• Anonym (Ts)

Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?

Jag har barn i högstadiet. Jag har läst läroplanen för idrott och även Skolverkets kommentar till läroplanen. Förstår inte riktigt hur det sen går till när läraren väljer ut vad eleverna ska göra för att få ett visst betyg. 

Tex i gymnastik. Kan det krävas att man ska kunna göra en volt för att få A på det momentet? Jag tycker det känns farligt och oseriöst att 15-åringar som i sig är vältränade (och har A i idrott) men aldrig hållit på med gymnastik på några veckor ska lyckas pressa sig till att hoppa på en trampolin, över en plint och göra en volt för att få A. 

Är det så här? 

• Svar på tråden Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mother) skrev 2023-01-21 15:40:40 följande:

På min dotters högstadieskola så har dom pass eller fail i betyg. Tycker det funkar väldigt bra, gymnastikläraren har sagt att syftet med hennes lektioner är att få barnen att röra på sig och ha kul samtidigt och prova på olika saker som dom kanske sedan vill fortsätta med på fritiden. Det är ingen press på att vara super duktig. Det är också väldig focus på att hjälpa och stötta varandra och ha bra teamwork. Alla verkar tycka det är kul med idrotten eftersom man får prova massa olika saker och ingen press med betyg etc. Bor i New England.

Låter bra och trevligt, Här i Sverige är det hysteriskt nu med bedömningar och betygsättning i skolan. Aldrig att barnen bara får fokusera på att lära sig och ha roligt under tiden, fokus ligger hela tiden på bedömning och betyg. 
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-01-21 19:04:51 följande:
    Inte i skidåkningen heller? Jag antar om man vill ha ett A måste det voltas med skidorna i utförsåkningen?
    Sluta larva dig. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Gympamajjen) skrev 2023-01-21 19:33:24 följande:
    Jag repeterar...
    Få saker är obligatoriska moment, nämns de inte i berygskroterier och förarbeten är de inte obligatoriska.
    Men om läraren påstår det då? En lärare som dock inte är svensk med svensk legitimation ska tilläggas. Jag behöver lite stöd i hur jag tar kontakt och ställer rätt frågor. 
  • Tow2Mater
    Citronella skrev 2023-01-21 20:44:56 följande:
    Sluta larva dig. 
    Man ska ju inte linda in barnen i bubbelplast. Och vem 'har bestämt' att volter i idrotten ska vara något man gör på plint och studsmatta, men inte i t ex skidåkningen?

Barnen ska ju ha rörelseaktiviteter som innefattar komplexa rörelser i olika fysiska sammanhang enligt läroplan.
  • Anonym (Idrottslärare)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-21 23:06:27 följande:
    Men om läraren påstår det då? En lärare som dock inte är svensk med svensk legitimation ska tilläggas. Jag behöver lite stöd i hur jag tar kontakt och ställer rätt frågor. 
    Jag tänker att även föräldrar som anser att sina barn egentligen är värda ett högre betyg blir vanligare.

Idrott och hälsa är ett komplext ämne eftersom det inte bara handlar om grovmotorik och att man allmänt är bra på olika idrotter. Man ska även teoretiskt kunna ta till sig och kunna förklara övergripande om begreppet hälsa. Näringsintag, träning, återhämtning, förebyggande av skador, riskmedvetenhet kring säkerhet vid vatten, hur man påverkas både fysiskt och psykiskt av olika livsstilar mm.

Så bara för att lilla Pelle kan göra volt med skruv på den egna trampolinen, har gjort 3 av 5 mål på senaste fotbollsmatchen eller lägger ut grymma dansvideos på tik tok så betyder inte det att man är värd ett A i idrott och hälsa.

Jag föreslår att du lägger ner dina försök att bemöta idrottsläraren när det gäller detta betyg. Sporra istället ditt barn att själv öppna upp en dialog med läraren om vad som skulle krävas för ett högre betyg.
  • Anonym (Abc)

Kan bara utgå från mitt barn som har A i idrott. 

