• Egonomic8905

    Jag vet inte vad jag ska göra..

    Hej jag är ny på forumet, måste få skriva av mig och kanske få hoppas på lite support.
    Min son blev 4 månader för några dagar sedan och varje gång vi ska söva honom så skriker han som att någon misshandlar honom oavsett hur vi gör. 

    Hans totala sömn under ett dygn ligger oftast på omkring 11-13 timmar men han känns ändå trött och gnällig mest hela tiden, enda gångerna han är nöjd är när han får sitta framåtvänd i sele vilket han egentligen inte borde göra men bvc sa att man får göra det som fungerar.

    Oavsett så är nätterna blandade, någon natt då och då kan han sova upp till tre timmar i sträck men det är oftast max 1.5 för att sedan vakna och vilja ammas/snitta. I natt var kaos med uppvak varje halvtimme så jag har inte sovit någonting så nu för bara några minuter sedan tappade jag tålamodet och la honom i babynestet och vaggade honom i famnen guppandes på en pilatesboll, han skrek och skrek och jag satt där o grät. Efter 15 minuter somnade han och nu ligger jag bebis honom i sängen och han snyftar i sömnen, det gör så ont i hjärtat att lyssna på. 
    Så många tankar kommer upp om att jag är dålig mamma för att jag inte kan söva honom på ett sätt där han inte gallskriker. Vi har försökt med allt, vagga i famnen, bilstol och åka bil, vagnen över trösklar och promenader, lindad/olindad, sin egna spjälsäng, sele och såklart amning. Han är helt hysterisk oavsett vilken metod vi än försöker med. Han totalvägrar napp och flaska. 

    Nu i natt när det var en av dom jobbigaste nätterna jag haft låg han hela natten bredvid mig i sitt babynest och fick snutta "on demand" , tänkte det skulle bli bättre om han fick ligga precis bredvid istället för i spjälsängen som är någon meter ifrån sängen men det blev bara värre med fler uppvak.

    Skadar jag honom emotionellt när jag inte lyckas söva honom på ett harmoniskt sett utan totala panik skrik?

    Hittills har vi sövt honom när han visar tecken på att han är trött, gäspar/gnuggar ögon osv men det är alltid samma visa med total panik och olika lång tid att försöka få honom att somna. 

    Borde jag försöka införa någon slags rutin, eller vad ska jag göra... Gråter känner mig helt värdelös. Och jag som längtat och önskat i flera år att få bli mamm

    a..

  • Svar på tråden Jag vet inte vad jag ska göra..
  • Vladdis

    Att du visar en sådan ansträngning & struktur för ditt barn kommer bara göra honom gott. Du är allt annat än värdelös. Ge det tid bara, han är ju inte äldre än en dagslända. 

  • vissli

    Håller med ovanstående - du är grym! Min erfarenhet (om än begränsad av ett barn) är att saker också kan vända fort. Från totalt kaos till hållbart.

    Han har inte något konstaterat magont eller liknande? Är det bara när han ska somna det blir gallskrik?

    men som sagt - du är INTE en dålig mamma , det du skriver visar ju att du gör allt du kan tänka dig för ditt barn.

  • Cykelhjul

    Håller med ovanstående!
    Att du ens känner så här och mår som du gör är bevis nog att du ÄR en bra mamma som gör allt hon kan för sitt barn! Hjärta

    Kom ihåg att du även om  du längtat i flera år efter att bli mamma så har du all rätt i världen att också bli trött, ledsen och frustrerad. 

