• Anonym (Nicke)

Är detta otrohet?

En del menar att gränsen för otrohet bara är fysisk medan andra menar att det är otrohet när man bryter en överenskommelse i relationen.

Jag var tidigare fysiskt otrogen i vår relation. Inget jag är stolt över men vi beslutade att försöka efter det. Nu visade det sig att parallellt med detta hade min partner haft en flerårig konversation med ett gammalt krogragg. Och han verkade väldigt intresserad av att ses. Jag råkade se delar av konversationen. Det var inget som visade att hon direkt var intresserad av honom. Dock avvisade hon inte heller honom.  Sen pratade de känslomässigt om känsliga saker vilket tyder på att det fanns något mer än bara vänskap där i grunden då man inte skriver till vem som helst om sånt.

Min partner hemlighöll deras konversation och ljög om den. Hon erkände även vid ett bråk om deras kontakt att de tyckte om varandra och sa att jag var en sämre partner än honom (de har inte träffats på många år). Vi kom överens om att de inte skulle ha kontakt men även att hon skulle plocka bort honom från sociala medier. Det senare skedde aldrig fast det gick veckor.

Nu misstänker jag att de fortsätter ha kontakt. Räknas det som otrohet?

• Svar på tråden Är detta otrohet?
  • Anonym (Jury)

Om man skall vara petnoga så är det nog en form för otrohet att låta sig uppvaktas med förtroligt prat av ett gammalt krogragg, dissa ens nuvarande relation och hinta att man skulle föredra krogragget istället. Lite för många fel i den kommunikationen. 

Men tyvärr har ju ts själv inte föregått som ett lysande exempel på integritet och lojalitet så det är begränsat hur mycket han kan kräva av sin partner i denna situation. 

• Anonym (Karma)

Du har varit otrogen och uppenbarligen har det inte funkat att fortsätta. Hon chattar och du har problem med det. Vad är det du inte förstår av situationen? 

• Tukt

Ordet "otrogen" är ett av de mest laddade orden vi har i vårt språk. Av fullt förklarliga anledningar.
    Så frågan är ju själv om man är villig plocka fram gatuborret för att det ilar i en visdomstand.
    Risken är att en förstör en bra diskussion om något jobbet, genom att överdriva. Och att diskussionen snarare kommer handla om definitionen av otrohet, än det löftesbrott som verkar vara grejen här.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 10:44:37 följande:

Jag har inte sett så mycket. Jag råkade se ett meddelande när hon stod med mobilen. Det var någon kille som ville träffa henne. Jag frågade därför om jag fick läsa men hon vägrade (det var första gången jag frågat det någonsin). Och det hela fick en stor snöbollseffekt då hon sa att det stod något helt annat. Men jag hade ju råkat läsa delar av meddelandet... Så inte bara att hon dolde saker, hon ljög också om det.

Några dagar sedan berättade hon vem det var, att de båda ville dejta förut men var upptagna. Att de skrivit i flera år. Och jag råkade se lite mer av chatten när hon plockade fram meddelandet som jag råkat se (då jag begärde att få läsa det).

Man behöver inte göra slut för att man inte litar på sin partner. Man kan jobba på tillit, transparens, kontrollbehov, osv.

Så varför jobbar du inte med ditt kontrollbehov då? Har du sökt hjälp för det? Har du föreslagit parterapi för att hon ska våga vara ärlig mot dig och för att du ska kunna känna tillit?
  • Anonym (B)

Så om jag har förstått det rätt så har du varit otrogen och hon har hållt en kontakt hemlig med någon hon har varit intresserad av innan...

Mitt tips: sätt er ner och prata om era gränser.
    Om ni inte kan kommunicera, se till varandras behov samt respektera varandras gränser så gör slut.

• Anonym (Karma)

Varför frågar du inte om råd för att gottgöra att du varit fysiskt otrogen? 
    Jag tycker att du ska se dig i spegeln och fundera på vad som nu sker och varför. Du är ju inte direkt utan skuld i det hela. 

• Anonym (´´´)

Call it what you will - jag hade inte accepterat att min partner har en pågående hemlig dialog med någon som hen varit attraherad av tidigare. Även om de inte har ex rent fysiskt så är det inte ok att prata om alltför djupa och privat, intima saker med någon annan. 
    Det blir att man flyttar fram gränserna från att först prata om sånt med sin partner, sen med någon annan. Vill man bygga och förbättra den relation man har hemma ska man inte göra så. 

Det är det enkla svaret. 

• Anonym (Nicke)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-16 12:49:32 följande:
    Så varför jobbar du inte med ditt kontrollbehov då? Har du sökt hjälp för det? Har du föreslagit parterapi för att hon ska våga vara ärlig mot dig och för att du ska kunna känna tillit?

Jag jobbar med mitt kontrollbehov och det har blivit mycket bättre. Men då flera oberoende psykologer menar att det inte är sjukligt utan uppstått pga lögnerna så ser de problemet som ett relationsproblem snarare än ett problem hos mig. Jag har fått verktyg att arbeta med. Men utan samarbete blir det mycket svårare.

Den informationsmässiga och känslomässiga transparensen från hennes sida är inte så hög. Hon kan ibland berätta om vad vissa gemensamma vänner diskuterar med henne. Men vad hon skriver med diverse killar, inkl ex-pojkvänner, nämner hon aldrig. Vet inte om jag skulle vara intresserad men hade något ex skrivit till mig så hade jag berättat om det. Lika om det var någon tjej som ville ses. Jag har inget problem att få tjejer men håller den dörren stängd numera.

Vi går i parterapi och det ger väl något. Däremot inte i detta avseende.

• Anonym (Nicke)
    Anonym (Karma) skrev 2023-01-16 14:49:08 följande:

Varför frågar du inte om råd för att gottgöra att du varit fysiskt otrogen? 
    Jag tycker att du ska se dig i spegeln och fundera på vad som nu sker och varför. Du är ju inte direkt utan skuld i det hela. 

Jag försöker inte gottgöra något. Men ska man försöka igen så kan man inte använda tidigare synder för att legitimera nya mycket mindre synder. Då blir det bara ytterligare spikar i kistan.
  • Anonym (Karma)
    Anonym (Nicke) skrev 2023-01-16 15:07:26 följande:
    Jag försöker inte gottgöra något. Men ska man försöka igen så kan man inte använda tidigare synder för att legitimera nya mycket mindre synder. Då blir det bara ytterligare spikar i kistan.
    Hon valde att fortsätta men det visar sig nu kanske inte alls var så smart. 
    Du förminskar ditt eget tidigare agerande. Hon bortsåg från ditt (större) felsteg så nu är det du som måste bortse från hennes. Som man bäddar får man ligga. Vad trodde du? Att folk skulle tycka synd om dig? 
Svar på tråden Är detta otrohet?