Enda stället där jag bara kan säga personnummer är ett vårdställe dit jag behöver gå ofta, men självklart krävdes leg kanske första året eller så.
    På apoteket behöver jag visa leg för att hämta mediciner.

Kom på en sak när jag skrev. Alla dessa verksamheter är privata, svårt att hitta andra alternativ idag. Kanske att privata aktörer inte är lika snabba på att fixa elektroniska lösningar, det kostar ju.
    Allt som gäller kommunal verksamhet kan jag identifiera mig via bank-id.

Föredrar ändå att ta upp leget än att börja krångla med telefonen. Att ta upp leget som jag har redo när jag kan behöva visa det tar 1 sekund och ytterligare 2-3 sekunder för den som ska läsa det.
    Att skriva i personnummer, plocka fram bank-id från telefonen och slå in koden tar minst 10-15 sekunder. Dessutom behöver elektroniska saker batteri och jag kanske behöver göra ett ärende som kräver legitimering även om jag glömt laddaren och fått batteritorsk.
    Man ska ändå visa leg för vem som kan skriva in någon annans personnummer annars.
  • Anonym (Gjgh)

Att fixa ett leg kan hon visst göra om hon vara vill 

• Anonym (Sluta)
    Va? jag bor i Stockholm och jag får alltid visa pass eller leg på närakuten, hos en psykolog jag hade nyligen, trots att de efter några gånger kände igen mig. Enda stället där jag bara kan säga personnummer är ett vårdställe dit jag behöver gå ofta, men självklart krävdes leg kanske första året eller så.

Kom på en sak när jag skrev. Alla dessa verksamheter är privata, svårt att hitta andra alternativ idag. Kanske att privata aktörer inte är lika snabba på att fixa elektroniska lösningar, det kostar ju.

Föredrar ändå att ta upp leget än att börja krångla med telefonen. Att ta upp leget som jag har redo när jag kan behöva visa det tar 1 sekund och ytterligare 2-3 sekunder för den som ska läsa det.
    Att skriva i personnummer, plocka fram bank-id från telefonen och slå in koden tar minst 10-15 sekunder. Dessutom behöver elektroniska saker batteri och jag kanske behöver göra ett ärende som kräver legitimering även om jag glömt laddaren och fått batteritorsk.
    Jag tänker också att det inte gäller överallt, men ts har säkert en kommun och ett landsting där bank-id har räckt, och då har hen inte behövt id förrän nu. Men det är bäst att ha ett. Finns situationer då det blir svårare utan. Det är väl det folk har försökt säga också. 
  • Anonym (förvirrad)

Så jag hittade kontoregister. Man ska vad jag förstår kunna lösa in bankgiroavier där. Men det verkar som att min lapp inte har ett idk-nummer? Det står att det ska finnas ett längst ner till höger på 10 siffror, men det enda nummer som finns där är på 13 siffror. Finns ett annat nummer också som är en bokstav och 7 siffror.

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-28 20:29:25 följande:
    Du har fortfarande inte ringt någon och bett om hjälp?
    Nope.
  • Anonym (Banken vet)
    Anonym (förvirrad) skrev 2022-12-28 20:32:53 följande:
    Nope.
    Ok. Då är väl pengarna inte så viktiga för dig.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-28 20:35:13 följande:
    Ok. Då är väl pengarna inte så viktiga för dig.
    Eller så finns det någon annan orsak som du inte tänkt på.
  • Anonym (E)

Jag har nog behövt säga mitt personnr några gånger men då mest för att de ska söka i journalen. Går inte till några privata aktörer. Medicin kräver leg på apotek men sällan om jag beställer via apotea, beror väl på medicin, sist fick jag uppge 4 sista vid leverans. Jag måste ändå logga in för besöket i telefonen (när det inte krånglar) så det är inget som sker framför en läkare utan när jag kommer till mottagningen. Att inte har leg är verkligen inte att rekommendera men det går faktiskt rätt bra i dagens läge.
  • Anonym (Banken vet)
    Anonym (förvirrad) skrev 2022-12-28 20:47:06 följande:
    Eller så finns det någon annan orsak som du inte tänkt på.
    Precis, och då är den orsaken viktigare än pengarna. 
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Banken vet) skrev 2022-12-28 20:49:23 följande:
    Precis, och då är den orsaken viktigare än pengarna. 
    Viktigare? Eller något annat du inte tänkt på?
  • Anonym (Banken vet)
    Anonym (förvirrad) skrev 2022-12-28 20:50:53 följande:
    Viktigare? Eller något annat du inte tänkt på?
    Som sagt, är pengarna viktiga för dig så löser du problemet. Låtsas att det är din medicin du ska hämta ut. 
  • Anonym (Hm)

Om du känner att du behöver ett fysiskt id-kort så går det att göra ett nationellt id-kort hos polisen för 100kr just nu.
    Leveranstid är ca: 1vecka.  Tror dock att du måste beställa ett personbevis hos Skatteverket och ta med dig någon som kan intyga att du är du eftersom du inte har ett giltigt id. 

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (Hm) skrev 2022-12-28 22:30:04 följande:

Om du känner att du behöver ett fysiskt id-kort så går det att göra ett nationellt id-kort hos polisen för 100kr just nu.
    Leveranstid är ca: 1vecka.  Tror dock att du måste beställa ett personbevis hos Skatteverket och ta med dig någon som kan intyga att du är du eftersom du inte har ett giltigt id. 

Finns inte en suck att det finns några tider att boka i Stockholm innan fredag.
Svar på tråden Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!