    Jag har inga råd tyvärr men du kommer klara av det, du har det i dig och din kärlek och omsorg lyser igenom i din text <3 

  • Egonomic8905

    Tack för dom fina orden! Hjärta

    Jodå han har haft stora problem med magen sedan han var bara två-tre veckor.. Vi har kört massage varje dag, mjöl?ftitt för min del sedan 4 veckor tillbaka, miniform, sempers magdroppar och nu senast har vi börjat med lactulos i svag dos. Vi måste hjälpa honom att bajsa med att tempa och hålla upp benen osv. Det som kommer ut är normal färg men konsistens som att klämma ut skinkost på tub trots helammad. Han har färre dagar med magont nu när jag är mjölkfri men fortfarande några dagar i veckan där han skriker "magontskrik" som jag lärt mig skilja på från andra skrik ganska tydligt. Eftersom han har några bättre dagar ska han nu utredas för allergi så det känns bra. Ska tillägga att han har en tand som poppat upp och en till ser ut att vara påväg.

    Det är bara det att på dom dagar jag upplever att han är bra i magen är det lika mycket skrik när han ska sova ändå. Han är nöjd när man bär runt på honom, får inte lägga ner i babygym osv för då blir det gnälligt direkt. Sen när han visar tecken på att vara sömnig lägger vi ner honom och direkt börjar panikskriken, han bökar runt, vill lägga sig på mage vilket han hade fått om han kunde slappna av så men han håller bara upp huvudet hela tiden. Klöser sig i ansiktet också, filar naglarna lite varje dag men det är svårt då det blir gnäll och inte ligga still en sekund där heller. 

  • Mortiscia80

    Det är svårt att ge råd när du inte skriver vad ni faktiskt gör de gånger han ändå somnar, bara allt som inte fungerar. För det första måste ni föräldrar hålla er lugna, både i rörelser och i tal. Lugna långsamma rörelser och låg ton, mjukt tal. Lägg dig med honom i sängen, helst hud mot hud. Smek honom över huvudet, tala lugnande till honom. Kanske sjunga en liten stump också.

  • skolios
    Egonomic8905 skrev 2023-01-12 17:14:02 följande:

    Tack för dom fina orden! Hjärta

    Jodå han har haft stora problem med magen sedan han var bara två-tre veckor.. Vi har kört massage varje dag, mjöl?ftitt för min del sedan 4 veckor tillbaka, miniform, sempers magdroppar och nu senast har vi börjat med lactulos i svag dos. Vi måste hjälpa honom att bajsa med att tempa och hålla upp benen osv. Det som kommer ut är normal färg men konsistens som att klämma ut skinkost på tub trots helammad. Han har färre dagar med magont nu när jag är mjölkfri men fortfarande några dagar i veckan där han skriker "magontskrik" som jag lärt mig skilja på från andra skrik ganska tydligt. Eftersom han har några bättre dagar ska han nu utredas för allergi så det känns bra. Ska tillägga att han har en tand som poppat upp och en till ser ut att vara påväg.

    Det är bara det att på dom dagar jag upplever att han är bra i magen är det lika mycket skrik när han ska sova ändå. Han är nöjd när man bär runt på honom, får inte lägga ner i babygym osv för då blir det gnälligt direkt. Sen när han visar tecken på att vara sömnig lägger vi ner honom och direkt börjar panikskriken, han bökar runt, vill lägga sig på mage vilket han hade fått om han kunde slappna av så men han håller bara upp huvudet hela tiden. Klöser sig i ansiktet också, filar naglarna lite varje dag men det är svårt då det blir gnäll och inte ligga still en sekund där heller. 


    Du beskriver att han snyftar även i sömnen, det hade jag tagit som ett tecken på att han känner obehag/har ont på något sätt. Vad skönt att ni ska utreda honom. Försök stå på er mot vården så att dom tar er på allvar. Du är ingen dålig mamma, tvärtom så gör du allt vad du kan för att ditt barn ska ha det bra. Men som privatperson kan man bara göra si och så mycket. Nu behöver ni hjälp av vården.
  • Egonomic8905

