• Pontus1993

    Sjuk bebis, hur hör man på natten?

    Hej!
    Vår lille son på 6 veckor har fått öroninflammation, samt är väldigt slemmig i halsen och tät. Hans skrik hörs knappt på grund av allt slem och jag undrar om man då ska vara uppe och ha koll på honom hela natten (turas om) eller om man kan sova? Hur har ni gjort? 

    Första barnet för oss båda, orolig att han liksom inte får luft....
    Tack på förhand,
    Stressad pappa

  • Svar på tråden Sjuk bebis, hur hör man på natten?
  • OupaOupa

    Det bästa är att man har vaknatt, turas om med varandra med t.ex. 4-timmarspass. Låt bebisen ligga hud-mot-hud och se till att huvudet kommer i högt läge (underlättar för öronen). Lycka till och hoppas att liten kryar på sig snart!

  • Drottningen1970

    Med så mycket slem i halsen så att ungen ens inte kan skrika hade jag suttit vaken och glott hela tiden. 


    utgår ifrån att ni sökt sjukvården.

  • Pontus1993
    Drottningen1970 skrev 2022-12-31 08:34:13 följande:

    Med så mycket slem i halsen så att ungen ens inte kan skrika hade jag suttit vaken och glott hela tiden. 


    utgår ifrån att ni sökt sjukvården.


    Ja, vi var inne på akuten natten till igår med honom och det var då öroninflammationen konstaterades. Han hade god syresättning (98-99%) och lungorna lät bra. 

    Blev hur som helst en vaken natt för mig och powernaps när sambon ammade. 
  • Friger

    Finns ett andningslarm man kan sätta i blöjan. (har provat olika men det är bäst)

    Rengör luftvägarna med snorsug och saltlösning.

  • enanna
    Pontus1993 skrev 2022-12-31 08:53:06 följande:
    Ja, vi var inne på akuten natten till igår med honom och det var då öroninflammationen konstaterades. Han hade god syresättning (98-99%) och lungorna lät bra. 

    Blev hur som helst en vaken natt för mig och powernaps när sambon ammade. 
    Stackars liten Gråter Gick natten bra?

    Jag skulle ha gjort precis som ni. Suttit eller gått med honom i famnen, hud mot hud Hjärta Hoppas ni kan få sova lite själva också mellan varven. Fint att ni är två! 
  • Trippelmamma76

    Ja, med bebisar och små barn blir det mycket vaknätter när de har hög feber, hosta, andningssvårigheter, magsjuka osv. Man får turas om ifall man är två.

  • Fågel Flax

    Hej!

    Även om man är en enda förälder är det helt självklart för mig att man vakar som en hök över sitt barn i detta läget, så pass att frågeställningen är konstig för mig.

    Är man två föräldrar som kan turas om så förstår jag överhuvudtaget inte problemet. 

    Det är kanske inte någon trolltråd, men många föräldrar idag är så självcentrerade att det är skrämmande, tycker jag.

    Alltså, en så liten bebis har ju inte ens alternativet att den KAN andas genom munnen ännu. Hur hade du själv velat, om du var en sjuk bebis i den åldern? Ska föräldrarna bara gå och lägga sig? 


    Att fråga detta på ett internetforum, alltså har ni verkligen inga egna instinkter inom er, någon av er, att det är självklart även för er att ni ska ta hand om och vaka över er helt nye lille bebis i detta läget? 

    Jag får intrycket att ni värderar en egen natts sömn mot detta, och att ni inte kan bestämma er för vilket ni prioriterar?

    Superskumt inlägg för mig.

  • Friger
    Fågel Flax skrev 2023-01-02 12:34:03 följande:

    Hej!

    Även om man är en enda förälder är det helt självklart för mig att man vakar som en hök över sitt barn i detta läget, så pass att frågeställningen är konstig för mig.

    Är man två föräldrar som kan turas om så förstår jag överhuvudtaget inte problemet. 

    Det är kanske inte någon trolltråd, men många föräldrar idag är så självcentrerade att det är skrämmande, tycker jag.

    Alltså, en så liten bebis har ju inte ens alternativet att den KAN andas genom munnen ännu. Hur hade du själv velat, om du var en sjuk bebis i den åldern? Ska föräldrarna bara gå och lägga sig? 


    Att fråga detta på ett internetforum, alltså har ni verkligen inga egna instinkter inom er, någon av er, att det är självklart även för er att ni ska ta hand om och vaka över er helt nye lille bebis i detta läget? 

    Jag får intrycket att ni värderar en egen natts sömn mot detta, och att ni inte kan bestämma er för vilket ni prioriterar?

    Superskumt inlägg för mig.


    "Även som ensam förälder".

    Vet inte hur många nätter man kan vaka innan man går sönder. Barnet är säkert lika snorig på dagen också.

    Att sitta vaken och titta på när ungen sover och har svårt att andas måste ju vara en nödlösning om den saken går att åtgärda.

    Snorsug och saltlösning så frigör du andningsvägarna. Ungen kan sova. Upprepa vid behov. Kan du också sova.

    Andningslarm som extra trygghet. Finns en modell som är som ett litet klipps som du sätter i blöjan, den kontrollerar barnets andetag.
  • OupaOupa
    Fågel Flax skrev 2023-01-02 12:34:03 följande:

    Hej!

    Även om man är en enda förälder är det helt självklart för mig att man vakar som en hök över sitt barn i detta läget, så pass att frågeställningen är konstig för mig.

    Är man två föräldrar som kan turas om så förstår jag överhuvudtaget inte problemet. 

    Det är kanske inte någon trolltråd, men många föräldrar idag är så självcentrerade att det är skrämmande, tycker jag.

    Alltså, en så liten bebis har ju inte ens alternativet att den KAN andas genom munnen ännu. Hur hade du själv velat, om du var en sjuk bebis i den åldern? Ska föräldrarna bara gå och lägga sig? 


    Att fråga detta på ett internetforum, alltså har ni verkligen inga egna instinkter inom er, någon av er, att det är självklart även för er att ni ska ta hand om och vaka över er helt nye lille bebis i detta läget? 

    Jag får intrycket att ni värderar en egen natts sömn mot detta, och att ni inte kan bestämma er för vilket ni prioriterar?

    Superskumt inlägg för mig.


    Och hur tänker du att detta skammande skulle ha hjälpt TS? Istället för att skjuta ner någon som är osäker och frågar hur andra skulle ha gjort så hade ett gott och vänligt råd vara till större hjälp. 
Svar på tråden Sjuk bebis, hur hör man på natten?