• Anonym (Mamma)

Extremt dåligt bemötande av tandläkare

Vi fick ett extremt dåligt bemötande från tandläkaren gällande vårt barn. Hen var allmänt otrevlig och vägrade titta i munnen mer än några sekunder för att tänderna "inte är borstade", vilket de visst var. Ställde frågor till tandläkaren som hen vägrade svara på och fick upprepade gånger dryga kommentarer om att vi måste boka tid till tandhygienist för kurs om "hur man borstar tänderna". Barnets tänder har alltid varit jättefina och det här känns helt orimligt. 

Skulle ni kontakta mottagningen och berätta om upplevelsen? Mitt barn (som dessutom har autism) är jätteledsen och mår superdåligt efter det bemötandet.

• Svar på tråden Extremt dåligt bemötande av tandläkare
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (byt) skrev 2022-12-29 12:10:23 följande:

Vi var hos en tandläkare som inte var bra med barn när våra barn var små. Nej, vi ringde inte och klagade, vi bara bytte mottagning och så var det löst. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så. 

Vi har gått där i flera år och mottagnigen är superbra, det här är enda vi haft problem med. 

Det är skillnad på att inte ha bra hand med barn och att vara rakt av otrevlig. Det här hade varit oprofessionellt även om det varit riktat till en vuxen.

• Anonym (Också mamma)

Vi fick träffa en tandsköterska en gång, som var rakt igenom genomusel. Hon mästrade kring godis och skällde i princip ut mitt barn för att hon inte hade lördagsgodis. Att barnet i princip aldrig åt godis spelade ingen roll. 

Jag ringde till kliniken och fick sen prata med klinikchefen som hade haft ett samtal med aktuell sköterska. Vårt barn skulle sen få gå till en annan, vid nästa besök. Jag vet inte om det gjorde någon kopiös skillnad, men kanske tänkte sköterskan till inför
    nästa patient. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (C) skrev 2022-12-29 12:00:11 följande:

Jag har aldrig någonsin hört att det skulle vara ett krav att man borstar tänderna för att tandläkaren ska undersöka dem. Fick ni någon sådan information inför besöket?

Det är väl självklart att man borstar tänderna innan ett tandläkarbesök? 
  • Anonym (C)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 13:28:56 följande:
    Det är väl självklart att man borstar tänderna innan ett tandläkarbesök? 

Det är vanlig hyfs, ja. Men jag har aldrig hört att det skulle vara ett krav. Jag har hört en del skräckhistorier om hur äckliga munnar man ibland möter i tandläkaryrket, men aldrig ett ord om att dessa personer skulle ha nekats vård.
  • molly50
    Anonym (C) skrev 2022-12-29 14:04:38 följande:

Det är vanlig hyfs, ja. Men jag har aldrig hört att det skulle vara ett krav. Jag har hört en del skräckhistorier om hur äckliga munnar man ibland möter i tandläkaryrket, men aldrig ett ord om att dessa personer skulle ha nekats vård.
    Det är väl inte ett krav.
    Däremot är det väl en självklarhet för de allra flesta att man borstar tänderna innan ett tandläkarbesök.
    Likaväl som att man tvättar sig i underlivet innan ett besök hos gynekologen eller i rumpan innan man ska till en proktolog. 
  • Anonym (C)
    molly50 skrev 2022-12-29 14:37:21 följande:
    Det är väl inte ett krav. Däremot är det väl en självklarhet för de allra flesta att man borstar tänderna innan ett tandläkarbesök. Likaväl som att man tvättar sig i underlivet innan ett besök hos gynekologen eller i rumpan innan man ska till en proktolog. 

