Anonym (ååå) skrev 2023-01-28 08:56:56 följande:
Jag vet en person som har bipolär diagnos. Hon gör sådana saker som du beskriver, när hon upplever att tex hennes syskon fått uppmärksamhet, och hon själv då "kräver" att föräldrarna eller vården ska "se" henne igen.
Jag känner syskonet, som har berättat för mig att tex när hen var med om en mycket positiv händelse och berättade om det hemma, hade systern sagt "nu har det väl varit väldigt mycket fokus på dig!" och så tog hon en överdos tabletter och fick åka in till akutpsyk för hundrade gången. Då sa syskonet att det inte var riskfritt att gå vidare med den här positiva saken som hade hänt, för att systern mådde så dåligt av det.
Syskonet har sina egna bekymmer och fick en vårdkontakt för att gå och prata regelbundet och då hade systern igen sagt liknande, att det var så mycket fokus på syskonet, så hen valde då att pausa sin vårdkontakt för att hen inte "vågade" gå dit av rädsla för att systern igen skulle skada sig.
När den här personen skulle fylla år, hade hon bokat in en vårdtid (hon har kontakter via psykiatrin och skulle dit). Hon åkte dit lite innan sin tid, gick in på en toa och tog en massa tabletter. De hittade henne där, hon blev räddad och sen var det som att det här var hennes sätt att "fira" sin födelsedag på - att de skulle hitta henne och rädda henne, nästan på klockslaget för hennes födelse.
Så ja, för mig låter det verkligen som uppmärksamhetstörs, men det är väl inte så ovanligt inom bipolaritet?
Har en bekant som är Borderline och denne skadar sig själv när den inte får sin vilja igenom. Det är skillnad på självskada då och då under en period och självskada vid varje speciella tillfällen. Om det nästan enbart beror på ert speciellt tillfälle så jan varken familj eller kompisar fira något eller liknande.
Det finns folk till allt och går man så kraftig ångest över qtt man inte är nummer ett vid tex dödsfall så bör man bo på ett boende. Familjen och släkten ska inte behöva gå på äggskal för att undvika att personen blir triggad.