• Kola55dd

    Lönebidrag och studier

    Hej! 


    Efter en längre sjukperiod (+1 år) har jag nu börjat arbeta med ?lönebidrag för utveckling i anställning? på 50%


    Resterande 50% har jag ingen sysselsättning än. 


    Jag har funderat på att läsa en distanskurs på halvtid med CSN lite länge fram för att få upp ekonomin lite, men funderar på om det ens går.. 


    Har försökt googla fram om det finns några regler gällande anställning med lönebidrag och studier samtidigt, men hittar inget. Blir inte heller klok av svaret jag fick av min handläggare som TROR att det går bra (men lät osäker). 


     


    Är det någon som har koll? Får jag jobba med den formen av lönebidrag jag har och läsa en kurs med CSN samtidigt utan att förlora bidraget? Glad


  • Svar på tråden Lönebidrag och studier
  • Fröken Allvar

    Nu känner jag inte till din situation, men om du vill studera med studiemedel av ekonomiska skäl borde du istället kunna få något annat på 50 %. Jag vet inte vad. Men eftersom du har en personlig handläggare borde hon kunna ta reda på detta åt dig. Förklara att du enbart ville studera av ekonomiska skäl och fråga om det finns andra sätt att få en hållbar ekonomi. Jag förstår att du inte är fortsatt berättigad till sjukpenning, men det kan finnas möjlighet till andra ersättningar, eller, om du saknar tillgångar, försörjningsstöd.

  • Kola55dd
    Fröken Allvar skrev 2023-01-13 14:58:56 följande:

    Nu känner jag inte till din situation, men om du vill studera med studiemedel av ekonomiska skäl borde du istället kunna få något annat på 50 %. Jag vet inte vad. Men eftersom du har en personlig handläggare borde hon kunna ta reda på detta åt dig. Förklara att du enbart ville studera av ekonomiska skäl och fråga om det finns andra sätt att få en hållbar ekonomi. Jag förstår att du inte är fortsatt berättigad till sjukpenning, men det kan finnas möjlighet till andra ersättningar, eller, om du saknar tillgångar, försörjningsstöd.


    Tack för ditt svar! 
    Nu är det inte så att det enbart handlar om ekonomin, kursen jag vill gå är jag intresserad av sen innan och tänkte ändå gå den någon gång i livet. Att man får rätt till CSN är dock ett stort plus i nuläget. 


    Andra ersättningar hade jag tänkt titta närmare på OM det visar sig att jag inte får rätt till lönebidrag och studera med CSN samtidigt.

  • Fröken Allvar

    Jag fattar! Hoppas att det går/funkar om det är vad du vill.
    Kände inte till den här  anställningsformen och läste på. Där stod det klart och tydligt att lönebidrag är till en ANSTÄLLNING och att lönebidragsanställning således inte är en särskild anställningsform. Så vad du gör på 50 procent borde vara upp till dig så länge du gör vad du ska på jobbet. Det borde inte finnas formella hinder för dig att ha en anställning (med lönebidrag) på 50 och studera på 50.Vad som inte är tillåtet är att studera och samtidigt uppbära full arbetslöshetsersättning. Tidigare har jag studerat en termin på halvtid med arbetslöshetsersättning vilket ledde till jobb. Då fanns en regel som gjorde det möjligt. 

  • Kola55dd
    Fröken Allvar skrev 2023-01-13 16:21:44 följande:

    Jag fattar! Hoppas att det går/funkar om det är vad du vill.
    Kände inte till den här  anställningsformen och läste på. Där stod det klart och tydligt att lönebidrag är till en ANSTÄLLNING och att lönebidragsanställning således inte är en särskild anställningsform. Så vad du gör på 50 procent borde vara upp till dig så länge du gör vad du ska på jobbet. Det borde inte finnas formella hinder för dig att ha en anställning (med lönebidrag) på 50 och studera på 50.Vad som inte är tillåtet är att studera och samtidigt uppbära full arbetslöshetsersättning. Tidigare har jag studerat en termin på halvtid med arbetslöshetsersättning vilket ledde till jobb. Då fanns en regel som gjorde det möjligt. 


