• Anonym (Ts)

Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?

Jag har barn i högstadiet. Jag har läst läroplanen för idrott och även Skolverkets kommentar till läroplanen. Förstår inte riktigt hur det sen går till när läraren väljer ut vad eleverna ska göra för att få ett visst betyg. 

Tex i gymnastik. Kan det krävas att man ska kunna göra en volt för att få A på det momentet? Jag tycker det känns farligt och oseriöst att 15-åringar som i sig är vältränade (och har A i idrott) men aldrig hållit på med gymnastik på några veckor ska lyckas pressa sig till att hoppa på en trampolin, över en plint och göra en volt för att få A. 

Är det så här? 

• Svar på tråden Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?
  • Anonym (Idrottslärare)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-22 09:15:05 följande:

Mitt barn går i åk 8 och har haft A i betyg i idrott sen åk 6. Vet inte vad din poäng är. 

men hen tycker att volt känns läskigt och orimligt och så även jag. Men samtidigt känns det väldigt tråkigt att sänka sitt betyg pga en grej som känns just läskig och orimlig. Alltså vill man förstå hur läraren bedömt att en volt är det som krävs i gymnastikmomentet för A-nivå. 

Min poäng är att du ska sporra ditt barn att ta denna diskussion med läraren själv.

Men även att det krävs en stor bredd, både teoretiskt och praktiskt för att vara värd betyget A.

Att man skulle få sänkt betyg pga ett enda litet moment är inte alls enligt betygskriterierna längre, men låt ditt barn föra denna dialog med idrottsläraren.
  • Anonym (Gympamajjen)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-21 23:06:27 följande:
    Men om läraren påstår det då? En lärare som dock inte är svensk med svensk legitimation ska tilläggas. Jag behöver lite stöd i hur jag tar kontakt och ställer rätt frågor. 
    Be läraren alternativt rektorn påvisa var det står att ett visst moment eller en viss aktivitet måste klaras av för att få ett visst betyg. 
    Fråga på vilka fler sätt eleven skulle kunna uppnå det kriteriet. Får du inte gehör får du ringa kommunen. 

Och för diskussionens skull, mina elever fick prova att göra volter på trampet ner på både enkel och dubbel tjockmatta och även när tjockmattan låg på plintar. 
    Detta var inget man gjorde första lektionen under redskapsgymnastiken utan någon av de sista lektionerna, och det var bara de som ville och som jag bedömde kunde som fick prova. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-22 09:15:05 följande:

Mitt barn går i åk 8 och har haft A i betyg i idrott sen åk 6. Vet inte vad din poäng är. 

men hen tycker att volt känns läskigt och orimligt och så även jag. Men samtidigt känns det väldigt tråkigt att sänka sitt betyg pga en grej som känns just läskig och orimlig. Alltså vill man förstå hur läraren bedömt att en volt är det som krävs i gymnastikmomentet för A-nivå. 

Här är ju inställningen jätteviktig. Om han tycker ett moment känns läskigt och orimligt och då bara lägger ned och inte försöker så kanske han inte ska ha ett A. Men om han inte klarar en volt men visar läraren att han försöker och gör sitt bästa och kommer någonstans på vägen så kan han få det ändå.

För någon annan så kan det vara att man är rädd för vatten men kung på allt annat. Då har det ju betydelse om man gör sitt bästa i grunda delen av bassängen jämfört med att bara vägra och inte försöka.
  • Liliciou

Lite snabbt om att läraren inte har svensk lärarlegitimation: Då måste rektorn skriva under alla betyg då läran själv inte får sätta betyg. Detta betyder att rektorn bör veta varför ditt barn fått betyget hen fått. 

Gällande betyget A i grundskola så står det följande i kursplan: Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar komplexa rörelser i olika fysiska sammanhang och anpassar sina rörelser väl till syftet med aktiviteterna.

Liknande formulering för A på gymnasiet.

Nu utbildar inte jag mig till idrottslärare utan i svenska och historia men för mig låter det som en volt mycket väl skulle kunna innefattas i ?
    rörelseaktiviteter som innefattar komplexa rörelser i olika fysiska sammanhang?

• Tow2Mater
    Citronella skrev 2023-01-22 09:00:52 följande:
    Använd hjärnan. Det ena är sådant som småbarn lär sig göra själva på studsmatta det andra är något som tar flera års träning. 
    Då gäller det ju att de i idrotten borjar med det tidigt. Vid slutet av 9an borde ju de flesta klara av det i skidåkningen.
  • Anonym (Gympamajjen)
    Liliciou skrev 2023-01-22 13:06:59 följande:

Lite snabbt om att läraren inte har svensk lärarlegitimation: Då måste rektorn skriva under alla betyg då läran själv inte får sätta betyg. Detta betyder att rektorn bör veta varför ditt barn fått betyget hen fått. 

