• Anonym (Fru)

    Kan jag boka tid för sterilisering åt min man?

    Som rubriken lyder. Går det, eller måste det vara han själv som gör det?

  • Svar på tråden Kan jag boka tid för sterilisering åt min man?
  • Anonym (tidsfördriv)

    TS, jag antar att du ville ha lite debatt och tjafs. Kanske har du lite tråkigt idag och tycker det är kul att provocera lite.


    Om inte så har jag ett tips om du får för dig att ställa en liknande fråga igen.
    Skippa detaljen om sterilisering, din undran handlar ju egentligen inte alls om det.. Nu blir det en massa svar och spekulationer runt detta, helt i onödan.


    Beskriv bakgrunden till din fråga, kort, så slipper du en massa påhopp och spekulationer. förslag på alternativt TS:


    'Hej, min man har bett mig boka en läkartid åt honom, han gillar inte att prata i telefon och skjuter ständigt upp det.
    Är detta möjligt? Hur gör man? 
    Är det olika beroende på vilken typ av åkomma/läkarbesök det handlar om?


    Tacksam för tips'


    Då hade samtalet blivit helt odramatiskt och du hade snabbt fått svar.
    För egen del hade jag iofs valt att kontakta vården med frågan (ringa eller googla).

  • Anonym (Något mannen bestämmer själv)

    Sterilisering är något mannen oftast bestämmer helt själv om han vill göra, så även i Sverige. I vissa delstater i USA krävs hustruns eller stadigvarande kvinnlig partners medgivande, men saknas sådan räcker det med att han själv vill.

  • EpicF
    Anonym (Luttrad) skrev 2023-01-05 10:34:27 följande:
    Om du och barnen drar och han träffar en ny kanske saker ändras.
    Då borde han inte vilja sterilisera sig. För om du läst ts så ser du att det är hennes man som vill sterilisera sig. Inte ts som vill att han ska göra det. 
  • Anonym (Luttrad)
    EpicF skrev 2023-01-05 13:55:50 följande:
    Då borde han inte vilja sterilisera sig. För om du läst ts så ser du att det är hennes man som vill sterilisera sig. Inte ts som vill att han ska göra det. 
    Men ändå är det hon som drar lasset, och dessutom startar en FL-tråd i ämnet...

    -Ska du inte sterilisera dig? (För hundrade gången.)
    (Uppgivet.) -Jag tänker inte ta initiativ till det, men om du så gärna vill får du ringa.

  • Anonym (Fru)
    Anonym (Luttrad) skrev 2023-01-05 19:24:42 följande:
    Men ändå är det hon som drar lasset, och dessutom startar en FL-tråd i ämnet...

    -Ska du inte sterilisera dig? (För hundrade gången.)
    (Uppgivet.) -Jag tänker inte ta initiativ till det, men om du så gärna vill får du ringa.
    Det vet du inget om. Du vet inte hur mycket han tjatat om att jag ska ringa.
  • Anonym (lol)
    Anonym (Fru) skrev 2023-01-05 19:37:31 följande:
    Det vet du inget om. Du vet inte hur mycket han tjatat om att jag ska ringa.

    Hade du haft det minsta vett i skallen så hade du sagt till din man att "vid ett sådant stort livsbeslut så får du ringa själv då jag inte vill komma att bli beskylld för något vid senare tillfälle om något skulle uppstå".


    Du är antagligen en riktig satkärring eller en hycklare...men förmodligen båda två.

  • EpicF
    Anonym (lol) skrev 2023-01-06 16:18:54 följande:

    Hade du haft det minsta vett i skallen så hade du sagt till din man att "vid ett sådant stort livsbeslut så får du ringa själv då jag inte vill komma att bli beskylld för något vid senare tillfälle om något skulle uppstå".


    Du är antagligen en riktig satkärring eller en hycklare...men förmodligen båda två.