    Det låter rimligt 😀
  • Tusselina

    Lönebidrag för utveckling i anställning är lite annorlunda än "vanligt" lönebidrag. 

    Frågan är varför du har 50% och inte 100%. Man kan nämligen med det ha en anställning på högre % än man faktiskt helt klarar av och det brukar vara satt på vad du beräknas "snart" klara. Är bedömningen att du inte klarar arbeta mer än 50% så är det naturligtvis inte ok att studera på den andra halvan. Är det så att det bara är 50% för att företaget bara vill ha dig på 50% men du egentligen sökte på 100% är det lite annorlunda - men bedöms du klara 100% så kan det vara tveksamt om det är rätt form av lönebidrag du har. 
    Var ett antal år sedan jag hade närmare kontakt med det här så vill inte hävda några exakta detaljer, men det är oerhört viktigt du kollar upp det här noggrant med både den kontakt du bör ha på arbetsförmedlingen och försäkringskassan och du skriver bara "handläggare" som du talat med och inte vilken slags och från vilken myndighet denne kommer. Just när det gäller nedsatt arbetsförmåga och studier finns det en hel del specialregler som är viktiga och man kan råka väldigt illa ut om man gör fel så du måste söka svaren hos de som beslutar om saken istället för att lita på vad du kan googla eller vad främlingar på ett forum säger (du har nämligen ingen aning om de faktiskt vet vad som gäller och de har inte kunskap om alla delar som kan vara relevanta i just din situation). 

  • Fröken Allvar

    Alltid lika märkligt när främlingar ska skriva den enda andra främlingen på näsan för sånt de skrivit i sitt inlägg redan att de inte vet. Utöver det, bra input från främling Tusselina. :) 

  • Fröken Allvar

    Vad Tusselina menar med råka illa ut är kanske bedrägeri och återbetalningsskyldighet. Men om handläggaren säger att det är okej behöver hen dokumentera det och få det godkänt av överordnad. Ser hen till det så bör det vara ok. 

  • Kola55dd
    Tusselina skrev 2023-01-13 17:03:48 följande:

    Lönebidrag för utveckling i anställning är lite annorlunda än "vanligt" lönebidrag. 

    Frågan är varför du har 50% och inte 100%. Man kan nämligen med det ha en anställning på högre % än man faktiskt helt klarar av och det brukar vara satt på vad du beräknas "snart" klara. Är bedömningen att du inte klarar arbeta mer än 50% så är det naturligtvis inte ok att studera på den andra halvan. Är det så att det bara är 50% för att företaget bara vill ha dig på 50% men du egentligen sökte på 100% är det lite annorlunda - men bedöms du klara 100% så kan det vara tveksamt om det är rätt form av lönebidrag du har. 
    Var ett antal år sedan jag hade närmare kontakt med det här så vill inte hävda några exakta detaljer, men det är oerhört viktigt du kollar upp det här noggrant med både den kontakt du bör ha på arbetsförmedlingen och försäkringskassan och du skriver bara "handläggare" som du talat med och inte vilken slags och från vilken myndighet denne kommer. Just när det gäller nedsatt arbetsförmåga och studier finns det en hel del specialregler som är viktiga och man kan råka väldigt illa ut om man gör fel så du måste söka svaren hos de som beslutar om saken istället för att lita på vad du kan googla eller vad främlingar på ett forum säger (du har nämligen ingen aning om de faktiskt vet vad som gäller och de har inte kunskap om alla delar som kan vara relevanta i just din situation). 


    Bidraget är på 50% eftersom det är det jag klarar av att jobba i streck i nuläget. En av orsakerna till bidraget är att jag ska kunna ha anpassningar på jobbet och kunna rehabilitera mig och gå upp i % i framtiden. 


    kursen jag kanske hade tänkt gå om någon månad är en distanskurs som man läser själv via datorn när det passar en, så den är väl anpassad till mina behov varför jag hade tänkt kanske ge det en chans.

    vad har försäkringskassan med saken att göra? jag räknas inte som sjukskriven längre, utan har nedsatt arbetsförmåga pga tidigare sjukdom.
    Jag menar såklart att jag har frågat handläggare på arbetsförmedlingen som hjälpte mig med bidraget, men fick inget tydligt svar på frågan.

