• Anonym (Nicke)

Är detta otrohet?

En del menar att gränsen för otrohet bara är fysisk medan andra menar att det är otrohet när man bryter en överenskommelse i relationen.

Jag var tidigare fysiskt otrogen i vår relation. Inget jag är stolt över men vi beslutade att försöka efter det. Nu visade det sig att parallellt med detta hade min partner haft en flerårig konversation med ett gammalt krogragg. Och han verkade väldigt intresserad av att ses. Jag råkade se delar av konversationen. Det var inget som visade att hon direkt var intresserad av honom. Dock avvisade hon inte heller honom.  Sen pratade de känslomässigt om känsliga saker vilket tyder på att det fanns något mer än bara vänskap där i grunden då man inte skriver till vem som helst om sånt.

Min partner hemlighöll deras konversation och ljög om den. Hon erkände även vid ett bråk om deras kontakt att de tyckte om varandra och sa att jag var en sämre partner än honom (de har inte träffats på många år). Vi kom överens om att de inte skulle ha kontakt men även att hon skulle plocka bort honom från sociala medier. Det senare skedde aldrig fast det gick veckor.

Nu misstänker jag att de fortsätter ha kontakt. Räknas det som otrohet?

• Svar på tråden Är detta otrohet?
  • Anonym (Nicke)
    Anonym (Karma) skrev 2023-01-16 12:25:13 följande:

Du har varit otrogen och uppenbarligen har det inte funkat att fortsätta. Hon chattar och du har problem med det. Vad är det du inte förstår av situationen? 

Jag har varit otrogen men har inte velat fortsätta då det bröt ned mig. Det handlade inte om kärlek utan om bekräftelsebehov och annat.

Frågan är snarare: Bör jag ha problem med hennes chattande?

Diverse relationsexperter har på senare år menat att känslomässiga diskussioner med ex eller potentiella partners tenderar att förstöra relationer. De ser själva vad som sker i de förhållanden som de arbetar med att rädda.

Var gränserna går är inte självklart. Men att börjar diskutera relationsproblem med ett gammalt korgragg är ett exempel som brukar tas upp som något som skadar ens relation och som kan utvecklas till riktig otrohet (eller separation). Den tumregel som lyfts är att man bör undvika att prata känslor med någon man har varit eller på något sätt är attraherad av om man är seriös i sin relation. 

• Anonym (ta ett beslut)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 15:19:27 följande:

Ska någon annan tala om för dig om du ska ha problem med det din sambo gör? Klarar du inte av det själv?

• Anonym (Nicke)
    Anonym (ta ett beslut) skrev 2023-01-16 15:22:09 följande:
    Ska någon annan tala om för dig om du ska ha problem med det din sambo gör? Klarar du inte av det själv?

Vi går alla igenom olika svackor och toppar i livet. När självkänslan tagit sig en törn pga livskriser kan man bli en cry-baby som får problem med skitsaker. När självkänslan är på topp kan man hantera stora saker utan problem.

Väldigt många verkar vara dåliga på att se när problemet är hos en själv eller hos någon annan.

Så ibland måste man jobba med sig själv och ibland måste man sätta ned foten.

• Anonym (S)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 15:32:26 följande:

Vi går alla igenom olika svackor och toppar i livet. När självkänslan tagit sig en törn pga livskriser kan man bli en cry-baby som får problem med skitsaker. När självkänslan är på topp kan man hantera stora saker utan problem.

Väldigt många verkar vara dåliga på att se när problemet är hos en själv eller hos någon annan.

Så ibland måste man jobba med sig själv och ibland måste man sätta ned foten.

Men vänta då tills självkänslan är på topp och lös detta en gång för alla.

Eller så inser du att det är ohållbart att må så här dåligt, och att det är din partner som får dig att må dåligt. 
  • Anonym (Nicke)
    Anonym (S) skrev 2023-01-16 15:37:16 följande:
    Men vänta då tills självkänslan är på topp och lös detta en gång för alla.

Eller så inser du att det är ohållbart att må så här dåligt, och att det är din partner som får dig att må dåligt. 
    Jag mår inte så dåligt. Tror mitt problem är att jag lätt hamnar i tankar och diskussioner om vad som är rätt eller fel. Jag borde släppa skiten istället. 
  • Anonym (Karma)

Jag har varit otrogen men har inte velat fortsätta då det bröt ned mig. Det handlade inte om kärlek utan om bekräftelsebehov och annat.

Diverse relationsexperter har på senare år menat att känslomässiga diskussioner med ex eller potentiella partners tenderar att förstöra relationer. De ser själva vad somsker i de förhållanden som de arbetar med att rädda.

Var gränserna går är inte självklart. Men att börjar diskutera relationsproblem med ett gammalt korgragg är ett exempel som brukar tas upp som något som skadar ens relation och som kan utvecklas till riktig otrohet (eller separation). Den tumregel som lyfts är att man bör undvika att prata känslor med någon man har varit eller på något sätt är attraherad av om man är seriös i sin relation. 