    När det är sovadags för kvällen så tar vi på ren blöja och pyjamas, släcker ned och stänger in oss i sovrummet, liten lampa på så jag ser vad jag gör :) sedan på med white noise på lite låg volym och jag ammar honom i våran säng och sjunger med lugn röst trollmors sången, sedan måste han rapas och det gör han 1-2 gånger, fortsätter sjunga och har är lugn och jag får leenden och jättemysiga jollerljud. Sedan ger jag godnattpuss och säger sov så gott och lägger ned honom i babynestet och då börjar gnället. Här brukar vi testa olika, oftast får han snutta medans jag smeker honom lätt på huvudet medans han ligger och gnyr med tutten i munnen (svårt att gallskrika med munnen full). Och så kan jag ligga i upp till en timme tills han slutligen somnar. Ibland blir han så ledsen så det fungerar inte att ge honom bröstet, han bara släpper och tar nytt tag hela tiden, vill byta bröst, blir arg om jag ger samma bröst igen och han vill byta typ var 30 sekund. Då säger jag till mannen att detta funkar inte och då tar han honom oftast med babynestet och allt och guppar på pilatesboll vilket resulterar i gallskrik i allt mellan 10-30 min för att sedan somna. Sen vaknar han alltid efter 30 min till en timme och är ungefär lika svårsövd igen men efter att vi sövt om honom då brukar natten bli lättare och han vaknar ofta vilket är tufft men somnar oftast om efter att jag tagit upp och ammat honom i en kvart eller så. Detta beskriver dom bästa kvällarna och nätterna vi har. :) Brukar känna lättnad när det går så bra samtidigt som jag blir jätteledsen över att han blir så ledsen när han ska sova. 

  • Jårdi

    Ni har säkert redan testat detta men min fyramånaders Somnar bara om jag har honom i famnen samtidigt som jag vaggar honom sittandes på pilatesboll. Eller står och vaggar. Ofta upplever jag också att han blir arg och ledsen om jag lägger ned honom på rygg för då kan han inte längre titta på saker. Låter som din bebis också är inne i den fasen att upptäcka alla saker runt sig.

  • Mortiscia80
    Egonomic8905 skrev 2023-01-12 18:11:02 följande:

    När det är sovadags för kvällen så tar vi på ren blöja och pyjamas, släcker ned och stänger in oss i sovrummet, liten lampa på så jag ser vad jag gör :) sedan på med white noise på lite låg volym och jag ammar honom i våran säng och sjunger med lugn röst trollmors sången, sedan måste han rapas och det gör han 1-2 gånger, fortsätter sjunga och har är lugn och jag får leenden och jättemysiga jollerljud. Sedan ger jag godnattpuss och säger sov så gott och lägger ned honom i babynestet och då börjar gnället. Här brukar vi testa olika, oftast får han snutta medans jag smeker honom lätt på huvudet medans han ligger och gnyr med tutten i munnen (svårt att gallskrika med munnen full). Och så kan jag ligga i upp till en timme tills han slutligen somnar. Ibland blir han så ledsen så det fungerar inte att ge honom bröstet, han bara släpper och tar nytt tag hela tiden, vill byta bröst, blir arg om jag ger samma bröst igen och han vill byta typ var 30 sekund. Då säger jag till mannen att detta funkar inte och då tar han honom oftast med babynestet och allt och guppar på pilatesboll vilket resulterar i gallskrik i allt mellan 10-30 min för att sedan somna. Sen vaknar han alltid efter 30 min till en timme och är ungefär lika svårsövd igen men efter att vi sövt om honom då brukar natten bli lättare och han vaknar ofta vilket är tufft men somnar oftast om efter att jag tagit upp och ammat honom i en kvart eller så. Detta beskriver dom bästa kvällarna och nätterna vi har. :) Brukar känna lättnad när det går så bra samtidigt som jag blir jätteledsen över att han blir så ledsen när han ska sova. 


