• Doris1982

    Ivf och ensam vård vid föräldraledighet går ihop?

    Hej alla! Jag och min sambo har gått genom IVF och det syns att vi lyckades, blev jag gravid HjärtaJag funderar om föräldraledighet. Jag fick ett tips från någon om man är inte gift får man ensamvård så sätt jag kan stanna med barnen hemma längre. Vi båda tänker att det vore bättre för barnen att den umgås med mamman istället pappan. Vi kan lösa ekonomin lite bättre på detta sätt. MEN hur får det om vi gick genom ivf tillsammans? Får man automatisk delad vårdnad eller får vi välja ensam vårdnad? Vi tänkte gifta oss lite senare. Vi bor på samma adress också. Hjälp :)

  • Svar på tråden Ivf och ensam vård vid föräldraledighet går ihop?
  • Anonvm
    Cusoon skrev 2023-01-11 11:29:42 följande:
    Så länge löneutvecklingen inte är jämställd så kommer grottmanna-resonemanget som du så fint uttryckte det att fortsätta existera. Det går inte att diskutera föräldrars lika uppdelning av föräldraledighet utan att också diskutera ekonomi. Tyvärr är det inte så enkelt att du bara kan se till föräldraledighetens uppdelning av dagar som ett upprätthållande av förlegade könsroller och föräldraskap.
    Jemp skrev 2023-01-11 12:07:50 följande:
    Och vice versa. Att föräldraansvaret inte är jämställt gör arbetslivet ojämställt. 

    Det blir ju lätt lite "hönan eller ägget"- vibbar över det hela.

    Men den hårda sanningen är ju att de skillnader vi ser i arbetslivet på gruppnivå alltid bottnar i en ojämn fördelning av ansvar inom föräldraskapet.

    Ska vi lyckas bryta mönstret så måste något ändras.

    Den sanning som man egentligen inte får säga rakt ut är ju att kvinnor på gruppnivå egentligen gillar att gå hemma, fixa med "markservice" och ta hand om barnen, medans männen är naturligt drivna till att arbeta mycket och hårt för att försörja...  
    Så om vi alla tillåts sköta detta efter eget tycke så är vi snart tillbaks till normen där mannen i familjen faller ihop o dör på jobbet av en hjärtattack runt 50 och frun i huset har varit "hemmafru" större delen av vuxenlivet.... Barnen vet inget annat än att mamma sköter allt, pappa är hemma o agerar lekfarbror ett par timmar på helgen i bästa fall....

    Nu har ju vi som samhälle insett det ohållbara i denna ansvarsfördelning och jobbar för en övergripande förändring.
    Då håller det inte att modern ges makten att godtyckligt välja om hon önskar släppa in fadern i föräldraskapet eller ta på sig det hela själv och förpassa fadern till lekfarbror...
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 12:48:41 följande:
    Nu har ju vi som samhälle insett det ohållbara i denna ansvarsfördelning och jobbar för en övergripande förändring.
    Då håller det inte att modern ges makten att godtyckligt välja om hon önskar släppa in fadern i föräldraskapet eller ta på sig det hela själv och förpassa fadern till lekfarbror...
    Jag förutsätter att TS inte tänker på sin partner, fader till barnet och blivande make som bara en lekfarbror. Sannolikt har dom diskuterat skillnaden som blir av egen respektive gemensam vårdnad och även hur dom ska agera som föräldrar och hur deras ansvarsfördelning ska se ut. Jag känner ingen kvinna som är tillsamnans med barnets far som maktgalet roffat åt sig egen vårdnad. Händer det verkligen så ofta?
  • Anonvm
    Cusoon skrev 2023-01-11 14:13:32 följande:
    Jag känner ingen kvinna som är tillsamnans med barnets far som maktgalet roffat åt sig egen vårdnad. Händer det verkligen så ofta?
    Hos samlevande föräldrar är detta nog mycket riktigt ett betydligt mindre problem, den mer omfattande problematiken gäller primärt föräldrar som inte lever ihop.

