TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-06 17:38:55 följande:
Att utbilda barnen i ekonomi är jätteviktigt och lätt att missa. Idag har ju många gott om pengar och Swischar till barnen lite då och då. Jag tror man pratade mer pengar i familjerna förr. Man tror ju att de lär sig privatekonomi i skolan, jag vet att jag lärde mig om det i hemkunskapen, men det ämnet verkar ha krympt väldigt mycket, tyvärr. Mina barn är ekonomiska, mina föräldrar som är fyrtiotalister har utbildat dem i ekonomi, på det gamla sättet, som de fick lära sig av Spara och slösa i tidningen från Sparbanken.
Men nu är det ju ännu svårare att lära barnen om ekonomi, jämfört med när mina barn var små för tio till femton år sen. Nu finns ju inga kontanter! För en femåring är det ju lättare att förstå pengar när man får se en femkrona eller tiokrona och se att man kan spara i en spargris för att kunna köpa något.
Våra barn har fått rätt mycket om ekonomi i skolan, tittat på lyxfällanavsnitt osv, betydligt bättre än vad jag fick som fick lära räkna lite på matkostnader på sin höjd.
Men jag har pratat mycket med dem om räntor osv, fördelar med att spara men även när ett lån kan vara en fördel också.
Sen det där med kontanter är överskattat. Barnen lär sig att hantera sin ekonomi digitalt, då de inte är vana vid något annat.
Har själv blivet likadan, mitt konto har jag snorkoll på, men kontanter ser jag mer som bonuspengar, och känns knappt som de räknas, eftersom det syns ju inte på kontot när de används.
Kanske inte för 5-åringen, men han/hon swichar väl inte så mycket heller...