    Ok! De saker jag skulle testa: sluta med white noise, lägg inte ner i baby nest utan håll kvar honom i famnen och vagga lugnt eller ligg tätt bredvid (hud mot hud helst som jag skrev), kanske gå omkring lite också med honom i famnen. Amma verkar han inte behöva heller så det skulle jag inte försöka truga i honom heller.
  • Elnjinjo

    Kolik tyvärr! Min dötter hade kolik i 7 månader, ingenting hjälpte. Provat allt möjligt till slut fick jag tips av en gammal tant att majs olja skulle hjälpa. Innan matning en liten skäd så kommer det bli bra! Testa 

  • Maymom

    Bra kämpat!!

    min son kunde amma i nästan två timmar innan han somnade vid bröstet och jag kunde lägga ner honom.
    om han vaknade på natten satt jag ofta på sängkanten och guppade upp och ner, det var enklaste sättetför mig att lugna honom om det blev panikskrik.

    har ni provat pysventil? Jag tycker också det låter som lite magproblem eller liknande.
    lycka till och kom ihåg att det mesta är faser och faser går över, det intalar jag mig även nu i 2-års åldern när utbrotten kommer eller enda svaret är nej, eller han bara slår på mig när han ska sova.... :)

  • Loet
    Elnjinjo skrev 2023-01-12 19:18:40 följande:

    Kolik tyvärr! Min dötter hade kolik i 7 månader, ingenting hjälpte. Provat allt möjligt till slut fick jag tips av en gammal tant att majs olja skulle hjälpa. Innan matning en liten skäd så kommer det bli bra! Testa 


    Vi fick rådet matolja vilken som helst bara den är neutral från BVC då vårt barn också hade magproblem. Jag både ammade och gav ersättning så barnet fick ett kryddmått rapsolja i bröstmjölken/ersättningen vid varje matning. Fungerade bra för barnet. Innan det provade vi också magmassage och lactolus men det var till slut oljan som fungerade bäst.

    Vårt barn vägrade också napp men specialflaska som liknar bröstet fungerade bra. 

    När det gäller nattningen så var det en period mellan 2-5 månader då det enda sättet barnet somnade lugnt på var i famnen. Jag brukade sitta i soffan med barnet i famnen, amningskudde samt bröst och flaska redo några timmar varje kväll. När barnet somnat de första gångerna gick det inte att lägga barnet ifrån sig då vaknade barnet och gallskrek tills jag tog upp barnet igen. Vid ca 23- 24.00 på kvällen fungerade det dock till sist att lägga barnet i spjälsängen och sen sov barnet ända fram till 06.00 oftast. Mycket Netflix blev det denna period.

    Tyvärr var det bara i famnen eller vagnen som funkade dagtid också. Det gick inte att flytta på barnet efter att det somnat då vaknade barnet. Dagtid sov dock barnet inte mer än 30 minuter åt gången.

    Jag tycker du låter som en bra och engagerad mamma. Oroa dig inte för att barnet kommer att bli traumatiserat för att barnet gallskriker, det kommer barnet inte. Det finns ett evolutionärt syfte med att spädbarn skriker. De som skrek högst och mest hjärtskärande var de som fick mest uppmärksamhet, inte blev bortglömda och blev dessutom upptäckta av någon om de blivit utsatta i skogen vilket inte var helt ovanligt förr.
  • Egonomic8905

    Pysventil kör vi med och han blir alltid glad efter det, men han är lika gasig bara någon timme senare och vet inte hur mycket man borde använda pysventilen, det är väl inte meningen att jag ska hjälpa honom att fisa stup i kvarten genom att stoppa in ett rör där bak även om det hade varit skönt för honom.

    Jag ska absolut testa majs olja tack för tipset!

    Nu vid 20 tiden så gjorde vi rutinerna men istället för att lägga honom i babynest direkt så höll jag honom i famnen, sjöng lugnt och tyst och smekte honom, han var jättenöjd en stund sen började skriket och ålandet i famnen så vi la ner honom i nestet och gungade vidare där och det tog nog inte mer än 2 minuter denna gång så tystnade han och somnade, och inga snyftningar i sömnen än så länge! Hjärta

    När han skriker så hjärtskärande så blir jag lätt lite stressad och då känner han säkert av det men nu gjorde jag allt jag kunde inombords för att behålla lugnet, andas in andas ut Skäms 

    Känns väldigt bra att det blev kortare skrik ikväll och jag kommer nog vara en gladare mamma imorgon! Ska testa alla tips jag får för det hjälpte ju bara det lilla jag prövade nu. Oavsett så var det väldigt skönt att få skriva av sig lite och få eran feedback. Hjärta

  • Themis

    Vad du äter har betydelse. Min son hade magont varje kväll ett tag och jag fick ändra min kost.

