• Sun 1 Jan 2023 17:27
    1478 visningar
    6 svar
    6
    1478

    socinom eller annat socialt arbete ( utbildning)

    Hej alla, förstår att denna sidan inte är optimal för min frågeställning men hoppas på att det finns några klocka som kan komma till input ändå!

    Jag är 25 år gammal och har tidigare studerat till sjuksköterska (eftersom det var där jag fick plats). Jag trivs dock inte alls med jobbet och vill göra något annat... Har bestämt mig för att läsa något mot socionom- utredare, handläggare istället. Som jag verkligen känner är min grej.

    Att flytta till annan stad för studier är inte ett alternativ då jag flyttat mycket senaste åren och nu börjat stadga mig. Jag får nog inte en plats på socinomprogrammet i min stad då mitt snittsbetyg är 14.20 av 22.50... alltså inte jättehögt.
    Har dock sett att man kan bygga sin egen examen med hjälp av fristeånde kurser, då tänker jag mig sociologi som huvudämne..
    Frågan är om jag blir attraktiv för arbetgivaren med en egen examen  eller om jag ska satsa på att läsa typ socialadministratör via yrkeshögskola istället?

    Hoppas på att det finns någon här som kanske har erfarenhet gällande att bygga en egen examen och arbetlivet efter det eller någon som arbetar som socionom eller liknande och kan branchen bättre.
    - Kontaktat en SYV har jag redan gjort men tycker inte jag blev nå klockare då  hon hade mest allmän kunskap av studier och skolan hade ingen ansvarig SYV inom samhällsvetenskapliga ämnen för tillfället.

    Glad

  • Svar på tråden socinom eller annat socialt arbete ( utbildning)
  • Anonym (Nej)
    Sun 1 Jan 2023 17:33
    #1

    Nej, du måste ha socionomexamen för att få riktiga sådana jobb, annars måste du gå den långa vägen med måååånga års arbetslivserfarenhet och börja från absoluta botten.

  • Sun 1 Jan 2023 17:44
    #2

    Hm, det lät ju tråkigt.. Tänker mig ändå att socinom är ett bristyrke och ingen skyddad yrkestitel och att det alltid står socinom, beteendevetare eller liknande högskoleutbildning i alla anonser.
    Är du själv socionom Nej?

  • Anonym (Nej)
    Sun 1 Jan 2023 17:53
    #3
    Akvaristen skrev 2023-01-01 17:44:24 följande:

    Hm, det lät ju tråkigt.. Tänker mig ändå att socinom är ett bristyrke och ingen skyddad yrkestitel och att det alltid står socinom, beteendevetare eller liknande högskoleutbildning i alla anonser.
    Är du själv socionom Nej?


    Man kan inte påstå att man är socionom om man inte är utbildad till det, eller vad menar du? Socionom är en utbildning, inte en yrkestitel. Men ljuga går alltid så klart. Sådant som "kurator" är inte en skyddad titel liksom några andra, men vem är så dum att de titulerar sig kurator om de inte är det...? Att det står som det gör i annonser beror på att det kan finnas olika yrken som passar för just den rollen men du kan inte arbeta som t ex ekonomisk handläggare med vilken bakgrund som helst, bara för att det tangerar yrket.

    Ja socionom är säkert ett bristyrke, det betyder inte att man kan ta in vem som helst. Man måste faktiskt ha kunskap om vissa lagar och annat som ingår i utbildningen för många av de jobben. Däremot finns det väldigt många jobb som passar en socionom, om man vänder på saken.

    Jag arbetar tätt med socionomer och har också ett flertal i min bekantskapskrets.
  • Sun 1 Jan 2023 18:10
    #4

    Ja, annonser säger typ "socionom, beteendevetare eller liknande utbildning" men i verkligheten så väljer de alltid en socionom i första hand.
    Gör högskoleprovet i stället och ta dig in på utbildningen den vägen.

  • Sun 1 Jan 2023 18:12
    #6
    IceKitten skrev 2023-01-01 18:10:22 följande:

    Ja, annonser säger typ "socionom, beteendevetare eller liknande utbildning" men i verkligheten så väljer de alltid en socionom i första hand.
    Gör högskoleprovet i stället och ta dig in på utbildningen den vägen.


    Tack för svar!Glad
  • Anonym (Nej)
    Sun 1 Jan 2023 19:05
    #7
    Akvaristen skrev 2023-01-01 18:10:51 följande:

    Bet mig halvt i tungan redan efter ditt första trådsvar, men kommer nu inte fortsätta debattera med en påse jordnötter.
    Hoppas det finns andra klokare människor här med råd !Solig


    Med en sådan "mogenhet" bevisar du varför du inte passar som socionom.
Svar på tråden socinom eller annat socialt arbete ( utbildning)