• Malin 845

    Resultat på KUB, orolig

    Jag gjorde kub igår vecka 13+3 och nackspalten var då 2,1 mm och jag fick en risk på 1: 11 958 för kromosomavvikelser. Jag vet inte vad jag tycker om den siffran, hade en mycket bättre siffra med min dotter för 5 år sen, typ 1: 17 000 eller något. 


    Det som oroar mig också är att bebis låg så snett så man inte tydligt kunde se ansiktsdragen. såg kanske näsan men var så otroligt.. :( 


    Är så orolig för att något är fel, hade ni gått vidare med FVP eller väntat tills RUL? :( 

  • Svar på tråden Resultat på KUB, orolig
  • Anotherone

    FVP skulle jag inte göra för en så pass hög siffra. Men har du ekonomi för det så kan du ju göra NIPT privat.

  • EnAnonumius
    Malin 845 skrev 2022-12-29 09:45:53 följande:
    Resultat på KUB, orolig

    Jag gjorde kub igår vecka 13+3 och nackspalten var då 2,1 mm och jag fick en risk på 1: 11 958 för kromosomavvikelser. Jag vet inte vad jag tycker om den siffran, hade en mycket bättre siffra med min dotter för 5 år sen, typ 1: 17 000 eller något. 


    Det som oroar mig också är att bebis låg så snett så man inte tydligt kunde se ansiktsdragen. såg kanske näsan men var så otroligt.. :( 


    Är så orolig för att något är fel, hade ni gått vidare med FVP eller väntat tills RUL? :( 


    Oddsen talar ju till bebisens fördel att det inte skulle vara en kromosomavvikelse.

    En liten påminnelse.. Bebisar rör sig i magen, typ sprattlar med armar och ben "snurrar runt" så att de ibland är stående på huvudet ", ligger snett etc etc...
    Så hur det var med din fösta graviditet är irrelevant om detta med läget för barnet, då ingen graviditet är liknad egentligen.

    Så jag hade knappast oroat mig utan väntat till RUL.
    Men det är ju jag.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • DVQ

    Är ju en jättebra siffra. Är det inte större risk än 1:200 som gör att de rekommenderar att man går vidare med nipt/fvp? Du ligger ju långt ifrån det.

    Jag är själv kritisk till hur man pratar 1:nånting inom vården där varken patienter eller personal är experter på hur sannolikhetslära fungerar eller vad siffrorna egentligen representerar. Av trådarna på familjeliv att döma verkar det väcka mer oro och frågetecken än något annat.

  • Anonym4848
    DVQ skrev 2022-12-29 10:10:58 följande:

    Är ju en jättebra siffra. Är det inte större risk än 1:200 som gör att de rekommenderar att man går vidare med nipt/fvp? Du ligger ju långt ifrån det.

    Jag är själv kritisk till hur man pratar 1:nånting inom vården där varken patienter eller personal är experter på hur sannolikhetslära fungerar eller vad siffrorna egentligen representerar. Av trådarna på familjeliv att döma verkar det väcka mer oro och frågetecken än något annat.


    Håller med, man borde prata om risken i procent istället. 1/11958 är alltså en risk på 0,0083626%
  • Tooja

    Har kompisar som arbetat inom förlossningsvård som sagt att de aldrig skulle göra KUB, bla pga så vanskligt att mäta nackspalten, då resultatet kan variera så mycket beroende på vem som mäter, hur barnet ligger etc. Så jag tycker absolut inte att du skall oroa dig, din risk är ju ändå väldigt låg.


    Som någon skrev hade jag istället gjort NIPT om du har möjlighet till det. Betydligt tryggare och säkrare svar. 

  • xnfsm

    Över 3 mm talar man om bred nackspalt och ditt värde på blodprovet var ju ändå bra! grattis <3 låter inte som att du behöver oroa dig. Men gör fvp eller mkp om du vill veta mer säker tycker jag. Rådfråga din BM och stå på dig om du vill gå vidare med undersökningar. Det är din graviditet! 


    För övrigt:
    Fattar inte varför vissa är kritiska mot kub, det är ju ett jättebra verktyg för att se vissa avvikelser. Det är inte heltäckande men mycket går att se på kub. Jag gjorde själv kub och fick sämsta tänkbara värden. 1:2 samt nackspalt på typ 11-12 mm, avvikelser på hjärtat etc. Vår bebis hade sannolikt dött i magen eller efter födsel. Klart man hellre vill veta det i vecka 12-13 än på RUL i vecka 20. 

  • Tooja
    xnfsm skrev 2022-12-29 21:13:12 följande:

    Över 3 mm talar man om bred nackspalt och ditt värde på blodprovet var ju ändå bra! grattis <3 låter inte som att du behöver oroa dig. Men gör fvp eller mkp om du vill veta mer säker tycker jag. Rådfråga din BM och stå på dig om du vill gå vidare med undersökningar. Det är din graviditet! 


    För övrigt:
    Fattar inte varför vissa är kritiska mot kub, det är ju ett jättebra verktyg för att se vissa avvikelser. Det är inte heltäckande men mycket går att se på kub. Jag gjorde själv kub och fick sämsta tänkbara värden. 1:2 samt nackspalt på typ 11-12 mm, avvikelser på hjärtat etc. Vår bebis hade sannolikt dött i magen eller efter födsel. Klart man hellre vill veta det i vecka 12-13 än på RUL i vecka 20. 


    Klart att KUB är bättre än ingenting men jämfört mot NIPT är det ju klart underlägset. Jag har blivit erbjuden gratis KUB i mitt landsting men tackat nej till förmån för NIPT pga mycket säkrare, jag vill liksom ?veta?, hade inte känt mig trygg med svar ifrån KUB.


    (10-20% av de barn som föds med downs syndrom hade inte fångats av KUB, samma siffra för NIPT är mindre än 1 på 10000)

    Men som sagt, hade NIPT inte funnits hade jag såklart använt mig av NIPT (Och om någon undrar, jag hade inte aborterat ett ev barn med DS, dock testar NIPT även för andra avvikelser som ej är förenliga med liv. Hade även velat veta om något av mina barn hade DS i förväg för att kunna läsa på och förbereda mig). 

    källor: https://www.womenandinfants.org/services/medical-screening/screening-for-down-syndrome

    https://hermelinen.se/upload/images/pdf-filer/sjukvard/Faktablad-NIPT-Harmony.pdf

  • fornminne

    Problemet verkar snarare vara att många inte kan tolka siffor. 1 på ca 10 000 är jättelåg risk. Först vid 1 på 200 rekommenderas FVP, men även då är ju risken låg, en halv procent.

    Sen är KUB ett trubbigt instrument. Det ger en indikation, inget mer, men kan samtidigt fånga upp tydliga avvikelser, så att man inte behöver gå halva graviditeten innan man får veta.

Svar på tråden Resultat på KUB, orolig