    Inget från kålsläktet, inga bönor, ingen lök/vitlök, inga starka kryddor, inget kaffe/te, ingen mörk choklad, inga skaldjur, inga mjölkprodukter utom hårdost, var försiktig med citrus. Och så Minifom. Då blev det bättre även om hans mage och tarm behövde mogna till sig också innan jag kunde äta som jag ville igen.

    Om du tar bort "allt" ovan i en vecka och sen testar att återinföra en sak åt gången i ett par dagar så märker du nog vad det är som funkar/inte funkar.

    En släkting berättade om en 70-talsmiddag när alla deras vänner hade bebisar- det var räkcocktail till förrätt och hon hoppade över den för hon hade blivit varnad. Efter nästa amning skrek övriga tre bebisar i högan sky men inte hennes.

    En mamma i min mammagrupp här på FL kom på att hennes barn fick magont när hon åt räkor, när hon läste det jag skrev ovan. De brukade ha räkor varje fredag och hon började nästan tro att barnet började skrika med flit just när hon skulle mysa lite med sin man senare på kvällen. Men det var räkorna.

    Detta gäller klart inte alla barn men en del.

    För kostdagbok och jämför reaktioner några timmar efter så kan du nog lindra det värsta.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • TL12

    Jag är en gubbe på 51 
    men när våra var små och min fru ville ha ett break 
    brukade jag ta vagnen och bara ut å gå nån timme eller 2 ?..eller tog jag bilen å åkte runt en sväng eller gjorde nåt ärende , typ handla eller tanka 
    bara så hon fick en paus 

    du är en bra mamma hoppas det släpper snart och blir bättre 

  • LFF
    Themis skrev 2023-01-12 21:38:22 följande:

    Vad du äter har betydelse. Min son hade magont varje kväll ett tag och jag fick ändra min kost.

    Inget från kålsläktet, inga bönor, ingen lök/vitlök, inga starka kryddor, inget kaffe/te, ingen mörk choklad, inga skaldjur, inga mjölkprodukter utom hårdost, var försiktig med citrus. Och så Minifom. Då blev det bättre även om hans mage och tarm behövde mogna till sig också innan jag kunde äta som jag ville igen.

    Om du tar bort "allt" ovan i en vecka och sen testar att återinföra en sak åt gången i ett par dagar så märker du nog vad det är som funkar/inte funkar.

    En släkting berättade om en 70-talsmiddag när alla deras vänner hade bebisar- det var räkcocktail till förrätt och hon hoppade över den för hon hade blivit varnad. Efter nästa amning skrek övriga tre bebisar i högan sky men inte hennes.

    En mamma i min mammagrupp här på FL kom på att hennes barn fick magont när hon åt räkor, när hon läste det jag skrev ovan. De brukade ha räkor varje fredag och hon började nästan tro att barnet började skrika med flit just när hon skulle mysa lite med sin man senare på kvällen. Men det var räkorna.

    Detta gäller klart inte alla barn men en del.

    För kostdagbok och jämför reaktioner några timmar efter så kan du nog lindra det värsta.


    Glöm inte kryddor. Mina tvillingar hade magont varje kväll när de var pyttiga och jag försökte amma dem. Till slut kopplade vi ihop det med att jag hade ätit pepparkakor ett par timmar innan de ammade. De gånger jag inte ätit pepparkakor var det inga problem, när jag ätit det var det ett helsike. 
Svar på tråden Jag vet inte vad jag ska göra..