Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

    Exmaken dricker

    Vi skiljdes för några år sedan, han var deppig och drack men vägrade att söka hjälp. Nu säger barnen att pappa dricker varje dag och är full på helgen. Jag har en kontakt på Ifo genom samarbetssamtal men han hade semester idag. Vad kan jag göra mer än att anmäla honom. Vad kan jag bevisa? Ord mot ord? 


    Vettiga svar tack. 

  • Svar på tråden Exmaken dricker
  • Anonym (Orolig mamma)

    Han började med varannan vecka för 1 år sedan och då informerade jag ifo att han dricker mycket men de verkar tycka att vv är det optimala för barn så det skulle ju vara märkligt om de i efterhand har några åsikter?

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (123) skrev 2023-01-09 11:01:01 följande:
    Det är jättesvårt att bevisa. Hur gamla är barnen? Han är alltså full framför dom?
    Trivs dom hos sin pappa för övrigt?

    Jag blev anmäld av samma anledning av mitt ex(berodde på vårdnadstvist). Jag bevisade att jag inte drack/knarkade genom att ta prov. Jag blev alltså falskt anklagad. För mig var det en självklarhet att ta prov eftersom jag var oskyldig, tänkte om det är en väg att gå? Han borde ju gå med på det om han nu inte skulle dricka. annars kanske han borde ta prover för att få träffa barnen överhuvudtaget?
    Han dricker starköl framför barnen, enligt barnen. Äldsta är nästan 15 och hon hatar när han blir full säger hon.
  • Anonym (Orolig mamma)

    Det är 3 som är tonåringar och nästan tonåring och 2 under 10 år.

  • Anonym (Orolig mamma)
    AndreaBD skrev 2023-01-09 11:55:06 följande:

    Barnens ålder är av stor betydelse där, så tala gärna om hur gamla övriga barn är. 

    Jag har haft samma problem, mina barn var 11 och 9 när vi skiljdes. Exet skötte sig dock i regel under veckorna, så det var mest helgerna som var problemet. Och det fick jag först veta flera år senare. Barn är ofta lojala där och säger inte alltid som det är. 

    Det där är svår, Oftast är det ju så att ex-partnern inte direkt gör något allvarligt, så att man skulle kunna förhindra att han har barnen hos sig. Utan istället lever de med oro över att pappa dricker. Och det kan du ändå inte göra något åt. Det där bör du avväga innan du hetsar myndigheter på honom. Du kommer antagligen inte kunna påverka något, men han kommer inte att lita på dig för att du har anmält honom och då får du veta ännu mindre. Det är det som är svårt. 

    Min dotter slutade också bo hos pappa som 15-åring. Ett tag i alla fall. Om den äldsta gör det så blir dock nackdelen att de yngre syskonen inte har någon som är lite äldre och har bättre koll på läget. 


    Tack för ett bra svar, vi verkar ha samma problem och tänka lika. Barnen sa inget under flera år men nu släppte proppen när stora flickan berättade, då vågade de yngre också. Tydligen har han även kört dem påverkad säger 13 åringen. Jag vill ju att de stora ska kunna ha lite koll, nackdelen med att skilja sig är ju att jag slipper skiten men jag lämnar barnen i det.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Plupp73 skrev 2023-01-09 17:45:45 följande:

    Kör han bil? Skjutsar/hämtar han barnen? Är det garanterat att han inte kör onykter?


    Ena tonåringen säger att han kört henne när han druckit. Jag läser alla era svar och ni förstår ju själva probleme, det finns ju inget facit och inget är ?det rätta? agerandet. Jag kan inte påverka hans drickande, det kunde jag inte då heller. Jag kan inte förbjuda barnen att gå dit för än har ingen skadats mer än psykiskt. Jag kan soc anmäla men kommer det att leda till något? 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 20:28:19 följande:
    Klart det finns ett facit!! Barnen ska inte vara där och jag förstår inte varför du inte sätter stopp för det? De yngre barnen kan du definitivt neka att åka dit, de äldre mer tveksamt eftersom de också har en egen vilja, men om han kör onykter ska du dessutom ringa polisen.

    Snabb fråga. Du säger att ingen har skadats. Nä. Inte ÄN. Vad kommer du att säga den dagen han kör i fyllan och orsakar en olycka med barnen i bilen? Om de skadas? Dör...? Fundera lite till på om du verkligen ska låta honom köra dem någonstans alls.
    Problemet är att soc inte reagerar på detta när jag tar upp det. Det måste hända något innan jag kan gå in och stoppar umgänget annars begår jag umgängessabotage. Jag känner mig rätt maktlös. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Olof Clarksson-Lindén) skrev 2023-01-09 21:54:05 följande:

    Har du pratat med honom och sagt att du är orolig för hans situation?


