• Anonym (Orolig mamma)

    Exmaken dricker

    Vi skiljdes för några år sedan, han var deppig och drack men vägrade att söka hjälp. Nu säger barnen att pappa dricker varje dag och är full på helgen. Jag har en kontakt på Ifo genom samarbetssamtal men han hade semester idag. Vad kan jag göra mer än att anmäla honom. Vad kan jag bevisa? Ord mot ord? 


    Vettiga svar tack. 

  • Svar på tråden Exmaken dricker
  • Anonym (FR)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 13:09:28 följande:
    Vi har inget beslut utan gjort som de flesta som skiljer sig, knåpat ihop ett schema själva. De första nästan 4 åren hade han själv valt att ta dem 1-2 dagar i veckan på vardagen och inget på helgen.

    Hans drickande under vår tid höll sig till helgen. Det är först nu som barnen berättar det jag misstänkte att han även dricker på vardagarna.
    Då är läget mycket mer flexibelt. Du kan sluta köra vv och behålla barnen hos dig. De äldra får välja och de yngre bestämmer du för, kanske varannna helg.. Vill han få till ett schema får han ta det till FR och TR.

    Alternativt går du själv till TR.

    Fundera ite så mycket kring hur du ska bevisa drickanden. Låt processen ha sin gång och anlita ett bra ombud.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 10:01:15 följande:

    Jag svarar på relevanta frågor och tips. 


    Det är inte rimligt att jag tar hans bilnycklar, har ansvar för att han ska sluta dricka, inte lämna barnen utan en hotbild osv Det måste gå igenom Ifo och finnas en plan för barnens umgänge annars sätter jag mig själv i skiten.


    Inget av det har jag sagt .
  • Anonym (Nfnf)

    Har du pratat med soc överhuvudtaget med tanke på din inställning till dem om att de ändå inte gör något åt det?

  • Anonym (Nfnf)

    Om du inte kontaktar soc, vad gör du åt situationen? Du får gärna läsa mitt långa meddelande där jag gav dig tips på hur du kan bemöta ditt ex med hans alkoholproblem. Har du gjort något av det? Går det att prata med honom och han vet om sina problem kan du som sagt komma långt men går det inte kan du inte göra så mycket självmant. 


    Men vad har du gjort hittills? Har du pratat med honom? Går det? Är ni vänner? Vad säger han? Anser han ha ett provlem själv? Vad säger han om du berättar att barnen blir rädda av hans drickande? 

  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (FR) skrev 2023-01-10 13:14:53 följande:
    Då är läget mycket mer flexibelt. Du kan sluta köra vv och behålla barnen hos dig. De äldra får välja och de yngre bestämmer du för, kanske varannna helg.. Vill han få till ett schema får han ta det till FR och TR.

    Alternativt går du själv till TR.

    Fundera ite så mycket kring hur du ska bevisa drickanden. Låt processen ha sin gång och anlita ett bra ombud.
    Hon kan bevisa det genom att råka åka dit när han är full en kväll. Det borde hon kunna utan provlem om de är vänner. Om han dricker på vardagarna kan hon komma dit på kvällen. Om han dricker på helgerna kan hon åka dit en kväll på helgen. Då är han ju säkert rätt så packad. Bra tillfälle alltså. Sedan kan hon filma eller ta kort på honom. Spara meddelanden som kanske är konstigt skrivna på fyllan. Det går att få bevis om man vill.
  • Anonym (Nfnf)

    Nu lät jag lite väl på kanske men jag blir upprörd man låter barn vara hos en förälder med alkoholproblem och inte gör så mycket åt saken. Påstår att man inte kan för att hon isåfall får lida av det.


    Kan man inte få skit om man vet om problemet men ändå lämnar barnen där?

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-10 17:26:24 följande:

    Har du pratat med soc överhuvudtaget med tanke på din inställning till dem om att de ändå inte gör något åt det?


    Läs mina tidigare svar. Vi har haft oändligt många möten med soc och de har vetat om hans problem från början. De vet även att han inte tar hand om deras basbehov. Problemet är att om jag stämmer honom utan bevis står ord mot ord och då har jag inget att komma med.

    Så er tips är att jag ska dyka upp oannonserat och filma? 
    Att tipsa om att jag ska bli hans mentor för att sluta dricka har troligen inte varit gift med någon som dricker. Samma svar till er som tycker att han är mitt ansvar.
    Jag kan inte bara hindra barnen MEN jag lämnar de såklart inte om han är berusad. 
  • Anonym (Olof Clarksson-Lindén)

    En gång till.

    Känner du någon som känner honom? Eller är det "spåret" redan uttömt?

    Måste vara ohållbart att vara alkoholist och samtidigt ta hand om arbete + barn.

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Olof Clarksson-Lindén) skrev 2023-01-10 20:19:15 följande:

    En gång till.

    Känner du någon som känner honom? Eller är det "spåret" redan uttömt?

    Måste vara ohållbart att vara alkoholist och samtidigt ta hand om arbete + barn.


    Ja. 

    Hur menar du? Tror du att fasaden kommer att spricka förr eller senare?
  • Anonym (Olof Clarksson-Lindén)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 20:39:43 följande:
    Ja. 

    Hur menar du? Tror du att fasaden kommer att spricka förr eller senare?
    Ja, tänker att något sådant kan hända. Inte ovanligt att alkoholister slutligen tappar kontroll på tillvaron.

    Sedan finns det ett fåtal som kan mörka sanningen livet ut.

    Hur mycket tänker du på problemet? Hela tiden, delvis eller ibland?
  • Anonym (FR)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 19:01:44 följande:
    Läs mina tidigare svar. Vi har haft oändligt många möten med soc och de har vetat om hans problem från början. De vet även att han inte tar hand om deras basbehov. Problemet är att om jag stämmer honom utan bevis står ord mot ord och då har jag inget att komma med.

    Så er tips är att jag ska dyka upp oannonserat och filma? 
    Att tipsa om att jag ska bli hans mentor för att sluta dricka har troligen inte varit gift med någon som dricker. Samma svar till er som tycker att han är mitt ansvar.
    Jag kan inte bara hindra barnen MEN jag lämnar de såklart inte om han är berusad. 
    Ok, soc vet, barnen vet och de äldre vill bo hos dig

    Du bör prata med en jurist som kan förklara en vårdnadstvist och vad domstolen går på. 

    Sluta göm dig bakom "bevis" Visa lite mod och omsorg om dina barn och börja driva processen. 
  • Anonym (Olof Clarksson-Lindén)

    Hur orolig är du för detta på en skala från 1 till 10?
    Drack han när ni var tillsammans?

    Saknar han självinsikt om sitt drickande eller vet han att det är på väg åt fel håll?

  • Anonym (Orolig mamma)

    Tänkte bara uppdatera, barnen bor hos mig på heltid sedan 1,5 månad. Soc har inlett en utredning och barnen har berättat. 

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-03-25 20:49:00 följande:

    Tänkte bara uppdatera, barnen bor hos mig på heltid sedan 1,5 månad. Soc har inlett en utredning och barnen har berättat. 


    Hur går det för er? Vad har soc kommit fram till?
Svar på tråden Exmaken dricker