    Men det är även en faktor hos samlevande föräldrar som inte är gifta vid barnets födelse att modern aktivt måste "bevlija" fadern att bli förälder på lika villkor, att vara jämlikar juridiskt när det gäller beslut som påverkar det gemensamma barnet.
    Denna makt skall absolut inte ligga hos en av de involverade parterna att fullständigt godtyckligt ensam besluta om.

    Det ska inte vara något snack, så fort faderskapet är fastställt så ska det per automatik i systemen råda gemensam vårdnad, ingen ska behöva godkänna någonting, precis som det fungerar om föräldrarna är gifta vid barnets födelse.... Då blir fadern per automatik vårdnadshavare till barnet, även om de så gifte sig dagen innan förlossningen, det spelar inte heller någon roll om det skulle falla sig så att de båda föräldrarna är vita och barnet som kommer ut är brunt....

    Som jag inledde denna diskussion, denna hopplöst förlegade juridik kan inte reformeras fort nog.....
  • Doris1982

    Den var intressant allasnåsint. Jag tror kanske inte värd för 60 dagar köra på ensamvårdnad. Vi vill göra vårdnaden självklart tillsammans. Men det vore lite bättre för barnen om jag kunde stanna hela tiden med denne eftersom pappan behöver jobba. Det är svårt situation. Han kan ju känna 4-5 ggr mycket än jag. vi tänker inte att den är ens fråga att jag som ska kämpa för lite peng. 

  • Doris1982
    Doris1982 skrev 2023-01-11 18:35:54 följande:

    Den var intressant allasnåsint. Jag tror kanske inte värd för 60 dagar köra på ensamvårdnad. Vi vill göra vårdnaden självklart tillsammans. Men det vore lite bättre för barnen om jag kunde stanna hela tiden med denne eftersom pappan behöver jobba. Det är svårt situation. Han kan ju känna 4-5 ggr mycket än jag. vi tänker inte att den är ens fråga att jag som ska kämpa för lite peng. 


    * allas åsikt
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 18:15:34 följande:
    Hos samlevande föräldrar är detta nog mycket riktigt ett betydligt mindre problem, den mer omfattande problematiken gäller primärt föräldrar som inte lever ihop.

    Men det är även en faktor hos samlevande föräldrar som inte är gifta vid barnets födelse att modern aktivt måste "bevlija" fadern att bli förälder på lika villkor, att vara jämlikar juridiskt när det gäller beslut som påverkar det gemensamma barnet.
    Denna makt skall absolut inte ligga hos en av de involverade parterna att fullständigt godtyckligt ensam besluta om.

    Det ska inte vara något snack, så fort faderskapet är fastställt så ska det per automatik i systemen råda gemensam vårdnad, ingen ska behöva godkänna någonting, precis som det fungerar om föräldrarna är gifta vid barnets födelse.... Då blir fadern per automatik vårdnadshavare till barnet, även om de så gifte sig dagen innan förlossningen, det spelar inte heller någon roll om det skulle falla sig så att de båda föräldrarna är vita och barnet som kommer ut är brunt....

    Som jag inledde denna diskussion, denna hopplöst förlegade juridik kan inte reformeras fort nog.....
    Jag är inte insatt i varför lagen ser ut som den gör men eftersom att föderskan skriver under med en enkel signatur tillsammans med vittnen närvarande vem faderskapet tillhör och detta lätt kan ljugas om så antar jag att det är en bidragande faktor till att vårdnaden inte per automatik ges till fadern på lika villkor, det låter iaf logiskt för mig. Värre var det ju förrut, vet inte hur det ligger till nu, jag kan bara hoppas att det inte är så längre, men en manlig bekant fick automatiskt ett faderskap fastställt till ett barn han ej var fader till, bara för att han nyligt varit gift med föderskan. Han orkade inte driva på processen att häva faderskapet då han skulle behövt bekosta dna-proverna själv, för hans del räckte det att inte behöva ha med vårdnaden att göra. Hade föderskan blivit tillfrågad om vem fadern var hade det där aldrig skett. Lite OT men en tankeställare.
  • Anonvm
    Doris1982 skrev 2023-01-11 18:35:54 följande:

