• mammatill6

    Hur löser man detta problem?

    Hur gör man? Sambon har sumpat mobilen, visakortet, ID-kortet. Hur gör man för att kunna komma åt kontot? Räkningarna ska betalas.

  • Svar på tråden Hur löser man detta problem?
  • mammatill6
    Jemp skrev 2023-01-25 22:52:32 följande:

    Har han bank-id med dosa? Alt annat inloggningssätt till banken. Har han pass/annan legitimation kvar hemma?

    Utgår från att allt relevant är spärrat. De flesta räkningar bör ju kunna vänta en vecka också. 


    Han har dosa man måste ha visakoetet till. Inget pass.
  • Medborgare
    mammatill6 skrev 2023-01-25 23:00:24 följande:
    På mitt konto ja. Men min lön räcker inte till räkningar, mat o allt annat.
    Fast betala de viktigaste räkningarna, gå till banken imorgon och fixa det som behöver fixas, och betala det andra sedan. 
  • mammatill6

    Första lediga tid att fixa id-kort är insluter av februari. Nu har han väl förhoppningsvis lärt sig läxan att inte ha allt i mobilen?

  • Minimalen
    mammatill6 skrev 2023-01-25 23:01:18 följande:
    Ja det fattar jag. Men min lön räcker till hyra  o ett par räkningar. inte mer.
    Betala hyran (den är viktigast) och el.
  • mammatill6
    Minimalen skrev 2023-01-26 12:44:10 följande:
    Betala hyran (den är viktigast) och el.
    Självklart gör vi det. Men jag har vabbat mycket i december så min lön täcker hyran och en halv elräkning. Sen inget mer. Sen ska vi äta och allt annat. Sambon måste ha pendelkort, likaså. Har pratat med banken idag, förhoppningsvis löser det sig. Han ska åta iväg till en annan stad nästa vecka för att ordna nytt leg.
  • Vilma8899

    Varför vabbar inte din "man" i lika stor utsträckning? Känns som att erat förhållande är oerhört ojämlikt och inte blir det bättre av att din "man" verkar vara helt oförmögen att ta hand om sin familj på alla plan.

    Har ni 6 barn? Herregud säger jag bara...

  • mammatill6
    Vilma8899 skrev 2023-01-26 14:29:37 följande:

    Varför vabbar inte din "man" i lika stor utsträckning? Känns som att erat förhållande är oerhört ojämlikt och inte blir det bättre av att din "man" verkar vara helt oförmögen att ta hand om sin familj på alla plan.

    Har ni 6 barn? Herregud säger jag bara...


    Ursäkta va? Hur kan du läsa av hur vårt förhållande är? Du har väl ingen aning om hur mycket o h vem som vabbar? Kanske vabbar vi lika mycket o månaden innan vabbade han? Kanske vabbade jag för jag ändå hade semester o bytte den mot vab? Kanske va även jag sjuk så jag tog vabbet då jag ändå inte kunde jobba?
    Va vet du om hur jämlikt vårt förhållande är eller hur oförmögen mannen är på att ta hand om barnen?

    men ja, vi har sex barn. Har du problem med det?
  • mammatill6
    Tow2Mater skrev 2023-01-27 00:14:44 följande:

    Tur familjeliv kunde hjälpa er att ta hand om era barn innan soc behövde kopplas in.