Absolut. Men i TS fall blev hennes barn vägrad vård för att tänderna (enligt tandläkaren) inte var borstade. Så ska det inte fungera. Även personer som, av en eller annan anledning, inte sköter sin hygien har rätt till vård.
  • Anonym (men)
    molly50 skrev 2022-12-29 14:37:21 följande:
    Det är väl inte ett krav.
    Däremot är det väl en självklarhet för de allra flesta att man borstar tänderna innan ett tandläkarbesök.
    Likaväl som att man tvättar sig i underlivet innan ett besök hos gynekologen eller i rumpan innan man ska till en proktolog. 
    Men va? Om man har normal hygien så behöver man väl inte tvätta sig extra för något av de besöken?

Och borstar man tänderna morgon och kväll så behöver man inte borsta extra inför tandläkarbesöket. Så himla smutsig hinner man inte bli under en dag.

Och hur gör du om du måste åka akut? 
  • Cox Orange

Ett barn med autism som borstar själv. Hör du inte hur det låter? Är det så illa att det inte ens går att undersöka för alla bakteriebeläggningar är det väl inte så konstigt om tandläkaren blir sur?

Eller tvättar du aldrig muffen innan du går till gyn?

• Cox Orange
    Anonym (C) skrev 2022-12-29 14:57:48 följande:

Absolut. Men i TS fall blev hennes barn vägrad vård för att tänderna (enligt tandläkaren) inte var borstade. Så ska det inte fungera. Även personer som, av en eller annan anledning, inte sköter sin hygien har rätt till vård.
    TS barn blev inte vägrad vård. Fick tvärtom vård hos tandhygienisten.
  • Anonym (Mamma)
    Cox Orange skrev 2022-12-29 15:49:40 följande:

Ett barn med autism som borstar själv. Hör du inte hur det låter? Är det så illa att det inte ens går att undersöka för alla bakteriebeläggningar är det väl inte så konstigt om tandläkaren blir sur?

Eller tvättar du aldrig muffen innan du går till gyn?

Och hur låter det? Du har uppenbarligen ingen erfarenhet själv. Tänderna har alltid varit felfria och vi är extremt skeptiska till att tandläkaren kan ha hunnit se något de sekunderna.
  • Anonym (Mamma)
    Cox Orange skrev 2022-12-29 15:50:52 följande:
    TS barn blev inte vägrad vård. Fick tvärtom vård hos tandhygienisten.
    Jo, mitt barn blev vägrad vård. Tiden vi tagit ledigt för blev bara några minuter långt allt som allt för att tandläkaren vägrade genomföra undersökningen.
  • molly50
    Anonym (C) skrev 2022-12-29 14:57:48 följande:

Nej,det håller jag absolut med dig om.
    Och jag tycker att TS borde ta kontakt med kliniken och berätta om det här besöket.
    Arbetsgivaren vill kanske veta att de har en tandläkare som bemöter sina patienter på ett dåligt sätt. 
  • molly50
    Anonym (men) skrev 2022-12-29 15:45:00 följande:
    Men va? Om man har normal hygien så behöver man väl inte tvätta sig extra för något av de besöken?

Och borstar man tänderna morgon och kväll så behöver man inte borsta extra inför tandläkarbesöket. Så himla smutsig hinner man inte bli under en dag.

Och hur gör du om du måste åka akut? 
    Klart man inte behöver.
    Men man vill väl gärna göra det.
    Måste jag åka akut så är det väl en annan sak.
    Men hinner jag så tvättar jag av mig innan,eller borstar tänderna. 
    Man vill väl själv känna sig fräsch. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-29 16:34:39 följande:
    Jo, mitt barn blev vägrad vård. Tiden vi tagit ledigt för blev bara några minuter långt allt som allt för att tandläkaren vägrade genomföra undersökningen.
    Det är absolut inte okej! Kontakt mottagningen och meddela chefen där. 

Byt mottagning och hitta en ny tandläkare omgående. Då kan den tandläkaren också titta på tänderna och ni kan få ett utlåtande. Kan hända att hen håller med, eller säger helt tvärtom. 
  • Anonym (Olämplig)

Tycker absolut du ska gå vidare med det här. Vissa ska helt enkelt inte ha det yrke de har.

Svar på tråden Extremt dåligt bemötande av tandläkare