    Den var intressant allasnåsint. Jag tror kanske inte värd för 60 dagar köra på ensamvårdnad. Vi vill göra vårdnaden självklart tillsammans. Men det vore lite bättre för barnen om jag kunde stanna hela tiden med denne eftersom pappan behöver jobba. Det är svårt situation. Han kan ju känna 4-5 ggr mycket än jag. vi tänker inte att den är ens fråga att jag som ska kämpa för lite peng. 


    Du måste komma loss ifrån tankebanan "vem som tjänar mest pengar".

    Vad som är bäst för barnet har ingenting med pengar att göra. Det primära när man som familj planerar föräldraledigheten och fördelning av ansvar bör inte vara hur man ska kunna få ut så mycket pengar som möjligt av det....

    Blir barnets far en bättre far av att jobba mycket och tjäna mycket pengar? Får barnet en bättre och tryggare anknytning till fadern om han jobbar mycket o tjänar mycket pengar?
    Blir DU ekonomiskt beroende av barnets far för din och barnets försörjning genom det upplägg ni planerar? Är det något positivt?
  • Anonvm
    Cusoon skrev 2023-01-11 18:46:29 följande:
    Jag är inte insatt i varför lagen ser ut som den gör men eftersom att föderskan skriver under med en enkel signatur tillsammans med vittnen närvarande vem faderskapet tillhör och detta lätt kan ljugas om så antar jag att det är en bidragande faktor till att vårdnaden inte per automatik ges till fadern på lika villkor, det låter iaf logiskt för mig. Värre var det ju förrut, vet inte hur det ligger till nu, jag kan bara hoppas att det inte är så längre, men en manlig bekant fick automatiskt ett faderskap fastställt till ett barn han ej var fader till, bara för att han nyligt varit gift med föderskan. Han orkade inte driva på processen att häva faderskapet då han skulle behövt bekosta dna-proverna själv, för hans del räckte det att inte behöva ha med vårdnaden att göra. Hade föderskan blivit tillfrågad om vem fadern var hade det där aldrig skett. Lite OT men en tankeställare.
    Som juridiken ser ut idag så blir en fader inte ens automatiskt vårdnadshavare även om faderskapet fastställts genom DNA. Vägrar modern erkänna faderskapet så behöver fadern stämma om vårdnaden i tingsrätten. Sen är det upp till tingsrätten och ev högre instanser att besluta om vårdnaden... Visst är det fantastiskt?

    Det hela behöver inte vara mer komplicerat än att vi börjar ta DNA prov på samtliga barn som föds, det ingår i hela rutinen kring förlossningen. Om det sen visar sig att den som föderskan pekat ut som barnets far inte överensstämmer med DNA provet så blir föderskan tvungen att uppge samtliga hon haft sex med veckorna kring befruktningen. De männen kontaktas och blir skyldiga enligt lag att komma in och lämna DNA prov. När en matchning hittats så skrivs allt in i socialförsäkringssystemen och barnet har sina 2 föräldrar.
    Oavsett vad nutidens genomflum försöker ituta oss så har alla barn på denna planet 2 föräldrar, 1 mor och 1 far, varken mer eller mindre. Såvida ingen av dem avlidit. Det är inget annat än sunt och logiskt att på ett rättssäkert sätt fastställa vem som är fader till ett barn i samband med att det föds.

