• Anonym (Rädd)
    Mon 16 Jan 2023 10:37
    7303 visningar
    7 svar
    +1
    7
    7303

    Gravid med liten bebis- abort?

    Jag har precis fått positivt test, vet inte alls hur långt det gått men mellan v5-9. Jag har en bebis på fyra månader och bara fått mens en gång efter förlossningen. Tog ett test för säkerhets skull innan jag tänkte börja med p-piller och så blev det positivt? har inte anat nånting :( 
    är det någon som blivit oplanerat gravid kort tid efter förlossning och gjort abort? hur resonerade ni för att ta beslutet? Eller någon som valt att behålla och få extremt tätt mellan barnen? 

  • Svar på tråden Gravid med liten bebis- abort?
  • Anonym (Överv­ägande­)
    Mon 16 Jan 2023 13:12
    #1

    En vän till mig hade 13 månader mellan 3:an och 4:an. Synnerligen oplanerat. Äldsta var 6 när 4:an föddes. Visst blev det lite tufft, men inget beslut hon nånsin ångrade. Det tätaste mellan barn jag hört talas om var 8 månader. Så behåller du blir du ingalunda den första med tätt mellan barnen. Det kan bli jobbigt, men det kan bli ganska lätt också eftersom du redan är inne i bebissvängen. Som äldre har täta syskon mer gemensamt än om det skiljer flera år. Tänk över beslutet noga. Fatta det beslut du kan leva med i längden.

  • Anonym (+++)
    Mon 16 Jan 2023 13:18
    #2
    Anonym (Rädd) skrev 2023-01-16 10:37:12 följande:
    Gravid med liten bebis- abort?

    Jag har precis fått positivt test, vet inte alls hur långt det gått men mellan v5-9. Jag har en bebis på fyra månader och bara fått mens en gång efter förlossningen. Tog ett test för säkerhets skull innan jag tänkte börja med p-piller och så blev det positivt? har inte anat nånting :( 
    är det någon som blivit oplanerat gravid kort tid efter förlossning och gjort abort? hur resonerade ni för att ta beslutet? Eller någon som valt att behålla och få extremt tätt mellan barnen? 


    Vi har exakt så mellan våra barn. 13,5 månader mellan dem. Det var inget problem alls när de var små. Funkade väldigt bra att vara föräldraledig med två små. För oss var det självklart att vi ville ha ett barn till och det var rätt svårt att få till nummer 1 så hade verkligen aldrig vågat mixtra med abort. Jag var dessutom 30 år och vi hade ordnade förhållanden. 

    Sen att det blev rätt körigt i med två i tonåren är väl en annan sak, men det kan man ju också ha med sig. 
  • Anonym (+1)
    Tue 24 Jan 2023 20:34
    #3

    Jag sitter lite i samma båt som du! Jag har en bebis på 3,5månader och har totalt oplanerat blivit gravid, är väl runt 4veckor om jag räknar rätt.. 
    Jag ska göra abort. Sa ja, och tror jag. Men om sanningen ska fram så velar jag ibland!! Så otroligt svårt  , men eftersom jag har två äldre syskon till bebisen dessutom så är dom ju redan 3 stycken under 6år.. jag tror jag hade tänkt mig 3barn eventuellt en fjärde om 2år ..men absolut inte nu. 
    Har du bestämt dig ? 

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Thu 26 Jan 2023 05:55
    #4
    +1

    Jag har bestämt mig att behålla, efter många tankar fram och tillbaka. gjorde vul för datering och fick information om abort men är redan i v 10 och kommer inte kunna leva med beslutet att ta bort det. närmar mig 40 och kan ju inte räkna med att det går igen även om det gick på en enda gång nu. Jag har också två barn till men de är tonåringar. Det känns fortfarande jobbigt men mest då jag är rädd för hur mina tonåringar ska reagera, om de känner sig bortvalda, och att det ska vara risker för bebisen i magen när det blir så tätt. Man googlar ju så mycket? 
    jag ska iallafall ringa bm idag och prata och boka tid för kub, det är ju avgörande att det ser bra ut där också. 


    hade jag inte varit så långt gången hade jag gjort abort men nu gick jag ju ända till v8 utan att ens ana något. 

  • Anonym (Been there - done that)
    Sat 28 Jan 2023 10:49
    #5

    Bra val. Jag har tätt, 14 mån, emellan. Barnen har så kul. Jag skulle tro att dina tonåringar tycker det är kul med ett syskon till, eftersom de flesta barn tycker sånt är spännande, samt att de är stora  nog att hjälpa till. Lycka till <3

  • Anonym (Tätt)
    Sat 28 Jan 2023 11:11
    #6

    Jag blev oplanerat gravid när barn nummer 2 var knappt 2 månader... Funderade på abort men kunde inte,  sen visade det sig dessutom vara tvillingar och det blev bara 11 månader mellan dem och vårt andra barn. Det är klart att det kunde vara intensivt ibland när de var små men det fungerade faktiskt väldigt bra. Jag har faktiskt aldrig tyckt att det varit särskilt jobbigt med 4 barn så tätt och dom har haft enorm glädje av varandra.

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Sun 29 Jan 2023 07:11
    #7
    +1

    Tack för positiva svar!
    tänker att jag var ju faktiskt helt ensamstående till mina stora barn i många år (från att de var 5 och 2), jobbade heltid, hade knappt någon avlastning. Om det gick bra så kan väl inte detta vara så extremt mycket svårare, förutsatt att alla är friska.

Svar på tråden Gravid med liten bebis- abort?