• kattis71

Tips önskas!

Hur får jag min son att lämna datorn några timmar? Han är 11 år och spelar gärna dygnets ala timmar(om han fick). Alla kompisar verkar spela hela tiden.
    Nu för tiden vill han inte göra någonting med föräldrar utan det är vännerna på nätet som räknas. Vi blir ovänner varje dag och då drar han till pappa som bor ett par hundra meter bort där kraven ser annorlunda ut.
    Jag tycker att han/vi förlorar kontakten när vi inte gör ngt tillsammans. Jag försöker med ALLT men nej...
    Hur gör Ni?
    Minsta krav blir tjafs och bråk som att gå på affären, ut med hunden, plocka bort etc. Till och med bashygien blir en kamp. Jag känner mig som sämsta föräldrar som finns.
    Försöker nå samma 'regler' hos pappan men det håller aldrig. Där får man dygna och spela ytan att behöva lyfta ett finger. Inte konstigt att pojken väljer att gå dit så fort jag ställer minsta kraven.
    Det finns ingen glädje längre bara tjat och gnat

• Svar på tråden Tips önskas!
  • TvillingmammaVästgöte

Ja, det låter som att du och pappan måste komma överens om detta.

Vi har haft vissa regler för vår son, men det har varit mycket, mycket kämpigt och hade vi föräldrar inte varit enade och haft samma syn då hade det inte fungerat.

Läggdags vid viss tid, ingen telefon på rummet.
    Fysisk idrottsträning 4 gånger i veckan, obligatoriskt men han har fått välja aktivitet.
    Krav på att delta i middagen vid sextiden utan skärm vid bordet.
    Krav på att sköta skolan.
    Hushållsarbetet har varit att gå till miljöboden 1 gång i veckan, samt renbödda sin säng och hålla ordning rummet. 
    I övrigt har han fått spela och jag anser att han ändå har spelat alldeles för mycket. Till viss del kan man nog se det som en drog,

• Anonym (Intresse)

Jag tänker att det är viktigt att vara tydlig mot ett barn kring vad som är "måsten" och stötta med att det blir gjort. 
    Du och pappan måste också arbeta tillsammans med kraven, så att de är på en rimlig nivå. 

Sen tänker jag att det också är jullov... Och viktigt att se om detta är en lov-hobby, eller ett vardagsproblem. Att ligga och läsa 14 böcker ses ju inte som så problematiskt. Att bara se spelet som "problem" är inte alltid så konstruktivt. Ibland är att bli bättre på spel, en alldeles utmärkt drivkraft att gå till gymmet och äta nyttigt! Eller så är det faktiskt något som maskerar dåligt mående.

Som vuxen är det bra att bli lite kunnig. Prata med barnet om vilken typ av spel som spelas, lära sig om det finns vissa förutsättningar för spelet, såsom matchtid, eller om det är något annat som är bra att veta.

Vi sa alltid till i "lagom" tid och respekterade att det var roligt... Och var tydliga om att man måste sköta sin hygien, mathållning, sömn och skola. Dessutom behöver människor röra på sig. Det är en förutsättning för att ha rätt till dator, el, och internet.

Försök vandra bort från tjat, genom att styra praktiska saker, såsom att inte ha internet efter kl. 23. Att man blir av med skärm om man inte är i skolan! Osv.

• Anonym (Enkelt)

Ja du ts... Hur svårt ska det vara? Stäng av wifi och dra ur kontakten.

Svar på tråden Tips önskas!