• MammaSarah1989

Nu är det nästan slut vad gör man nu då?

Nu sitter man hemma öppnar skåp

Kylen nästan tom :(. 
    Frysen skriker tom bara frysta ärtor kvar
    Skafferiet tomt bara halv påse ris 
    Har två barn tur är ena dottern på kortis
     Dotter som är hemma åt precis sista ägget och bröd skivan som fanns till frukost...
    Lunchen är klar för då ska vi till dotterns kompis äta lunch
    Middagen är fortfarande ett fråga tecken
    Frågan är om du verkligen har försökt få tag i pengar det inte går vägen vad gör du då?
    För precis där sitter jag nu där jag inte vet vart jag ska vända mig
    Soc är bara att glömma kyrkan kan inte just nu
  • Svar på tråden Nu är det nästan slut vad gör man nu då?
  • mammatill6

Varför är soc bara att glömma? Det är dit du ska vända dig och hävda nöd. Då kan du få akuta matpengar

• MammaSarah1989

Jo för att så länge man kan ha råd att betala hyran och saker runt om utan att söka ekonomiskt bistånd
    Så nekas akut ansökan för matpeng tro mig jag vet hur soc fungerar har haft mycket med dom.

• Anonym (Ett råd som inte hjälper nu)

Tyvärr måste man nog planerandet leva snålt från dag 1 i månaden. Att äta ägg till frukost är ju relativt ?lyxigt?. Du behöver börja i starten på månaden med havregrynsgröt till frukost och rätt tänk kring middagsmat. Gör en budget i starten på månaden efter att räkningarna är betalda, involvera ramen för barnen. Kolla hur mycket pengar som finns per dag, lev efter det. 

I ditt läge nu hade jag börjat med att kontakta familj och förklara läget. Hoppats på hjälp där. Sen soc på måndag. Vet inte varför du säger ej kyrkan, men dit hade jag vänt mig på helgen.  

• Anonym (''')

Hur var det dagarna innan nu? Du skriver att du öppnar skåpet och det är typ tomt, men det måste du ha sett komma ett par dagar innan åtminstone. Jag menar inte att vara elak alltså, men jag undrar. Kanske skriver du bara som att det verkar som att du insåg det först nu? 
    Hur är din plan, det här är kanske inte första gången det blivit knapert med pengar? 

Jag antar att det första man gör är att försöka låna av någon man vågar fråga. Har man ingen sån, ja då är det att ansöka om hjälp i tex olika facebookgrupper som hjälper med tex matkasse eller liknande. Där jag bor finns flera stycken lokala grupper. Har du kollat vad som finns där du bor? 

Annars är det:sälj saker om du har något. Minsta lilla kan ju ge ett par extra kronor. Gå ut och leta pantburkar och panta. 
    Sälj skott av dina krukväxter. Det finns flera grupper för sånt på Facebook tex. 

• Anonym (Soc)
    MammaSarah1989 skrev 2023-01-14 07:54:10 följande:

Jo för att så länge man kan ha råd att betala hyran och saker runt om utan att söka ekonomiskt bistånd
    Så nekas akut ansökan för matpeng tro mig jag vet hur soc fungerar har haft mycket med dom.

Det ska mycket till för att nekas nödpeng till mat när man har barn. Det ska möjligtvis vara om du i förrgår hade en tusenlapp på kontot och utdraget visar att du gick på krogen istället för att köpa mat. Inte ens då skulle du nog nekas då beslutet ska utgå från dagens situation oavsett hur du hamnat där. Däremot skulle man nog i det läget skicka en orosanmälan.
    Ett avslag på matpeng ska även vara ett formellt beslut som du kan överklaga.
    Nu när det är helg är det dessutom socialjouren du kan vända dig till och de brukar vara generösare än vardagssoc.
    på onsdag kommer vårdbidraget som jag antar att du får, då du har barn med diagnoset. Fixa fram ett kontoutdrag som visar att du har tomt på kontot, så är jag rätt säker på att du får en matrekvis om det inte finns omständigheter som är helt uppåt väggarna med din planering.
    Jag skulle ha beviljat i alla fall . Du har inget att förlora på att testa. Eller!
  • Dexter dot com
    MammaSarah1989 skrev 2023-01-14 07:32:41 följande:

Dotter som är hemma åt precis sista ägget och bröd skivan som fanns till frukost...
    Frågan är om du verkligen har försökt få tag i pengar det inte går vägen vad gör du då?
    Hur du löser maten just nu har jag inget svar på men du behöver ju se över din ekonomi så du inte hamnar i samma situation igen. Är det ett återkommande problem eller är det första gången?
  • Anonym (Z)

Om det inte är ett återkommande problem utan bara tillfälligt denna månad så kan du handla mat på faktura.

• Anonym (Oj)
    MammaSarah1989 skrev 2023-01-14 07:32:41 följande:

Vad har hänt som gör att du inte kunde förutse detta långt tidigare? 

• Anonym (Deva)

Prova med soc igen. Hör efter med Stadsmissionen om de finns där du bor. Dumpstra. Be släkt och vänner om hjälp. Varje enskild sak löser nog inte allt, men lite hjälp från flera håll kan gå. 

Hör sedan av dig till kommunens skuld- och budgetrådgivare och boka tid. Jag läser mellan raderna att det finns saker att förbättra vad gäller ekonomisk planering. 

Vet inte om detta gäller dig, men jag upplever att många är dåliga på att laga mat och att matkostnaden därför blir onödigt hög. Kolla in sajten Portionen under tian. Hon har recept på bra och billig mat. 

Jag känner så med dig! Det måste vara jättejobbigt att vara i den sitsen när man har barn. Jag hoppas verkligen att ni kan få den akuthjälp ni behöver! 

• Lönnsirap

Om det är fullständigt tomt i kyl, frys och skafferi är det ju ett utmärkt tillfälle att städa och och frosta av. Eftersom du inte tror att soc kan hjälpa, så har du väl någon resurs att sälja, möjlighet till att köpa på faktura. 

Annars tycker jag svaren ovan är rätt konstruktiva. Sök akuta matpengar, eller svält.

• Tow2Mater

Och eftersom det är nöd - lämna ungen på kortis. Du får ta den smällen och vad som  händer sen i efterhand. Barnet får ju mat där.

Svar på tråden Nu är det nästan slut vad gör man nu då?