    Det handlade om att boka en läkartid. Detr inget stoet livsviktigt beslut alls. 
  • Anonym (lol)
    EpicF skrev 2023-01-06 16:23:21 följande:
    Det handlade om att boka en läkartid. Detr inget stoet livsviktigt beslut alls. 
    Hade personen överhuvudtaget kunnat genomgå en kastrering via svensk sjukvård (jaja sterilisering, same road end with different stories liksom) utan att ha ett möte inbokat i första hand? 
  • EpicF
    Anonym (lol) skrev 2023-01-06 17:05:52 följande:
    Hade personen överhuvudtaget kunnat genomgå en kastrering via svensk sjukvård (jaja sterilisering, same road end with different stories liksom) utan att ha ett möte inbokat i första hand? 
    Nej, en läkartid är ett första tid. Ts boka en läkartid till sin man, efter stt han bett henne om det. Ts har inte bokat något sterilisering åt sin man. 
  • Anonym (lol)
    EpicF skrev 2023-01-06 19:32:21 följande:
    Nej, en läkartid är ett första tid. Ts boka en läkartid till sin man, efter stt han bett henne om det. Ts har inte bokat något sterilisering åt sin man. 
    Så alltså är svaret på frågan; NEJ!
  • EpicF
    Anonym (lol) skrev 2023-01-06 20:13:36 följande:
    Så alltså är svaret på frågan; NEJ!
    Precis vad skrev. Men du verkar inte förstå att ts inte bokat sterilisering till sin man, utan en helt vanlig läkartid. 
  • Anonym (sådär)
    EpicF skrev 2023-01-05 13:55:50 följande:
    Då borde han inte vilja sterilisera sig. För om du läst ts så ser du att det är hennes man som vill sterilisera sig. Inte ts som vill att han ska göra det. 
    Är du säker på det? Har du pratat med honom om det eller utgår du från vad TS säger?

    Om han nu så gärna ville det, hur kommer det sig att han inte gjort det? Eller kan det kanske vara så att han inte är så säker på om han vill göra det?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (sådär) skrev 2023-01-17 13:44:46 följande:
    Är du säker på det? Har du pratat med honom om det eller utgår du från vad TS säger?

    Om han nu så gärna ville det, hur kommer det sig att han inte gjort det? Eller kan det kanske vara så att han inte är så säker på om han vill göra det?
    Om han inte vill ringer han återbud. Hade inte du gjort det, om du ångrat dig?
  • Anonym (Kim)

    Hur svårt kan det vara? Vill inte ringa? Han bokar själv sin tid på Hälsocentralen via 1177. Behöver inte prata med någon. Inte förrän vid läkarbesöket där man ev kommer fram till att remiss ska skickas till kirurg/urolog. Där kommer han att få träffa kurator som led i utredningen till att göra en vasektomi. Är beslutet väl genomtänkt från hans sida finns inga hinder till ingreppet. Göra vid dagkirurgi. Efterkontroll med spermaprov. 

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Kim) skrev 2023-01-17 13:51:40 följande:

    Hur svårt kan det vara? Vill inte ringa? Han bokar själv sin tid på Hälsocentralen via 1177. Behöver inte prata med någon. Inte förrän vid läkarbesöket där man ev kommer fram till att remiss ska skickas till kirurg/urolog. Där kommer han att få träffa kurator som led i utredningen till att göra en vasektomi. Är beslutet väl genomtänkt från hans sida finns inga hinder till ingreppet. Göra vid dagkirurgi. Efterkontroll med spermaprov. 


    Tiden är redan bokad. 
  • Anonym (lol)

    Anledningen till att jag har reagerat så starkt i den här tråden är för att "morsan" under hela uppväxten pratade dåligt om "farsan" för at han inte kunde få barn.


    Senare i tonårsåldern så kom det fram att hon var på han som fan för att sterilisera sig. Då visade det sig alltså att hon var den som inte kunde få barn. Hon hade bara skyllt på honom inför allt o alla under alla dessa år. 


    Hon tjatade o tjatade och han vägrade att ringa det där samtalet. Men sa till mig vid ett tillfälle att hon fick ringa om de nu var så viktigt för henne. O han sa att Nä, det kommer hon inte att lyckas med för det är ett val som jag får göra själv".


