• Anonym (Barnspar)

Spara till barnen – vad är rimligt?

Hur tänker ni kring att spara till barnen? Sparar ni en viss summa varje månad, och i så fall hur mycket? När kommer barnen att få pengarna - på sin 18-årsdag eller senare? Tänker ni att ni alltid kommer att spara samma summa under alla 18 år, eller kommer ni att öka månadssumman i takt med inflation? Osv.

Hoppas på många svar!

• Svar på tråden Spara till barnen – vad är rimligt?
  • Anonym (Uppväxt)
    Anonym (X) skrev 2023-01-06 23:16:45 följande:
    Det ska gå till barnen och deras behov. Vilket de gör, när barnen är 18 så kommer de ha ett jävla behov av de pengarna för att de ska kunna ta körkort, köpa bil eller ha insats till ett boende.
    Vid 18 är de vuxna och har inte fått barnbidrag sedan två år.  Så nej....det är inte syftet med barnbidraget. 
    Fråga  FK om barnbidraget är tänkt att ligga orört i 18 år och först då komma "barnet" tillgodo? 
    Att en del väljer att göra så ändrar inte vad det i grunden är, ett bidrag till barnets kostnader 0-16 år. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Barnspar) skrev 2023-01-05 22:21:05 följande:
    Spara till barnen ? vad är rimligt?

Hur tänker ni kring att spara till barnen? Sparar ni en viss summa varje månad, och i så fall hur mycket? När kommer barnen att få pengarna - på sin 18-årsdag eller senare? Tänker ni att ni alltid kommer att spara samma summa under alla 18 år, eller kommer ni att öka månadssumman i takt med inflation? Osv.

Hoppas på många svar!

Jag tänker inte spara specifikt till mitt barn, utan det finns sparkonto som är mitt och sambons.

Tycker man gör barnen en björntjänst om man vid deras 18-årsdag ger dom flera hundra tusen bara för att dom existerar. Vad händer med dom pengarna? Fest och 3 månaders-resa till Asien. Nej tack. Bortskämda unga vuxna är det värsta som finns.

Vi kommer hjälpa vår dotter med det hon behöver när hon behöver det.
  • Anonym (Efterklok)
    Anonym (Barnspar) skrev 2023-01-05 22:21:05 följande:
    Spara till barnen ? vad är rimligt?

Hoppas på många svar!

Sonen fick tillgång till sitt sparkonto då han fyllde 18. Vad vi inte visste var att han brännde alla pengarna på röka.

• Studentpappa
    Anonym (Efterklok) skrev 2023-01-07 19:44:49 följande:
    Sonen fick tillgång till sitt sparkonto då han fyllde 18. Vad vi inte visste var att han brännde alla pengarna på röka.
    Får hoppas det var bra holk iaf!
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Barnen har fått 1500:-/mån insatt och det har jag förvaltat aktivt i varsin ISK på aktier och fonder. Flera aktier har gått bra och en jäkligt bra, det har dippat lite nu men elvaåringen hade som bäst +600 tkr, nu ligger det strax över 500. 

Sålde av rätt mycket för ett tag sedan och låste på sparkonto ett år till 2,5%. Målet är aktier med hög utdelning som återinvesteras på lång sikt. Dom vet om pengarna och jag kommer börja involvera dom i högstadiet för att lära sig hur det funkar och förhoppningsvis väcka intresset.