    Självklart. Jag har pratat, förklarat, bönat, bett, hotat, gnällt, tjatat?. i många många år men som sagt så har det bara blivit värre ändå. 


    Det plus att han inte sköter dem så som jag tycker att barn ska skötas. Han tycker inte att det är viktigt med regler, konsekvenser och sånt. Barnen får göra som de vill där. Det faller alltså på mig att uppfostra dem, sköta skolan, kontakt med vårdcentra/tandläkare, hygien osv. De yngre barnen kan komma hem i samma kläder som jag skickade de i och de har inte ens duschat. Klipper inte naglar. Behandlar inte löss. Listan kan göras lång. Vi är olika, jag fattar att vi gör på olika sätt men jag tycker att hans sätt är slappt, enkelt och äckligg.

    Han ville ha vv för att slippa betala underhåll, han är iaf ärlig där.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Ja, soc vet allt detta. Vi har gått på många samtal och det senaste handlade om hygien. Vi satt alltså i 1h och gick igenom hur barnens hygien ska skötas. Då är vi nere på basbehov, barnens rättigheter. Det är fan sorgligt!

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Olof Clarksson-Lindén) skrev 2023-01-09 22:20:06 följande:
    Förstår att du känner förtvivlan. Verkar ju inte som han fixar det mest grunlägggande när det handlar om era gemensamma barn.

    Han kan varken ta hand om sig själv eller barnen om jag förstått dig rätt. Betalar han räkningar?

    Komplicerat, känner du ngn som känner honom väl?

    Nej, jag har ingen insyn i ekonomin. Jag bor kvar i huset och han köpte ett nytt. Han har ett välbetalt jobb men ville aldrig betala en krona mer än FKs uträkning på minimum underhåll. Nu slipper han ju det. 


    Jag går förbi hans hus när jag går promenad, jag ser rakt in i köket och ölen han korkat upp när han lagar mat efter jobbet. Och hör hans tillstånd när han sitter i trädgården och grillar.

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 22:36:16 följande:
    Du kanske inte kan hindra att de umgås men du kan definitivt hindra att han kör dem i sin bil. Det måste finnas andra sätt att få dem till och från hans hem.
    Han har dem en hel vecka så det finns ju många tillfällen när han använder bilen mer än till eller från mig.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-10 07:08:49 följande:

    Du svarar inte på hälften heller. Tråkigt att ge tips till någon som bara struntar i det.


    Jag svarar på relevanta frågor och tips. 


    Det är inte rimligt att jag tar hans bilnycklar, har ansvar för att han ska sluta dricka, inte lämna barnen utan en hotbild osv Det måste gå igenom Ifo och finnas en plan för barnens umgänge annars sätter jag mig själv i skiten.

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Zxcv) skrev 2023-01-10 12:41:13 följande:
    Tycker också du ska stämma på umgänge som någon skrev med tanke på att de yngsta är så små. Även om ni redan har dom så har ju förutsättningarna ändrats, han drack väl inte när umgänget fastställdes, eller?
    Vi har inget beslut utan gjort som de flesta som skiljer sig, knåpat ihop ett schema själva. De första nästan 4 åren hade han själv valt att ta dem 1-2 dagar i veckan på vardagen och inget på helgen.

    Hans drickande under vår tid höll sig till helgen. Det är först nu som barnen berättar det jag misstänkte att han även dricker på vardagarna.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-10 17:26:24 följande:

    Har du pratat med soc överhuvudtaget med tanke på din inställning till dem om att de ändå inte gör något åt det?


    Läs mina tidigare svar. Vi har haft oändligt många möten med soc och de har vetat om hans problem från början. De vet även att han inte tar hand om deras basbehov. Problemet är att om jag stämmer honom utan bevis står ord mot ord och då har jag inget att komma med.

    Så er tips är att jag ska dyka upp oannonserat och filma? 
    Att tipsa om att jag ska bli hans mentor för att sluta dricka har troligen inte varit gift med någon som dricker. Samma svar till er som tycker att han är mitt ansvar.
    Jag kan inte bara hindra barnen MEN jag lämnar de såklart inte om han är berusad. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Olof Clarksson-Lindén) skrev 2023-01-10 20:19:15 följande:

    En gång till.

    Känner du någon som känner honom? Eller är det "spåret" redan uttömt?

    Måste vara ohållbart att vara alkoholist och samtidigt ta hand om arbete + barn.


    Ja. 

    Hur menar du? Tror du att fasaden kommer att spricka förr eller senare?
  • Anonym (Orolig mamma)

    Tänkte bara uppdatera, barnen bor hos mig på heltid sedan 1,5 månad. Soc har inlett en utredning och barnen har berättat. 

Svar på tråden Exmaken dricker