    Om sen någon av dessa föräldrar visar sig inte vara varken villig eller kapabel att axla sitt föräldraansvar på ett tillräckligt bra sätt så ska det finns rutiner i systemen som skyndsamt och handlingskraftigt reagerar och agerar för att säkerställa att barnet inte far illa. Det kan då handla om att föra över den juridiska vårdnaden till enbart den ena föräldern om föräldrarna visar sig vara oförmögna att fatta gemensamma beslut, eller flytta över delar av föräldrapenningen om ena parten visar sig ovillig att ta hand om barnet praktiskt.
    Men dessa beslut skall då ligga hos en myndighet, inte hos den ena parten i det aktuella målet....
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 19:29:19 följande:
    Det hela behöver inte vara mer komplicerat än att vi börjar ta DNA prov på samtliga barn som föds, det ingår i hela rutinen kring förlossningen. Om det sen visar sig att den som föderskan pekat ut som barnets far inte överensstämmer med DNA provet så blir föderskan tvungen att uppge samtliga hon haft sex med veckorna kring befruktningen. De männen kontaktas och blir skyldiga enligt lag att komma in och lämna DNA prov. När en matchning hittats så skrivs allt in i socialförsäkringssystemen och barnet har sina 2 föräldrar.
    Du kan ju önska att det blir ett sådant system, du får skicka in en proposition och se om det ger gehör i riksdagen. Det kommer bli knepigt att motivera majoritet att rösta för en sådan ofantlig summa skattepengar som det kommer att kosta, varje år. 
  • Anonvm
    Cusoon skrev 2023-01-11 19:54:52 följande:
    Du kan ju önska att det blir ett sådant system, du får skicka in en proposition och se om det ger gehör i riksdagen. Det kommer bli knepigt att motivera majoritet att rösta för en sådan ofantlig summa skattepengar som det kommer att kosta, varje år. 
    Otroligt många hinder lär ett liknande system behöva överkomma, men det ekonomiska är absolut inget hinder.

    Första sökträffen jag klickade på säger att man som privatperson kan köpa ett DNA test som fastställer faderskap, det kostar 1700:- att köpa som privatperson.
    Om landstinget driver detta i egen regi i stor skal så lär kostnaden per test bli avsevärt mindre.

    Men även om vi räknar på dessa 1700:- och multiplicerar det med 110.000 födda barn om året och delar det per invånare så skulle kostnaden per invånare bli runt 20:-/året. Detta är en piss i havet ur ett ekonomiskt perspektiv.
  • Cusoon
    Anonvm skrev 2023-01-11 20:27:53 följande:
    Otroligt många hinder lär ett liknande system behöva överkomma, men det ekonomiska är absolut inget hinder.

    Första sökträffen jag klickade på säger att man som privatperson kan köpa ett DNA test som fastställer faderskap, det kostar 1700:- att köpa som privatperson.
    Om landstinget driver detta i egen regi i stor skal så lär kostnaden per test bli avsevärt mindre.

    Men även om vi räknar på dessa 1700:- och multiplicerar det med 110.000 födda barn om året och delar det per invånare så skulle kostnaden per invånare bli runt 20:-/året. Detta är en piss i havet ur ett ekonomiskt perspektiv.
    Som jag skrev, skicka in förslaget så får du se vilket gehör det ger. Du är tydligt motiverad själv och villig att utarbeta en klar metod så ta det vidare till högre instans så låter vi den här tråden att fortsätta som den var tänkt att ämna utifrån TS frågeställning.
  • Jemp
    Doris1982 skrev 2023-01-11 18:35:54 följande:

    Den var intressant allasnåsint. Jag tror kanske inte värd för 60 dagar köra på ensamvårdnad. Vi vill göra vårdnaden självklart tillsammans. Men det vore lite bättre för barnen om jag kunde stanna hela tiden med denne eftersom pappan behöver jobba. Det är svårt situation. Han kan ju känna 4-5 ggr mycket än jag. vi tänker inte att den är ens fråga att jag som ska kämpa för lite peng. 


    Det innebär ju också att han troligen får högre föräldrapenning (upp till taket) och många jobb fyller på ytterligare via försäkringar som AFA. 
    Har ni inte möjlighet att lägga undan pengar så han kan vara hemma ens på deltid? Det är ju en helt annan sak att träffa barnen 2 timmar på kvällen än att kunna skapa en relation till dem i vardagen. Barn behöver båda föräldrarna.