Ride it like you stole it
  • Anonym (X)
    Anonym (Uppväxt) skrev 2023-01-07 00:34:40 följande:
    Vid 18 är de vuxna och har inte fått barnbidrag sedan två år.  Så nej....det är inte syftet med barnbidraget. 
    Fråga  FK om barnbidraget är tänkt att ligga orört i 18 år och först då komma "barnet" tillgodo? 
    Att en del väljer att göra så ändrar inte vad det i grunden är, ett bidrag till barnets kostnader 0-16 år. 
    Syftet med barnbidraget är i enlighet med dess ursprung att avhjälpa barnens uppehälle och uppfostran. Jag är helt okej med att mina barn bor gratis hos mig och inte behöver jobba extra för att betala mina boendekostnader. Utbildning är än så länge gratis i detta land således ser jag ingen anledning att inte lägga barnbidraget i ett konto så kan de använda det när de väl pluggar på universitet och slipper ta studielån. Vill de inte plugga vidare så kan de vara i behov av bil eller insats till en bostad. De pengarna kommer mycket bättre till pass när de flyttar ur föräldranästet än att jag ska köpa några extra plastleksaker eller någon glittrig enhörningspyjamas från HM bara "för att" eftersom pengar alltid måste brännas så fort man får dem.

Att du tycker och tänker annorlunda skiter jag i, och försäkringskassan också.
  • EpicF

Jag sparar runt 400kr i månaen per barn ftam tills de är 19 (dvs gått ut gymnasiet) och har alltid gjort det. Dessa pengarna är tänkt som en del av kontantinsats till lägenhet.

Mina föräldrar (barnens morföräldrar) sparae också pengar på ett konto till barnen. Där brukar se sätta in pengar när de fått sina betyg (för de som får betyg i skolan) och till jul och födelsedag. 

Barnens farföräldrar (de var olika) har också sparat en summa pengar som ska gå till kontantinsats, bil eller dyligt.

• EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-06 17:38:55 följande:

Att utbilda barnen i ekonomi är jätteviktigt och lätt att missa. Idag har ju många gott om pengar och Swischar till barnen lite då och då. Jag tror man pratade mer pengar i familjerna förr. Man tror ju att de lär sig privatekonomi i skolan, jag vet att jag lärde mig om det i hemkunskapen, men det ämnet verkar ha krympt väldigt mycket, tyvärr. Mina barn är ekonomiska, mina föräldrar som är fyrtiotalister har utbildat dem i ekonomi, på det gamla sättet, som de fick lära sig av Spara och slösa i tidningen från Sparbanken. 

Men nu är det ju ännu svårare att lära barnen om ekonomi, jämfört med när mina barn var små för tio till femton år sen. Nu finns ju inga kontanter! För en femåring är det ju lättare att förstå pengar när man får se en femkrona eller tiokrona och se att man kan spara i en spargris för att kunna köpa något. 

Finns gott om kontanter även idag...

• EpicF
    Anonym (X) skrev 2023-01-06 22:52:50 följande:
    Ja, DERAS pengar. Det ska gå till barnen och deras behov. Om jag hellre använder min sjukpenning till att köpa blöjor och vi fått drösvis med kläder gratis så ser jag ingen anledning att slösa upp pengarna bara för att. De ligger jättebra på ett konto som barnen får när de väl behöver. 
    Folk har rätt till sina åsikter, men jag skiter högaktningsfullt i dem. Även statsministern och kungafamiljen får barnbidrag, och de gör säkerligen som de vill med den inkomsten.
    Nej, barnbidraget är inte barnens pengar. Det är till för att utjämna ekonomiska skillnader mellan barn och är till för att bidra till uppehälle, kost, kläder etc för barnen. 

Vill man spara det så gör man det. Men att påstå att pengarna är barnens är fel. 

• Camarosmurfen

500 per barn sparar vi. 

• Camarosmurfen
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-06 17:38:55 följande:

Att utbilda barnen i ekonomi är jätteviktigt och lätt att missa. Idag har ju många gott om pengar och Swischar till barnen lite då och då. Jag tror man pratade mer pengar i familjerna förr. Man tror ju att de lär sig privatekonomi i skolan, jag vet att jag lärde mig om det i hemkunskapen, men det ämnet verkar ha krympt väldigt mycket, tyvärr. Mina barn är ekonomiska, mina föräldrar som är fyrtiotalister har utbildat dem i ekonomi, på det gamla sättet, som de fick lära sig av Spara och slösa i tidningen från Sparbanken. 