Gällande betyget A i grundskola så står det följande i kursplan: Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar komplexa rörelser i olika fysiska sammanhang och anpassar sina rörelser väl till syftet med aktiviteterna.

Liknande formulering för A på gymnasiet.

Nu utbildar inte jag mig till idrottslärare utan i svenska och historia men för mig låter det som en volt mycket väl skulle kunna innefattas i ?rörelseaktiviteter som innefattar komplexa rörelser i olika fysiska sammanhang?

Kriteriet ''komplexa rörelser....'' kan ju testas på mer än ett sätt, vilket ju är klon i diskussionen 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Idrottslärare) skrev 2023-01-22 09:21:42 följande:
    Min poäng är att du ska sporra ditt barn att ta denna diskussion med läraren själv.

Men även att det krävs en stor bredd, både teoretiskt och praktiskt för att vara värd betyget A.

Att man skulle få sänkt betyg pga ett enda litet moment är inte alls enligt betygskriterierna längre, men låt ditt barn föra denna dialog med idrottsläraren.
    Absolut, det kommer hen så klart göra innan jag tar kontakt. Men vi vill ju ha på fötterna för samtalet, oavsett vem som tar samtalet.
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-01-22 14:00:52 följande:
    Då gäller det ju att de i idrotten borjar med det tidigt. Vid slutet av 9an borde ju de flesta klara av det i skidåkningen.
    Vem ska bekosta det? Skolan ska vara avgiftsfri här behövs konstsnö, utrustning mm som lär kosta miljarder om alla skolbarn ska göra det. Tycker du själv det är rimligt? 
  • Tow2Mater
    Citronella skrev 2023-01-22 17:50:13 följande:
    Vem ska bekosta det? Skolan ska vara avgiftsfri här behövs konstsnö, utrustning mm som lär kosta miljarder om alla skolbarn ska göra det. Tycker du själv det är rimligt? 
    Det var ju en bra poäng. Så skolans komplexa rörelser ska vara gratis eller mycket billiga. Kanske ett antal mountain bikes kan inforskaffas till skolorna och komplexiteten inforas på så sätt, där räcker ju pengarna ganska långt. Troligtvis billigare än nya plintar, studsmattor och stora madrasser. På min tid var just skidåkning obligatoriskt, kanske inte är det längre i klimatuppvärmingarnas tid.
  • Anonym (Gympamajjen)
    Tow2Mater skrev 2023-01-22 18:27:37 följande:
    Det var ju en bra poäng. Så skolans komplexa rörelser ska vara gratis eller mycket billiga. Kanske ett antal mountain bikes kan inforskaffas till skolorna och komplexiteten inforas på så sätt, där räcker ju pengarna ganska långt. Troligtvis billigare än nya plintar, studsmattor och stora madrasser. På min tid var just skidåkning obligatoriskt, kanske inte är det längre i klimatuppvärmingarnas tid.
    När gick du i skolan då skidåkning var obligatoriskt??
  • Tow2Mater
    Anonym (Gympamajjen) skrev 2023-01-22 19:19:00 följande:
    När gick du i skolan då skidåkning var obligatoriskt??
    Ett par tre fyra decennier sedan. Där vi hade snö på vintern. Skridskor var också obligatoriskt.

Dagens plintgymnastik verkar vara en gammal efterleva från den tiden. Skidor och skridskor verkar ha övergivits, tillsammans med flickornas trikågymnastikdräkt och dushmössa i plast, men plinten består.
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-01-22 18:27:37 följande:

En cykel kostar i alla fall 1500 ska alla i en klass med 30 elever ha en varsin kostar det 45 000 cyklarna ska hållas efter och servas också. Vi har 1 100 000 skolbarn i Sverige det blir mycket pengar. Plintar, madrasser mm håller i årtionden och hela klassen delar på 1-2 stycken. 

• Tow2Mater
    Citronella skrev 2023-01-22 20:06:58 följande:

En cykel kostar i alla fall 1500 ska alla i en klass med 30 elever ha en varsin kostar det 45 000 cyklarna ska hållas efter och servas också. Vi har 1 100 000 skolbarn i Sverige det blir mycket pengar. Plintar, madrasser mm håller i årtionden och hela klassen delar på 1-2 stycken. 

Nej, menar ju att man kan dela på cyklar naturligtvis. Behovs inte många.
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-01-22 20:08:12 följande:
    Nej, menar ju att man kan dela på cyklar naturligtvis. Behovs inte många.
    Såklart men skolan måste ha tillräckligt för hela klassen så alla skolor behöver köpa in 30-60 stycken. 
Svar på tråden Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?