• Anonym (Lina)

Vab ersättning fkassan

Jag skulle ha semester imon men dottern är varm o inte pigg. Skulle åkt o badat o vill inte missta semesterdagen. Jag är f ledig men tagit en paus från den o jobbar heltid första veckan förutom semestern då. Jag har ansökt om f ledihet från nösta vecka. Hur ansöker jag om vab från fkassan? Heldag? Får jag ersättning som för en heldag iom att jag inte är fledig just nu? Semesterdagarnaräknas som heltid denna veckan när jag pratade med lön men nu blire det ju vab?

• Svar på tråden Vab ersättning fkassan
  • EpicF

Bästa svaret på vad som gäller just i ditt fall får du från fk. 

• EpicF

Det som står när man googlar är att du ska anmäla vab till jobbet så att de tar bort din semesterdag. Sedan anmäler du vab till fk. 

• Anonym (Förvirrad)

Men vänta, vad är vad egentligen? Först säger du att du ska ha semester imorgon, sedan säger du att du ska vara föräldraledig nästa vecka? Hur ska du ha det??

Om du är föräldraledig får du inte vab, om du har semester så får du vab.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-01-01 23:57:58 följande:

Men vänta, vad är vad egentligen? Först säger du att du ska ha semester imorgon, sedan säger du att du ska vara föräldraledig nästa vecka? Hur ska du ha det??

Om du är föräldraledig får du inte vab, om du har semester så får du vab.

Jag har varit 50 pr fledig under hösten o den gick ut nu. Jag har ansökt om 35pr f ledighet från nästa vecka imorgon har jag semester o dottern är sjuk. Vi skulle iväg men det blir inställt o jag vill inte förlora en hel smesterdag på att vara hemma med sjuk dotter
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Lina) skrev 2023-01-02 00:38:16 följande:
    Jag har varit 50 pr fledig under hösten o den gick ut nu. Jag har ansökt om 35pr f ledighet från nästa vecka imorgon har jag semester o dottern är sjuk. Vi skulle iväg men det blir inställt o jag vill inte förlora en hel smesterdag på att vara hemma med sjuk dotter
    Vad är pr? Procent? Alltså, om du har semester 65 % så lär du bara få vab 65 % också. Semesterdagen borde du få behålla.
  • EpicF
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-01-02 00:47:39 följande:
    Vad är pr? Procent? Alltså, om du har semester 65 % så lär du bara få vab 65 % också. Semesterdagen borde du få behålla.
    Ts har tagit ut en hel semester dag, dvs 100%. Vilket innebär att hon istället får vab för hela den tiden om hon anmäler vab till jobbet och fk. 
  • Anonym (Förvirrad)
    EpicF skrev 2023-01-02 13:44:40 följande:
    Ts har tagit ut en hel semester dag, dvs 100%. Vilket innebär att hon istället får vab för hela den tiden om hon anmäler vab till jobbet och fk. 
    Dumt att ta ut heldag semester om man redan är FL, men då lär det bli vab ja.
  • EpicF
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-01-02 14:20:24 följande:
    Dumt att ta ut heldag semester om man redan är FL, men då lär det bli vab ja.
    Ts är inte f-ledig idag då hon istället var tagit en semesterdag. 
Svar på tråden Vab ersättning fkassan