Men nu är det ju ännu svårare att lära barnen om ekonomi, jämfört med när mina barn var små för tio till femton år sen. Nu finns ju inga kontanter! För en femåring är det ju lättare att förstå pengar när man får se en femkrona eller tiokrona och se att man kan spara i en spargris för att kunna köpa något. 

Våra barn har fått rätt mycket om ekonomi i skolan, tittat på lyxfällanavsnitt osv, betydligt bättre än vad jag fick som fick lära räkna lite på matkostnader på sin höjd. 
    Men jag har pratat mycket med dem om räntor osv, fördelar med att spara men även när ett lån kan vara en fördel också. 

Sen det där med kontanter är överskattat. Barnen lär sig att hantera sin ekonomi digitalt, då de inte är vana vid något annat. 

Har själv blivet likadan, mitt konto har jag snorkoll på, men kontanter ser jag mer som bonuspengar, och känns knappt som de räknas, eftersom det syns ju inte på kontot när de används.

Kanske inte för 5-åringen, men han/hon swichar väl inte så mycket heller... 
  • Anonym (…)

Vi sätter in runt 50000/år åt sonen i aktier. Han är sju och har nog ca 400000. Tanken är att pengarna skall räcka till universitetetsutbildning och en grundplåt för hus och bil. 

• villervaller

Sparar 1000kr/barn i kapitalförsäkring.
    pengarna skall gå till körkort, moppe (bor i obygden), ev. språkresa, kurslitteratur, etc kan tänka oss stötta insats till första boendet.

vi kommer hålla i pengarna och bestämma vad vi vill stötta fram till den dagen barnet står på egna ben med egen inkomst, då kan det få det som finns kvar.

Beräknar att det kommer finnas ca 500-750 tusen/barn på 18års dagen beroende på konjunktursvängningar.

• Anonym (X)
    EpicF skrev 2023-01-15 23:35:05 följande:
    Nej, barnbidraget är inte barnens pengar. Det är till för att utjämna ekonomiska skillnader mellan barn och är till för att bidra till uppehälle, kost, kläder etc för barnen. 

Vill man spara det så gör man det. Men att påstå att pengarna är barnens är fel. 

Som jag redan påtalat i flera svar: Syftet med barnbidraget är i enlighet med dess ursprung att avhjälpa barnens uppehälle och uppfostran. Jag är helt okej med att mina barn bor gratis hos mig och inte behöver jobba extra för att betala mina boendekostnader. Utbildning är än så länge gratis i detta land således ser jag ingen anledning att inte lägga barnbidraget i ett konto så kan de använda det när de väl pluggar på universitet och slipper ta studielån. Vill de inte plugga vidare så kan de vara i behov av bil eller insats till en bostad.

Det är deras pengar, för de skulle inte betalas ut om barnen inte fanns. 
  • Anonym (Madde)
    Anonym (X) skrev 2023-01-23 16:53:49 följande:
    Som jag redan påtalat i flera svar: Syftet med barnbidraget är i enlighet med dess ursprung att avhjälpa barnens uppehälle och uppfostran. Jag är helt okej med att mina barn bor gratis hos mig och inte behöver jobba extra för att betala mina boendekostnader. Utbildning är än så länge gratis i detta land således ser jag ingen anledning att inte lägga barnbidraget i ett konto så kan de använda det när de väl pluggar på universitet och slipper ta studielån. Vill de inte plugga vidare så kan de vara i behov av bil eller insats till en bostad.

Det är deras pengar, för de skulle inte betalas ut om barnen inte fanns. 
    Det är föräldrarnas pengar. De betalas ut till föräldrarna. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Madde) skrev 2023-01-23 17:08:50 följande:
    Det är föräldrarnas pengar. De betalas ut till föräldrarna. 
    Eftersom föräldrarna är vårdnadshavare och därmed ansvariga. Det är svårt för spädbarn att själva gå till banken skaffa bankkonton.
Svar på tråden Spara till barnen – vad är rimligt?