• Prrrr

    Provera varför?

    Jag var hos gyn förra veckan för att titta upp så att allt stod rätt till och för att jag ville ha ägglossningsstimulerande hormon. Jag har PCO men har regelbunden mens som kommer 25-27 dagar som en klocka varje månad. Däremot är jag osäker på om jag ägglossar varje gång då ägglossningstest inte alltid visar positivt. (Försöker bli gravid) 


    Allt detta tog jag upp med henne och frågade om pergorime och fick till svar att dessa skrivs inte ut längre. Hon skriver istället ut Provera till mig. Jag kollar senare upp vad detta är och kan läsa mig till att det är för att framkalla en mens ifall man har oregelbunden mens. Jag har mens varje månad men ägglossar inte alltid. Ingenstans kan jag läsa mig till att desa mediciner skulle hjälpa mig att ägglossa. läser även att det kan vara skadligt för fostret ifall du äter dessa ifall du är eller blir gravid. Inget av detta berättade hon för mig. Jag ringer läkemedelsupplysningen och hon kan inte heller förstå varför Provera har skrivits ut till mig. 

    Jag ringer då upp gynekologen som inte har tid att prata så jag får istället prata med receptionisten om varför jag fick Proveta utskrivet och inte Letrozol. Receptionisten skulle återkomma med svar. Senare på dagen ringen hon upp och säger att gybekologen säger ?att jag inte behöver äta tabletterna om jag inte vill???! 

    varför får jag ingen förklaring till varför hon skriver ut provera? Jag fattar ingenting? 
    Är det någon som har fått Provera utskrivet av någon annan anledning än för att stoppa eller sätta igång en mens? 

  • Svar på tråden Provera varför?
  • Jag är bara jag

    Det låter märkligt, det håller jag med om. Provera är just för att framkalla mens eller skjuta på mens och inget är ju nödvändigt i ditt fall. Man får som sagt inte bli gravid heller så jag fattar inte varför du fick pillren. Gå till en annan läkare. Du behöver ta blodprover för att kolla hormonnivåerna och sen få medicin om det behövs.

  • Prrrr

    Ja det är verkligen jättemärkligt och jag har bokat en tid hos en annan gybekolog nu. Vill aldrig gå tillbaka till det andra stället igen :/

    jag kollade journalen och det står att ?pat försöker bli gravid, märker inte av ägglossning, skriver ut provera som ska ätas i 3 omgångar och sedan återbesök? typ. 


    tänker att hon kan ha skrivit ut dom och har en jättebra förklaring till varför men när hon inte förklarar till mig varken på besöket eller när jag ringer upp så ifrågasätter jag ju istället hennes kompetens.  

  • Jag är bara jag
    Prrrr skrev 2023-01-17 15:32:17 följande:

    Ja det är verkligen jättemärkligt och jag har bokat en tid hos en annan gybekolog nu. Vill aldrig gå tillbaka till det andra stället igen :/

    jag kollade journalen och det står att pat försöker bli gravid, märker inte av ägglossning, skriver ut provera som ska ätas i 3 omgångar och sedan återbesök typ. 


    tänker att hon kan ha skrivit ut dom och har en jättebra förklaring till varför men när hon inte förklarar till mig varken på besöket eller när jag ringer upp så ifrågasätter jag ju istället hennes kompetens.  


    Men man ska ju inte äta Provera när man försöker bli gravid så det där låter ju ännu märkligare. Letrosol är det vanliga numer, men det finns ju annat också. Tom samma sprutor som man tar inför IVF, men i lägre dos.
  • Prrrr

    Jag vet det är jättenärkligt. så tröttsamt att lägga tid och pengar på ingenting. får hoppas att den mottagningen jag ska till nu kan leverera. Tack för svar :)

  • heiheihei

    Jag verkar ha fått Provera utskrivet för min korta lutealfas, vilket också känns skumt om man försöker bli gravid. 


    Kanske inte spelar roll dock om man har regelbunden ÄL, men ska fråga min läkare vad han tänkt sig 

Svar på tråden Provera varför?