• Anonym (Li)
    Wed 25 Jan 2023 06:19
    12025 visningar
    122 svar
    122
    12025

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Thu 26 Jan 2023 06:37

    Nej man behöver inte extra, vi har inte det trots att vårt ena barn är expert på att ha sönder sina skor. Men däremot åker vi direkt och handlar nya när det händer. Att inte hinna det på två dagar (vilket jag uppfattar att det blir om skorna gick sönder på måndag morgon och man inte hunnit skaffa nya till onsdagens utflykt) känns som att man måste bli bättre på att prioritera. När skorna går sönder blir det prio 1 att skaffa nya helt enkelt. 

  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Thu 26 Jan 2023 07:02
    Kvittning skrev 2023-01-26 06:37:14 följande:

    Nej man behöver inte extra, vi har inte det trots att vårt ena barn är expert på att ha sönder sina skor. Men däremot åker vi direkt och handlar nya när det händer. Att inte hinna det på två dagar (vilket jag uppfattar att det blir om skorna gick sönder på måndag morgon och man inte hunnit skaffa nya till onsdagens utflykt) känns som att man måste bli bättre på att prioritera. När skorna går sönder blir det prio 1 att skaffa nya helt enkelt. 


     Nej, en dag. Tisdagen. Vanligtvis hade vi kunnat lösa det, men det blev extremt dålig timing.
  • Thu 26 Jan 2023 07:09
    +2

    Jag tycker att ni skall vara tacksamma över en så engagerad skola , som bryr sig om er dotter.

  • Anonym (Elle)
    Thu 26 Jan 2023 08:20

    Min pojke på 8 år har två par vinterskor, stövlar och vattentäta sneakers men det är för att jag har försökt hitta några han accepterar. Jag skulle aldrig köpa dubbelt till ett barn som växer i annat fall. Han går med sommarsneakers eller fotbollsskor hela vintern ändå. 
    Läraren var upprörd över hans skor i början av vintern. Jag förklarade läget och berättade att min son hade vinterskor och stövlar stående på hyllan i skolan. Hon sa full av självförtroende att hon minsann skulle få på honom rätt skor, inga problem. Hon gav upp efter en dag. Hon vill inte ha en till skolvägrare. Nu har han två par sneakers och flera tjocka strumpor så han kan byta men det gör han sällan. 


    Det händer att jag får kommentarer av skolpersonalen och andra föräldrar som inte har koll men konstigt nog har deras pappa aldrig fått höra ett ord om saken. Han förstår inte varför jag köpt så många skor som ändå aldrig används. 

  • Thu 26 Jan 2023 10:39

    Håller med Jemp, man måste inte ha extra men man måste inköpa nya så snabbt som möjligt. Om så bara är tillfälliga begagnade från fb eller loppis men nya måste hon ha då de har ute aktiviteter.

  • Anonym (Lio)
    Thu 26 Jan 2023 17:02

    Min 8-åring har bara ett par vinterskor, men hon har också ett par fodrade gummistövlar samt höstkängor som har ett lättare foder. Krisar det får hon först och främst ta de fodrade gummistövlarna med ett par extra varma sockar i, men flera par renodlade vinterskor har hon inte.

  • Anonym (Nä)
    Thu 26 Jan 2023 17:54

    Nej såklart inte. Överambitiös lärare och I det här fallet blev det lite to much. Det är även stor skillnad på en 12 åring och en 8 åring. Många 12 åringar går i sneakers här  Stockholm hela vintern. Optimalt nej absolut inte men de allra flesta har valt det själv och inte för att de inte har andra skor. Tråkig attityd av er lärare även fast jag tolkar det som välvilja. 

  • Anonym (Maja)
    Thu 26 Jan 2023 18:09
    +1

    Är ni inte oroliga att hon fryser i skogen?Har ni ens tänkt på detta?

  • Thu 26 Jan 2023 18:34

    Så hur blev det - stövlar eller stannade hon hemma?

  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Thu 26 Jan 2023 19:04
    Tow2Mater skrev 2023-01-26 18:34:53 följande:

    Så hur blev det - stövlar eller stannade hon hemma?


    Hon stannade hemma.
  • Thu 26 Jan 2023 19:17

    Självklart är det väl inte, men bra. Vi brukar ha två par till dottern. Extraparet brukar vara fjolårets skor som ofta kanske egentligen är lite för små eller ordentligt slitna,  men att ha dem någon dag medan de andra torkar går ju. I år hade fötterna vuxit  så mycket att förra  årets skor blivit alldeles för små. Tänkte köpa några billiga skor att ha som extra, men det blev inte av och dottern har fått använda raggsockar och gummistövlar om det knipit.  Handlar det om någon  dag så går det ju, det kanske kan vara ett alternativ på utflykten?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Ellen­)
    Thu 26 Jan 2023 20:00
    +1
    Anonym (P) skrev 2023-01-25 13:20:58 följande:

    Jag hoppas verkligen att svaren i tråden baseras på att folk tror att barnet är fyra år gammalt och går på förskola...

    Jag bor granne med en F-6-skola. Av de äldre barn jag möter och ser på skolan, är det ett ytterst, ytterst fåtal som har vinterkläder på sig. I övrigt är det helt vanliga gympaskor och i bästa fall en öppen jacka. I många fall är det en tunn jacka. Mössa? Hahahaha. Vantar? Gud nej. Halsduk? Absolut icke. Skolväska då? Nejnej, tjejerna har en nätt handväska och släpar resten i händerna. 


    Låter sorgligt. Mina barn går på mellanstadiet och det är ett fåtal fattiga invandrarbarn samt ett fåtal töntiga "coola" tjejer som inte klär sig ordentligt. Självklart har ungarna vinterskor, vantar, mössor, halsdukar osv. Klart att de har ryggor. Det enda är att de inte vill ha  vinteroverall utan istället tvådelat från typ andra klass.
Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?