Detta är hon bra på (bäst eller bland de bästa i klassen av tjejerna på de flesta sakerna nedan och bättre än de flesta killar):
    Löpning, kondition och styrka
    Alla bollsporter
    Gymnastiska moment (aldrig gått på gymnastik men med den grundträning hon har plus att hon är smidig gör henne duktig där också)
    Alla issporter
    Simning
    Friidrott generellt

Detta är hon mindre bra på:
    Dans
    Kastgrenar i friidrotten 

Något som varit väldigt viktigt för hennes A är att hon har utvecklats och visat att hon är engagerad och verkligen försöker i de moment hon inte är lika bra på. 

Hon har också skrivit A på alla prov klassen haft.

Det du skriver om att klara volt känns märkligt. Inte att det står med i läroplanen utan att det skulle vara svårt att göra med landning i tjockmatta från trampolin alt. plint för en ungdom som aspirerar på A i idrott.  Det är ju något som även jag kan göra, det är ju liksam bara att hoppa och snurra. Jag har aldrig gått på gymnastik och anser mig som tränad som snittet eller strax under (för min ålder), är över 40 och just nu utreds jag för reumatism. För det var väl inte att man skulle kunna göra det direkt från marken?

• Anonym (...)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-21 23:06:27 följande:
    Friskolekoncern med många utländska lärare utan svensk lärarexamen, gissar jag? De gör tyvärr en hel del som de vill, men du kan ju alltid kontakta rektorn och be om mer utförlig förklaring om vad som gäller. 
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-01-21 23:55:32 följande:
    Man ska ju inte linda in barnen i bubbelplast. Och vem 'har bestämt' att volter i idrotten ska vara något man gör på plint och studsmatta, men inte i t ex skidåkningen?

Barnen ska ju ha rörelseaktiviteter som innefattar komplexa rörelser i olika fysiska sammanhang enligt läroplan.
    Använd hjärnan. Det ena är sådant som småbarn lär sig göra själva på studsmatta det andra är något som tar flera års träning. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Idrottslärare) skrev 2023-01-22 08:30:17 följande:
    Jag tänker att även föräldrar som anser att sina barn egentligen är värda ett högre betyg blir vanligare.

Idrott och hälsa är ett komplext ämne eftersom det inte bara handlar om grovmotorik och att man allmänt är bra på olika idrotter. Man ska även teoretiskt kunna ta till sig och kunna förklara övergripande om begreppet hälsa. Näringsintag, träning, återhämtning, förebyggande av skador, riskmedvetenhet kring säkerhet vid vatten, hur man påverkas både fysiskt och psykiskt av olika livsstilar mm.

Så bara för att lilla Pelle kan göra volt med skruv på den egna trampolinen, har gjort 3 av 5 mål på senaste fotbollsmatchen eller lägger ut grymma dansvideos på tik tok så betyder inte det att man är värd ett A i idrott och hälsa.

Jag föreslår att du lägger ner dina försök att bemöta idrottsläraren när det gäller detta betyg. Sporra istället ditt barn att själv öppna upp en dialog med läraren om vad som skulle krävas för ett högre betyg.

Mitt barn går i åk 8 och har haft A i betyg i idrott sen åk 6. Vet inte vad din poäng är. 

men hen tycker att volt känns läskigt och orimligt och så även jag. Men samtidigt känns det väldigt tråkigt att sänka sitt betyg pga en grej som känns just läskig och orimlig. Alltså vill man förstå hur läraren bedömt att en volt är det som krävs i gymnastikmomentet för A-nivå. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2023-01-22 08:59:56 följande:
    Friskolekoncern med många utländska lärare utan svensk lärarexamen, gissar jag? De gör tyvärr en hel del som de vill, men du kan ju alltid kontakta rektorn och be om mer utförlig förklaring om vad som gäller. 
    Japp. Och just denna idrottslärare, som har sitt första år i Sverige, hade även i höstas oerhört märkliga kriterier för A på ett moment de gjorde då. 
Svar på tråden Hur sätts betyg i idrott i högstadiet - vilka krav kan ställas för olika betyg?