• Lumina77

Hur hittade ni er hobby/ert intresse?

Jag känner mig ganska nöjd med livet i sig, har ett inredningsintresse i och för sig men skulle vilja hitta en mer passionerad hobby som blir mer som en livsstil.
    Har t ex en väninna som har ett stort hästintresse, en annan älskar dans i olika former. Sånt som gör att man kimmer ut också och hittar likasinnade personer.

Så hur har ni andra gjort för att hitta något som ni verkligen brinner för, och vad hittade ni?

• Svar på tråden Hur hittade ni er hobby/ert intresse?
  • Anonym (HobbexK)

Jag har i stort sett alltid haft samma intressen som cirkulerar runt. Det finns de som säger att man föds med en färdig personlighet och jag tror att det ligger något i detta. 

Anledningen till att jag kunde upptäcka mina intressen var att flera av dem var skolämnen. Det finns ett par intressen jag har som är kopplat till sådant som fanns i barndomshemmet, och som jag inte hade upptäckt om jag levt i ett hem där dessa saker var bannlysta som fula aktiviteter.

Det enda nya intresset jag har är ett visst, men inte överdrivet, intresse för mat och smaker. Det skulle nog kunna utvecklas till en stilla passion, men annat tar mer fokus. Även där tycker jag att det sedan barnsben funnits en smakkänslighet hos mig, så förutsättningarna fanns där från början.

Sammanfattningsvis tror jag att skolan är relativt heltäckande för att man ska kunna upptäcka vilka fallenheter man har och på så sätt kunna gå vidare och upptäcka mer inom sina områden. Men med profilskolor kan det vara så att man berövas allsidigheten i smörgåsbordet så att säga. Det är dock ingen större förlust om man redan som liten märker att allt man vill göra är att öva musik eller dans eller fotboll. Det finns profilskolor för sådant. 

Om du undrar över något annat får du fråga. 

• Lumina77
    Anonym (HobbexK) skrev 2023-01-05 12:41:07 följande:

Jag har i stort sett alltid haft samma intressen som cirkulerar runt. Det finns de som säger att man föds med en färdig personlighet och jag tror att det ligger något i detta. 

Anledningen till att jag kunde upptäcka mina intressen var att flera av dem var skolämnen. Det finns ett par intressen jag har som är kopplat till sådant som fanns i barndomshemmet, och som jag inte hade upptäckt om jag levt i ett hem där dessa saker var bannlysta som fula aktiviteter.

Det enda nya intresset jag har är ett visst, men inte överdrivet, intresse för mat och smaker. Det skulle nog kunna utvecklas till en stilla passion, men annat tar mer fokus. Även där tycker jag att det sedan barnsben funnits en smakkänslighet hos mig, så förutsättningarna fanns där från början.

Sammanfattningsvis tror jag att skolan är relativt heltäckande för att man ska kunna upptäcka vilka fallenheter man har och på så sätt kunna gå vidare och upptäcka mer inom sina områden. Men med profilskolor kan det vara så att man berövas allsidigheten i smörgåsbordet så att säga. Det är dock ingen större förlust om man redan som liten märker att allt man vill göra är att öva musik eller dans eller fotboll. Det finns profilskolor för sådant. 

Om du undrar över något annat får du fråga. 

Tack för ditt svar. Vilka intressen är det som cirkulerar för dig?
  • Anonym (Musik)

Bara blev så. Exponerades för det från tidig ålder. Rockskivor, elgitarr i hemmet.

• Anonym (Två tydliga intressen)

Jag har två intressen, träning av djur (för häst men nu hund pga enklare att få ihop) samt sömnad/pyssel. Det sista snubblade jag över när jag var hemma föräldraledig. Började sy mössor och enkla grejer till sonen - nu syr jag kappor till mig själv och blusar. Både praktiskt användbart och mysigt  

Har svårt att föreställa mig en livsstil utan djur. Reser på kurser/träningar med vänner. Det är min rörelse/träning och bästa vänner.

Djur hade jag i hemmet från början, sömnad har jag lärt mig om via grupper och youtube. 

• gVasa

Tycker det är roligt med att sticka och spela olika spel (både för vuxna och barn). Har fått båda av mina föräldrar. Återupptäckte spelandet när jag fick första barnet och det finns hur mycket kul som helst till skillnad från när man själv var barn och spelade monopol tills någon fick vredesutbrott.
    Jag och barnen spelar Settlers of Catan eller Carcasonne. Sen kan jag och min man spela mer kluriga spel där man löser mysterier eller gåtor. Det är väldigt kul och har på vissa sätt blåst ny fart i vår relation.

• Vilnus
    Lumina77 skrev 2023-01-05 12:17:38 följande:
    Hur hittade ni er hobby/ert intresse?

Jag känner mig ganska nöjd med livet i sig, har ett inredningsintresse i och för sig men skulle vilja hitta en mer passionerad hobby som blir mer som en livsstil.
    Har t ex en väninna som har ett stort hästintresse, en annan älskar dans i olika former. Sånt som gör att man kimmer ut också och hittar likasinnade personer.

Så hur har ni andra gjort för att hitta något som ni verkligen brinner för, och vad hittade ni?

Jag vill dela med mig av mitt hobbyprojekt. Min hobby är att redigera och fylla på Wikipedia-sidor, och jag har en särskild passion för ämnen som rör hasardspel. Innan jag börjar skriva texter genomför jag omfattande forskning, och jag använder mig ofta av information som jag hittar på webbplatsen Gamblorium SE.
    Jag älskar att utforska ämnet och är involverad i nästan alla sidor relaterade till hasardspel. Att skriva på Wikipedia är en fantastisk möjlighet för mig att sprida kunskap om detta ämne till en bred publik.
    Genom mitt arbete på Wikipedia har jag upptäckt att det finns en stor efterfrågan på pålitlig information om hasardspel, och jag är stolt över att kunna bidra till detta genom min hobby.
    Tack för att du tog dig tid att läsa min presentation.
    Gamblorium SE
Svar på tråden Hur hittade ni er hobby/ert intresse?