• Ruter

    Ert bästa resemål i Sverige

    Vi är barnfria en helg i mitten på mars. Då vi vill hitta på något bara vi två vuxna för en gång skull. 

    Känns som jag bara har koll på alla aktiviteter/ställen att besöka för barnfamiljer. 

    Vad är erat bästa tips/det som ni tycker varit bäst/roligast/minnesvärt ni gjort som par? Aktiviteten ska finnas i Sverige?

  • Svar på tråden Ert bästa resemål i Sverige
  • Jag är bara jag

    Beror ju på vad ni är intresserade av. Spa, slottsrunda (bo på slott går det med), åka Österlen runt, en helhelg i Stockholm, pimpla i fjällen, åka slalom på Kungsberget, gå på Gekås.

  • Ruter

    Vi är intresserad av det mesta därav frågan vad just din personliga favorit är. Stockholm har vi varit ofta i med barnen så det har vi tröttnat lite på, samma åka slalom med barnen gör vi i detta nu m.m
     

  • Litorina

    Någon halvstor stad som ni inte har någon som helst relation till och aldrig har varit i. Sundsvall, Karlstad, Växjö etc. Det behöver vara typ en residensstad så att det finns ett museum eller två och någon lokal grej att besöka, typ ett slott, en stor konstig sten eller någon märklig samlare. 


    Prova deras simhall, restauranger och caféer. Åk stadsbuss! Promenera i fina villaområden och gå på lokala jazzklubben eller någon fotbollsmatch. 


    Det är mitt tips. Prova en ny stad och upptäck den förutsättningslöst. 

  • Ruter
    Hobgoblin skrev 2023-01-05 21:26:16 följande:

    Och bar bor ni då?
    Hur långt hinner ni på en helg?
    Kiruna eller Ystad?


    Typ mitt i landet så ca 100 mil i valfri riktning.
  • Litorina
    Ruter skrev 2023-01-05 21:41:22 följande:
    Typ mitt i landet så ca 100 mil i valfri riktning.
    Då är inte Sundsvall, som var med på min lista, särskilt okänt och spännande, antar jag! :)
    Jag hade kollat tågkartan och valt en plats längs spåret, så att själva resan går snabbt och smidigt. 
  • Tukt

    NU vet en ju inte var ni bor. Så ett förslag kan ju vara att ni typ blir kvar hemma. 
    Men skulle annars säga Malmö, inte bara för att Malmö är trevligt, utan för det enkelt går att kvista över till Danmark.
    Annars tycker jag inte ni ska döma ut ställen ni varit mycket med barnen till. Det finns gott om "nytt" vuxenliv att upptäcka i exempelvis Stockholm.

  • Rebbys

    Jag semestrar allra helst i min egen hemstad Skrattande


    Men skall jag åka någonstans så åker jag gärna till Gränna och tar in på ett hotell där. Sen så tar jag gärna båten över till Visingsö, hyr en cykel och cyklarrunt på ön. Man hinner se det mesta där i lugn och ro under en dag, även om man cyklar.

    Jag går gärna runt i Gränna också, men gör gärna utflykter till Brahehus eller Röttle.

    Åker dit under vår eller tidig höst,helst inte under den värsta turistsäsongen under sommaren.


     

  • Accio

    * Tällberg Spa vid Rättvik 
    * Steam Hotel i Västerås (UNDERBART!)
    * Hotell Södra Berget i Sundsvall 

    Det är tre ställen som jag och maken verkligen har uppskattat. 

  • Jag är bara jag
    Rebbys skrev 2023-01-05 22:03:29 följande:

    Jag semestrar allra helst i min egen hemstad Skrattande


    Men skall jag åka någonstans så åker jag gärna till Gränna och tar in på ett hotell där. Sen så tar jag gärna båten över till Visingsö, hyr en cykel och cyklarrunt på ön. Man hinner se det mesta där i lugn och ro under en dag, även om man cyklar.

    Jag går gärna runt i Gränna också, men gör gärna utflykter till Brahehus eller Röttle.

    Åker dit under vår eller tidig höst,helst inte under den värsta turistsäsongen under sommaren.


     


    Bra förslag förutom att ts ska åka bort i mitten av mars. Kanske är vinter fortfarande. 

    Ts: jag skulle satsa på spa i en ort där det också finns annat att se.
Svar på tråden Ert bästa resemål i Sverige