  • Fröken Allvar

    OM du börjar studera, se till att handläggaren dokumenterar och förankrar uppåt och med dig. Jag har varit med om att handläggaren raderade studier ur planen för att reglerna ändrades. 

  • Tusselina
    Fröken Allvar skrev 2023-01-13 17:22:06 följande:
    Alltid lika märkligt när främlingar ska skriva den enda andra främlingen på näsan för sånt de skrivit i sitt inlägg redan att de inte vet. Utöver det, bra input från främling Tusselina. :) 
    Var inte riktat till någon alls förutom TS som inte ska lita på mig heller naturligtvis. 
    Fröken Allvar skrev 2023-01-13 17:29:08 följande:
    Vad Tusselina menar med råka illa ut är kanske bedrägeri och återbetalningsskyldighet. Men om handläggaren säger att det är okej behöver hen dokumentera det och få det godkänt av överordnad. Ser hen till det så bör det vara ok. 
    Nej det kan i viss mån bli värre än så där man helt plötsligt räknas som helt arbetsför och förlorar rätt till många slags bidrag. Eller ja bedrägeri är ju naturligtvis värre då det är något som kan leda till fängelse men det bör det inte vara någon risk för i det här fallet, men det kan bli betydligt värre konsekvenser än "bara" återbetalning. 
  • Tusselina
    Kola55dd skrev 2023-01-13 17:34:41 följande:

    Bidraget är på 50% eftersom det är det jag klarar av att jobba i streck i nuläget. En av orsakerna till bidraget är att jag ska kunna ha anpassningar på jobbet och kunna rehabilitera mig och gå upp i % i framtiden. 


    kursen jag kanske hade tänkt gå om någon månad är en distanskurs som man läser själv via datorn när det passar en, så den är väl anpassad till mina behov varför jag hade tänkt kanske ge det en chans.

    vad har försäkringskassan med saken att göra? jag räknas inte som sjukskriven längre, utan har nedsatt arbetsförmåga pga tidigare sjukdom.
    Jag menar såklart att jag har frågat handläggare på arbetsförmedlingen som hjälpte mig med bidraget, men fick inget tydligt svar på frågan.


    Då ska du faktiskt vara jätteförsiktig då du ligger i en lite konstig gråzon av moment 22. För då har du en samtidig bedömning av att du inte har full arbetsförmåga (anledningen att du bara har 50%) men samtidigt att du är fullt arbetsför enligt försäkringskassan (inte räknas som sjukskriven längre). Dessutom situationen att du anser att du har högre arbetsförmåga än bedömningen som bidraget är baserat på (att du kan studera också). Tyvärr spelar det i sådana här sammanhang oftast ingen roll att du anser du klarar det under de specifika premisserna utan bedömningen gällande arbetsförmåga är ofta väldigt svartvit och speciellt när det gäller studier. 
    Normalt sätt så är du fortfarande aktuell hos försäkringskassan på ett eller annat sätt om man är beviljat den typen av lönebidrag på deltid. Då du just inte har full arbetsförmåga. Du ska ju inte sluta vara sjukskriven innan arbetsförmågan inte längre är nedsatt. Handlade det bara om anpassningar på arbetsplatsen finns "vanligt" lönebidrag och om det behövdes en gradvis sista bit du behövde utveckla tillbaka men mindre än 25% och därmed inte kan räknas som sjukskriven kan man få det på 100% trots att några timmar saknas. Något är lite konstigt här vilket gör dig extra utsatt. 

    Handläggare på AF är tyvärr ofta ganska okunniga om mycket sorgligt nog. 

    Man kan naturligtvis ha en situation om man aldrig varit aktuell hos försäkringskassan och behöver träna in sig till sitt första jobb eller om företaget bara vill ha en på halvtid osv. Men du skriver att du inte är sjukskriven längre. 

    Så se till att kolla upp det noga, och ja att det faktiskt noteras att du fått det godkänt, du får nog fråga igen för det är som sagt en lite konstig dubbelbedömning där. 
  • Jemp

    Förutom allt ovan, tänk också på att det finns en gräns på hur mycket du får tjäna utan att csn påverkas.

Svar på tråden Lönebidrag och studier