    Sedan vet jag inte vad som hände därefter... förutom att hon var otrogen mot honom med hans arbetskamrat på "farsans" föräldrars gård bakom stallet som låg granne med hans arbete. 


    Jag anser att en individ ska helt och hållet få själv avgöra om den ska sterilisera sig eller inte. Och inte behöva falla dit p ga psykisk misshandel samt att kvinnan eller partnern ringer och bokar tid ÅT någon annan.


    Det är åt helvete fel att ens begära en sterilisering av någon annan.


    Vill man inte ha egna barn eller fler, så gå o sterilisera dig själv, men gå inte och kräv det av någon annan! 

  • Anonym (Fru)
    Anonym (lol) skrev 2023-01-17 14:30:53 följande:

    Anledningen till att jag har reagerat så starkt i den här tråden är för att "morsan" under hela uppväxten pratade dåligt om "farsan" för at han inte kunde få barn.


    Senare i tonårsåldern så kom det fram att hon var på han som fan för att sterilisera sig. Då visade det sig alltså att hon var den som inte kunde få barn. Hon hade bara skyllt på honom inför allt o alla under alla dessa år. 


    Hon tjatade o tjatade och han vägrade att ringa det där samtalet. Men sa till mig vid ett tillfälle att hon fick ringa om de nu var så viktigt för henne. O han sa att Nä, det kommer hon inte att lyckas med för det är ett val som jag får göra själv".


    Sedan vet jag inte vad som hände därefter... förutom att hon var otrogen mot honom med hans arbetskamrat på "farsans" föräldrars gård bakom stallet som låg granne med hans arbete. 


    Jag anser att en individ ska helt och hållet få själv avgöra om den ska sterilisera sig eller inte. Och inte behöva falla dit p ga psykisk misshandel samt att kvinnan eller partnern ringer och bokar tid ÅT någon annan.


    Det är åt helvete fel att ens begära en sterilisering av någon annan.


    Vill man inte ha egna barn eller fler, så gå o sterilisera dig själv, men gå inte och kräv det av någon annan! 


    Men jösses, det där är inget som vår situation. Inte ens lite. Det är helt min mans beslut och det har varit flera års funderingar fram och tillbaka från hans sida. Från början ville jag inte alls, jag var inte redo att stänga möjligheten till fler barn, men efterhand som tiden gick kändes det mer och mer okej. Nu vill jag inte längre ha fler och då ville han få det gjort så snabbt som möjligt.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (lol) skrev 2023-01-17 14:30:53 följande:

    Anledningen till att jag har reagerat så starkt i den här tråden är för att "morsan" under hela uppväxten pratade dåligt om "farsan" för at han inte kunde få barn.


    Senare i tonårsåldern så kom det fram att hon var på han som fan för att sterilisera sig. Då visade det sig alltså att hon var den som inte kunde få barn. Hon hade bara skyllt på honom inför allt o alla under alla dessa år. 


    Hon tjatade o tjatade och han vägrade att ringa det där samtalet. Men sa till mig vid ett tillfälle att hon fick ringa om de nu var så viktigt för henne. O han sa att Nä, det kommer hon inte att lyckas med för det är ett val som jag får göra själv".


    Sedan vet jag inte vad som hände därefter... förutom att hon var otrogen mot honom med hans arbetskamrat på "farsans" föräldrars gård bakom stallet som låg granne med hans arbete. 


    Jag anser att en individ ska helt och hållet få själv avgöra om den ska sterilisera sig eller inte. Och inte behöva falla dit p ga psykisk misshandel samt att kvinnan eller partnern ringer och bokar tid ÅT någon annan.


    Det är åt helvete fel att ens begära en sterilisering av någon annan.


    Vill man inte ha egna barn eller fler, så gå o sterilisera dig själv, men gå inte och kräv det av någon annan! 


    Och TS man vill själv detta. Det hade du förstått om du läst tråden. 
Svar på tråden Kan jag boka tid för sterilisering åt min man?