• Fri 13 Jan 2023 09:28
    3251 visningar
    1 svar
    1
    3251

    Hur beräknar man avdraget vid föräldrarledigt?

    Hej!

    Sitter här och planerar föräldraledighet med min fru och vi behöver lite hjälp hur man räknar ut vad det blir för avdrag på lönen per dag. 
    Våra barn 3, 5 och 5 år.

    1. Tanken att min fru skall vara helt ledig på onsdagar och övriga fyra dagar skall hon jobba 75%.

    2. Jag jobbar 5-skiftboch planerar vara ledig alla helgpass + kvällar. Vilket innebär 9 pass av 19 pass på ett fem veckors intervall.

    Tanken är att vi skall göra detta året ut och förstår att det säkert är lite olika beroende på vilket kollektivavtal man har. 
    Men överlag  hur beräknar man avdraget per ledigt tillfälle?

    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Hur beräknar man avdraget vid föräldrarledigt?
  • Fri 13 Jan 2023 10:23
    #1

    Som du skriver så har det med kollektivavtalet att göra så det är omöjligt att svara på exakt. 

    Din fru bör söka ledigt på 25% rakt av och be att man schemalägger henne så som du beskriver med lediga onsdagar. Då kommer hon får 25% löneavdrag hela året. 

    I ditt fall får man ta ditt schema på fem veckor och plocka bort de aktuella passen. Sen se vad det antal timmar som blir kvar motsvarar i form av frånvaro. Sen gör man samma sak, du söker ledighet på en fast procent och sen schemalägger man dina fem veckor fast utan dessa pass.

    Om vi låtsas att ditt heltidsmått är 40h och du har schema på 5v så jobbar en heltidsperson 200h på dessa 5v. Säg att du landar på 142h när du plockat bort alla pass du inte ska jobba. Då jobbar du 142/200 = 71% = söker ledigt på 29%.

    Så gör man enligt de flesta kollektivavtal  när det handlar om längre period och konsekvent förläggning av arbetstid. Fördelen är också att ansökan räknas som en period. Om din fru skulle söka varje onsdag för sig så kan hon få nej redan efter tre veckor eftersom lagen säger att man har rätt till tre perioder av ledighet per år. 

Svar på tråden Hur beräknar man avdraget vid föräldrarledigt?