    Du skriver barnen förresten, väntar du tvillingar? Då får man en del ytterligare dagar. Jag har aldrig fått tvillingar själv men många ser det som nödvändigt att vara hemma tillsammans en längre tid i början då. 
  • Daisy28
    Doris1982 skrev 2023-01-10 23:25:43 följande:
    Ivf och ensam vård vid föräldraledighet går ihop?

    Hej alla! Jag och min sambo har gått genom IVF och det syns att vi lyckades, blev jag gravid HjärtaJag funderar om föräldraledighet. Jag fick ett tips från någon om man är inte gift får man ensamvård så sätt jag kan stanna med barnen hemma längre. Vi båda tänker att det vore bättre för barnen att den umgås med mamman istället pappan. Vi kan lösa ekonomin lite bättre på detta sätt. MEN hur får det om vi gick genom ivf tillsammans? Får man automatisk delad vårdnad eller får vi välja ensam vårdnad? Vi tänkte gifta oss lite senare. Vi bor på samma adress också. Hjälp :)


    Om du har ev och dör eller blir allvarligt sjuk kommer soc bestämma över barnet och inte pappan. 
  • LFF
    Doris1982 skrev 2023-01-11 18:35:54 följande:

    Den var intressant allasnåsint. Jag tror kanske inte värd för 60 dagar köra på ensamvårdnad. Vi vill göra vårdnaden självklart tillsammans. Men det vore lite bättre för barnen om jag kunde stanna hela tiden med denne eftersom pappan behöver jobba. Det är svårt situation. Han kan ju känna 4-5 ggr mycket än jag. vi tänker inte att den är ens fråga att jag som ska kämpa för lite peng. 


    Det är ju så spännande: Mamman tjänar minst "Det är bättre att hon är hemma". Pappan tjänar minst "Det är bättre att mamman är hemma". 

    Lägg undan pengar istället så att han i vart fall kan vara hemma sina bundna dagar. Tjänar han så pass bra så borde det inte vara något problem.

    På pappret har jag och sambon varit hemma lika länge med våra tvillingar. De första 10-11 månaderna var jag hemma utan att ta ut en dag. Vi hade billig levnadskostnad då och kunde gott och väl leva på hans lön. Finns massor med lösningar som är bättre än att han inte har ett formellt ansvar och insyn i skötseln av ert barn i form av att du har enskild vårdnad.
  • Anonvm
    LFF skrev 2023-01-12 08:25:11 följande:
    Finns massor med lösningar som är bättre än att han inte har ett formellt ansvar och insyn i skötseln av ert barn i form av att du har enskild vårdnad.
    Det som blir uppenbart efter att ha läst/hört om liknande historier är att det hela handlar egentligen inte alls om det ekonomiska över huvud taget.

    Föräldrar som resonerar i dessa banor gör detta för att de innerst inne föredrar att ha fördelningen av ansvar inom familjen på detta sätt.
    Fadern har inget egentligt intresse av att vara hemma och uppfostra barnen, han föredrar att istället arbeta hårt och försörja familjen ekonomiskt, han är fullt nöjd med att leka lite med barnen den timme de är vakna när han kommer hem på eftermiddagen....
    Det går ofta då även mycket bra ihop med kvinnans önskemål då hon egentligen inte alls har någon strävan efter att förvärvsarbeta, hon vill vara hemma och sköta om hemmet, familjen och framför allt barnen.
    Detta är även ett upplägg som historiskt fungerat mycket bra, de båda parterna kompletterar varandra och bildar en fungerande enhet.
    Problemet är bara att vi nu för tiden inte längre gifter oss i 20års åldern och lever hela ihop resten av livet som vi gjorde när detta upplägg var norm, dessutom är det få par som klarar av att få det ekonomiska att gå runt med enbart 1 inkomst.
Svar på tråden Ivf och ensam vård vid föräldraledighet går ihop?