"Inte velat fortsätta då det bröt ner dig" Vill du h medalj för att du slutade bedra din sambo? Du slutade inte för att det var fel? 
    Din bekräftelse fick du av någon annan. Nu får hon sin från någon annan. Hon valde att fortsätta med dig. Nu får du vara storsint nog att fortsätta med henne. 
    Du får vad du förtjänar. Allt annat från din sida är bortförklaringar och förnekelse. 
  • Anonym (ta ett beslut)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 15:54:33 följande:
    Jag mår inte så dåligt. Tror mitt problem är att jag lätt hamnar i tankar och diskussioner om vad som är rätt eller fel. Jag borde släppa skiten istället. 
    Bestämma dig! Vill du leva med henne eller inte? 
  • Anonym (Nicke)
    Anonym (ta ett beslut) skrev 2023-01-16 16:23:00 följande:
    Bestämma dig! Vill du leva med henne eller inte? 
    Det vill jag
  • Anonym (ta ett beslut)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 16:26:52 följande:
    Det vill jag
    Case closed! 
  • Anonym (Boll)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 15:54:33 följande:
    Ja släpp det. Hon hade säkert inte fortsatt konversationen om inte du klantat dig från start. Fokusera på att vända blad om du vill fortsätta relationen. 
  • Anonym (Maria)

Jag tycker det är dåligt av henne och kanske till och med otrohet. Jag hade aldrig accepterat sånt beteende hos en partner.

Att du har varit otrogen förut är ingenting som ger henne rätt att bete sig dåligt eller att du måste överse med detta. Hon är alldeles för intim med någon annan.

• Anonym (LaX)

Nä.

Men - att prata känslor är för en kvinna vad sex är för en man.

Lämnar du henne kommer hon garanterat snabbt bli mer än vän med den man hon kunnat pratat känslor med i flera år. Han förstår hennes känslor. Ta inte ifrån henne detta om du inte kan förstå hennes känslor.

• Anonym (Nicke)
    Anonym (LaX) skrev 2023-01-17 01:21:01 följande:

Nä.

Men - att prata känslor är för en kvinna vad sex är för en man.

Lämnar du henne kommer hon garanterat snabbt bli mer än vän med den man hon kunnat pratat känslor med i flera år. Han förstår hennes känslor. Ta inte ifrån henne detta om du inte kan förstå hennes känslor.

Vi har också kunnat prata känslor. Hon har bara inte velat göra det med mig de senaste åren. 
  • Anonym (Casanova)

Diverse relationsexperter har på senare år menat att känslomässiga diskussioner med ex eller potentiella partners tenderar att förstöra relationer. De ser själva vad som sker i de förhållanden som de arbetar med att rädda.

Om du inte är typen som går igång på att att andra män ligger och guppar på din tjej så bör du ha problem med hennes chattande.

Nä, man pratar inte relationsproblem med sitt krogragg. Även om det är ett vanligt förspel.

Eftersom hon tycker det är okej så finns det ju inte så mycket att jobba på. Tror ärligt talat bara det handlar om hur trasig i skallen du ska bli längs med vägen tills dess att det kommer att ta slut.

• Anonym (japp)

Den här tråden är ju ett klassiskt exempel på hur folk som är otrogna tror på sina egna självlögner och inbillar sig att deras svek inte kommer få konsekvenser för relationen. Och sen blir man jätteförvånad när det visar sig att det inte alls gick att bara sopa allt under mattan och fortsätta som inget hänt.

• Core

Jobbade under en nämnd ett tag, då är jäv känsligt.

Sär fick jag rådet ; Överlägger du med dig själv om det är jäv, då är det jäv.

Skulle vilja säga att det är lite samma sak här. De flesta vet med sig om det är otrohet, för det finns inte ett magiskt snitt som gäller alla förhållanden, utan beror både på vilken form av relation och hur din partner är att göra. Har du valt att ha en relation med en principfast person, har du även gått med på vissa premisser, på ett sätt.

Med det sagt kan inte en svartsjuk partner med orimliga krav sätta de gränserna, utan du vet med sig själv.

Vill du inte säga till din partner, pga osäkerhet kring situatione, har du med största sannolikhet gjort fel

• Core

Och till sakfrågan. Varför måste du stämpla det med röda bokstäver, uppenbarligen har partnern gått över gränser som inte är acceptabelt i erat förhållande? Varför måste du rubriksätta det?

• Anonym (LaX)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-17 04:21:54 följande:
    Vi har också kunnat prata känslor. Hon har bara inte velat göra det med mig de senaste åren. 
    Fram tills du svek henne? Då pratar hon känslor med en annan man än dig sedan du var otrogen? Och du undrar varför?
  • Anonym (Nicke)
    Anonym (LaX) skrev 2023-01-17 21:33:58 följande:
    Fram tills du svek henne? Då pratar hon känslor med en annan man än dig sedan du var otrogen? Och du undrar varför?
    Nej jag undrar inte varför. Det är vanligt att det sker men det förvärrar bara situationen enligt de relationsexperter jag talat med. Man ska inte ta upp telefonen och skriva till någon kille utan söka professionell hjälp. Men det är givetvis enklare att ta upp telefonen... 

Men sen tycker jag inte det ska fortsätta. Och de relationsexperter menar att om man ska arbeta på relationen ska man bryta denna typ av kontakter under tiden. 
Svar på tråden Är detta otrohet?