• Anonym (Trött)

Kommer matpriserna gå ner sedan?

Vad tror ni? Eller kommer de ligga kvar så förbannat högt ? 

• Svar på tråden Kommer matpriserna gå ner sedan?
  • TvillingmammaVästgöte
    Challenger skrev 2023-03-17 14:59:18 följande:

Man behöver inte äta oxfile varje dag om man tycker att det är dyrt. 

Nej, på Ica Maxi kostade oxfilén 560 kr/kg så även om jag tidigare ibland köpt oxfilé till helgen lär det inte ske just nu. 
  • Challenger
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-17 15:00:54 följande:
    Nej, på Ica Maxi kostade oxfilén 560 kr/kg så även om jag tidigare ibland köpt oxfilé till helgen lär det inte ske just nu. 
    Man kan alltid mala ned den och göra köttbullar. 
  • Challenger
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-17 14:59:23 följande:

Jag tjänar massor på att handla på Lidl och sen kompletterar jag med det som 8nte finns där på en Ica Maxi.

Jag brukar handla det mesta på Mathem. Jag gillar inte att springa runt i affärer. Tycker det är skönare att få matkassarna direkt hem till dörren. 
  • Challenger
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-17 14:57:58 följande:
    Nej, vår finansminister sa igår på Aktuellt att det inte stämmer. I Norge har priserna inte ökat så mycket som de svenska trots att deras valuta försvagats ungefär lika mycket. Vi har höga matpriser i Sverige på grund av dålig konkurrens, Ica, Coop och Axfoods har tillsammans 90% av marknaden. Därför fungerar konkurrensen dåligt, det är ett oligopol.!
    Men vi har ju faktiskt Lidl som nuförtiden har ett riktigt bra sortiment med mpnga svenska varor, svenskt kött, svensk mejeri mm. Dessutom har de ett fantastiskt sortiment på frukt och grönt, till väldigt bra priser.
    Det är fult gjort. 

Man anklagar privata handlare för något de är oskyldiga till. Problemet är den misslyckade finans- och penningpolitiken.

www.gp.se/ekonomi/ny-rapport-visar-svenska-matpriser-sticker-inte-ut-1.94738969

• Aniiee
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-17 14:50:33 följande:

Jag gick till Lidl igår kväll för att göra minmedborgerliga plikt och försöka pressa priser. Tänkte inte  köpa så mycket mer än paprika men kom hem med en jättepåse med superfin och billig frukt och grönt, 
    Ekologiska bananer 14,90 kr/kg, Päron 15, apelsiner 21 och superfin röd paprika 60 kr/kg. 

Så inflationen måste redan ha börjat gå tillbaka? Eller är det bara på Lidl? Lidl köper direkt från producenter utan mellanhänder säger de, det är därför de har så bra priser. Väldigt mycket är svenskt, men förstås inte frukt just nu, 

Så handla på Lidl är mitt råd!

Extrapriser är dock inte någon bra indikation på en butiks priser. Päronen är nedsatta med minst 23% enligt reklambladet, 15,90 kr/kg. Det är ju luddigt så det förslår, men ok säg det då. Då kostar päronen som vanligt pris minst 20,69 kr/kg. På mitt Coop kostar ett kg päron 29,95, och på Hemköp 23,95. Så hade det inte varit extrapris hade jag kunnat spara 3 kr på att åka till Lidl (minus reskostnader). 

Vi kan jämföra extrapriser i evinnerlighet, vanligtvis jämnar det ut sig rätt bra när man börjar lägga till resten man behöver. Säg till om jag ska göra det, dock har Lidl inte någon onlinebutik så jag kan ju inte jämföra så bra med dem.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Challenger skrev 2023-03-17 15:15:45 följande:
    Jag brukar handla det mesta på Mathem. Jag gillar inte att springa runt i affärer. Tycker det är skönare att få matkassarna direkt hem till dörren. 
    Mathem är dock den absolut dyraste onlinebutiken. Du skulle tjäna på att byta till vilken som helst av de andra, om du inte är ute efter något som Mathem har speciellt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Aniiee skrev 2023-03-17 15:30:26 följande:
    Extrapriser är dock inte någon bra indikation på en butiks priser. Päronen är nedsatta med minst 23% enligt reklambladet, 15,90 kr/kg. Det är ju luddigt så det förslår, men ok säg det då. Då kostar päronen som vanligt pris minst 20,69 kr/kg. På mitt Coop kostar ett kg päron 29,95, och på Hemköp 23,95. Så hade det inte varit extrapris hade jag kunnat spara 3 kr på att åka till Lidl (minus reskostnader). 

Vi kan jämföra extrapriser i evinnerlighet, vanligtvis jämnar det ut sig rätt bra när man börjar lägga till resten man behöver. Säg till om jag ska göra det, dock har Lidl inte någon onlinebutik så jag kan ju inte jämföra så bra med dem.

Ok , men i princip all frukt var mycket billigare än på Ica. Mango hade samma pris som på Ica. Ingen frukt var dyrare än på Ica. 

Det är ju helt klart att Lidl är mycket billigare än Ica. Frukt och grönt, där är det stor skillnad.  Mejerier ganska stor skillnad. Dryck, kaffe, choklad betydligt billigare. Etc.
    Jag har råd att handla på Ica men nu lyder jag vår riksbankschefs uppmaning, vi ,åkte alla börja handla där det är billigt för att gemensamt pressa ner inflationen, annars måste han höja räntan ännu mer. Och det är inte bra för Sverige med för hög ränta.

• Challenger
    Aniiee skrev 2023-03-17 15:34:19 följande:
    Mathem är dock den absolut dyraste onlinebutiken. Du skulle tjäna på att byta till vilken som helst av de andra, om du inte är ute efter något som Mathem har speciellt.
    Mathem har fri leverans. 
  • Aniiee
    Challenger skrev 2023-03-17 17:14:32 följande:
    Mathem har fri leverans. 
    Sant.
  • Anonym (Allt blir en vana)

Nej och vi kommer vänja oss vid nya priserna. 

Vi vänjer oss vid allt. Kriget och grymheterna i Ukraina chockar oss inte längre därför vi vant oss vid det.

Bensinpriset som nu ligger på 20 kr har också blivit en vana, hör numera sällan ngn som pratar om det.

Osv. Allt blir en vana.

Lite otäckt när man tänker på det.

• Anonym (Gutt)

Nej, och bojkotta ICA.

• Carolatom07

Det bästa vi kan göra i ett sådant här läge är att leta extrapriser och totalvägra köpa varor till överpris om vi inte behöver det, och då gå till någon butik som säljer varan billigare. Tror inte butikerna vill ha bortfall i intäkter i form av dyrt matsvinn, åtminstone inte i längden.

Jag tror att priserna kommer sjunka något på sikt, men det lär inte bli mycket. Inte den närmaste tiden.

Svar på tråden Kommer matpriserna gå ner sedan?