    Vaa?
  • Tow2Mater
    mammatill6 skrev 2023-01-27 00:36:26 följande:
    Vaa?
    Ja. Det framgick ju inte i trådstarten ni har barn som inte kunde få mat. Och du undrade hur ni skulle lösa situationen, så ni kan ge era barn mat och annat de behöver. Familjeliv talade om att ni skulle t ex prata med banken, och fixa (nytt) ID kort, bl a. Se vad bra det gick. Nu slipper ju förhoppningsvis soc kopplas in för att ni inte kan ge era barn mat.
  • mammatill6
    Tow2Mater skrev 2023-01-27 00:56:08 följande:
    Ja. Det framgick ju inte i trådstarten ni har barn som inte kunde få mat. Och du undrade hur ni skulle lösa situationen, så ni kan ge era barn mat och annat de behöver. Familjeliv talade om att ni skulle t ex prata med banken, och fixa (nytt) ID kort, bl a. Se vad bra det gick. Nu slipper ju förhoppningsvis soc kopplas in för att ni inte kan ge era barn mat.
    Barnen hade fått mat, sinkar va lugn. Sen löstes det inte alls genom samtal med banken tack vare familjElov då banken inte kunde göra något.
  • Vilma8899
    mammatill6 skrev 2023-01-26 23:55:44 följande:
    Ursäkta va? Hur kan du läsa av hur vårt förhållande är? Du har väl ingen aning om hur mycket o h vem som vabbar? Kanske vabbar vi lika mycket o månaden innan vabbade han? Kanske vabbade jag för jag ändå hade semester o bytte den mot vab? Kanske va även jag sjuk så jag tog vabbet då jag ändå inte kunde jobba?
    Va vet du om hur jämlikt vårt förhållande är eller hur oförmögen mannen är på att ta hand om barnen?

    men ja, vi har sex barn. Har du problem med det?
    Eftersom du uppenbarligen har så lite ekonomiska medel att du knappt kan betala en fjuttig hyra själv så är det något som inte står rätt till. Ni drar ju in över 12000 på bara barnbidrag. 
    Men det är förstås, du och din person osar inte direkt karriär och ansvarstagande utan snarare "oops, hihi, blev ofrivilligt gravid igen.. 4:e, 5:e och hela 6:e gången".

    Ni båda verkar tämligen tafatta och oförmögna så du har rätt, det är inte bara din "man" som är tafatt. Ni har 0 pengar och det bästa du kommer på är att skapa en tråd på familjeliv.. med en urkass rubrik dessutom eftersom den inte beskriver problemet.

    Slutsats: hoppas soc initierar ytterligare en utredning parallellt med den som redan görs.
  • mammatill6
    Vilma8899 skrev 2023-01-27 07:31:32 följande:
    Eftersom du uppenbarligen har så lite ekonomiska medel att du knappt kan betala en fjuttig hyra själv så är det något som inte står rätt till. Ni drar ju in över 12000 på bara barnbidrag. 
    Men det är förstås, du och din person osar inte direkt karriär och ansvarstagande utan snarare "oops, hihi, blev ofrivilligt gravid igen.. 4:e, 5:e och hela 6:e gången".

    Ni båda verkar tämligen tafatta och oförmögna så du har rätt, det är inte bara din "man" som är tafatt. Ni har 0 pengar och det bästa du kommer på är att skapa en tråd på familjeliv.. med en urkass rubrik dessutom eftersom den inte beskriver problemet.

    Slutsats: hoppas soc initierar ytterligare en utredning parallellt med den som redan görs.

    Men snälla söta du, du saknar ju totalt verklighetsuppfattning. 


    För det första drar vi inte in 12000 i barnbidrag utan drygt 4000. Du vet att man får inte barnbidrag till äldre barn. För det andra har jag en lön som gått och väl täcker hyran. Dock denna månad va jag hemma drygt en vecka med barn så så blev lönen betydligt mindre. och elen låg på 4500:- denna månad. Så just denna månad täckte lönen hyran o elräkningen inget mer. 


    Sen har vi sparade pengar så vi klarar oss, men de ligger låsta så båda behöver godkänna för att ta ut. 


    sen brukar jahaja ett eget buffertsparande men efter julen och skenande priser har den ätits upp som för många.
    sen är våra barn väldigt väl planerade och önskade. 


    Du får gärna förtydliga vad du vill att soc ska utreda så kan jag ringa dem? 
    Sen vad vet du om min karriär? Vet du vad jag jobbar med? Eller min man?
    Tror du vi sitter på arslet hela dagarna?


     

Svar på tråden Hur löser man detta problem?