• Anonym (EIPS)

självskada: Om det inte är uppmärksamhet, vad är det då?

Jag har själv EIPS, samma diagnos som min halvsyster, så jag borde förstå det här, men det gör jag inte. Nu har jag själv inte självskadebeteende på samma sätt, men vad jag fått till mig, väldigt tydligt är att självskada är inget någon gör för uppmärksamhet, utan för att personen mår dåligt.

Men hennes självskada verkar alltid komma när hon inte får uppmärksamhet, i samband med att något annat händer för någon annan. Tex. mamma skall åka till Grekland 3veckor. Då, någon dag innan händer det med total panik, armarna sönderskurna, psykakuten...

forts i nästa post

• Svar på tråden självskada: Om det inte är uppmärksamhet, vad är det då?
  • Anonym (EIPS)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-01-28 09:41:16 följande:
    Kan man skärpa sig har man inte EIPS.
    Tycker att jag kan skärpa mig, eller åtminstone försöka skärpa mig, och liksom spara på känsloutbrotten. Gjorde ibland det med en ex. att nu hälsar vi på hans föräldrar, eller denna helgen är hans barn här. Så nu måste jag skärpa mig och inte skämma ut honom. Liksom trycka ner det och tänka: Hur hade en normal person agerat? Och försöka agera så. 

Ville absolut inte att han skulle behöva skämmas för mig inför någon. Nu är detta enklare att hålla igen med känsloutbrott av positiva känslor, men jag tycker det går även med negativa.
  • Anonym (EIPS)
    Anonym (Också eips) skrev 2023-01-28 09:51:42 följande:
    Ja jag vet Gråter

Stackars min man som jag har bott med i 14 år....
    Men där ser man att det inte är omöjligt i alla fall. 
    Hoppas vara som du om 14år :)
  • Anonym (Också eips)
    Anonym (EIPS) skrev 2023-01-28 09:59:45 följande:
    Hoppas vara som du om 14år :)
    Det är nog viktigt att ens partner har haft en stabil trygg och lycklig uppväxt, vilket formade honom till en mycket trygg människa.
    Det är nog bara sådana som kan stå ut i längden med en partner med EIPS utan att gå sönder eller rymma 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (EIPS)
    DominantPoly skrev 2023-01-28 10:34:36 följande:
    Vad gör du för att få uppmärksamhet i en relation? Gör du det på ett positivt sätt eller genom att provocera?
    Bägge delarna. Tjurar och gråter, är allmänt toxisk och anklagar honom för att inte älska mig. Sedan är de positiva inte alltid så positiva, och reagerar han "fel" på de positiva kan jag ta det väldigt hårt.

Väldigt mycket klängande, gosande, sexande, sådär att jag fattar själv att det här blir kvävande men håller på så ändå. Har väldigt svårt att vara i olika rum, att vi gör olika saker istället för något tillsammans eller ens duscha utan att han är med.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-28 08:56:56 följande:

Jag vet en person som har bipolär diagnos. Hon gör sådana saker som du beskriver, när hon upplever att tex hennes syskon fått uppmärksamhet, och hon själv då "kräver" att föräldrarna eller vården ska "se" henne igen. 

Jag känner syskonet, som har berättat för mig att tex när hen var med om en mycket positiv händelse och berättade om det hemma, hade systern sagt "nu har det väl varit väldigt mycket fokus på dig!" och så tog hon en överdos tabletter och fick åka in till akutpsyk för hundrade gången. Då sa syskonet att det inte var riskfritt att gå vidare med den här positiva saken som hade hänt, för att systern mådde så dåligt av det. 

Syskonet har sina egna bekymmer och fick en vårdkontakt för att gå och prata regelbundet och då hade systern igen sagt liknande, att det var så mycket fokus på syskonet, så hen valde då att pausa sin vårdkontakt för att hen inte "vågade" gå dit av rädsla för att systern igen skulle skada sig. 

När den här personen skulle fylla år, hade hon bokat in en vårdtid (hon har kontakter via psykiatrin och skulle dit). Hon åkte dit lite innan sin tid, gick in på en toa och tog en massa tabletter. De hittade henne där, hon blev räddad och sen var det som att det här var hennes sätt att "fira" sin födelsedag på - att de skulle hitta henne och rädda henne, nästan på klockslaget för hennes födelse. 

Så ja, för mig låter det verkligen som uppmärksamhetstörs, men det är väl inte så ovanligt inom bipolaritet? 

Men tänker man steget längre där så är det ändå inte uppmärksamhet i grund och botten personen vill ha. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (EIPS) skrev 2023-01-28 10:44:58 följande:
    Bägge delarna. Tjurar och gråter, är allmänt toxisk och anklagar honom för att inte älska mig. Sedan är de positiva inte alltid så positiva, och reagerar han "fel" på de positiva kan jag ta det väldigt hårt.

Väldigt mycket klängande, gosande, sexande, sådär att jag fattar själv att det här blir kvävande men håller på så ändå. Har väldigt svårt att vara i olika rum, att vi gör olika saker istället för något tillsammans eller ens duscha utan att han är med.
    Hur mår du i botten när du tjurar och gråter etc? Inte bra väl? Inte gör du väl detta bara av ren påhitt. du mår väl dåligt antar jag. Så jag ser inte iopmärksamhetssökandet där heller
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (EIPS)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-01-28 11:11:21 följande:
    Hur mår du i botten när du tjurar och gråter etc? Inte bra väl? Inte gör du väl detta bara av ren påhitt. du mår väl dåligt antar jag. Så jag ser inte iopmärksamhetssökandet där heller
    Jag är väldigt teatralisk (Histrionisk personlighetstörning, har inte den diagnosen men det är full pott/bingo på kriterierna) så ibland vet jag inte själv om jag överdriver. Jag kan börja överdriva för effekt för att jag vill överdriva för att verkligen visa det och så blir det äkta. 

Ofta inspireras jag av om han (om jag har någon) är på bra humör och då blir jag på ännu bättre humör, som om det var en tävling. Så jag kan fejka och hitta på, men det blir som jag fejkar. fejkar jag att jag är kåt, och ser att det har effekt på honom så blir jag kåt. Så mitt fejkande blir till en riktig känsla och jag kan inte alltid avgöra om jag spelar över eller mår sådär.   

Men när jag mår som allra sämst så gör jag inte så, då isolerar jag mig.
  • Anonym (EIPS)
    DominantPoly skrev 2023-01-28 11:20:37 följande:
    Klängande kan jag tycka är gulligt men om du är provocerande exempelvis för att göra din partner svartsjuk skulle inte fungera i ett långvarigt förhållande.

Tror du att han inte älskar dig eller vill du bara ha bekräftelse? Hur blir livet och känslorna för dig när en relation tar slut?
    Sådant skulle jag inte provocera med. Har enorma problem med egen svartsjuka så hur arg jag än är på någon så vill jag inte att han skall känna ens litegrann av det där. Så det är väldigt klängande på partnern enbart.
  • Anonym (Jessica)

När började dessa problem och hur? Kommer du ihåg det? 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Jag)

Min egen erfarenhet av självskadebeteende är att det handlar om kontroll. Om man t.ex. skadar sig själv genom att skära sig eller liknande så gör man det för att det är en typ av smärta man klarar av och kan hantera och den tar fokus från något annat som gör ont och är mycket svårare. Så har man ont i själen är en kroppslig smärta mycket enklare att ha. En annat typ av självskadebeteende är ju sexuell. Jag tror att psyket fungerar på samma sätt om man t.ex. har blivit utnyttjad av någon. Man kan ta tillbaka kontrollen genom att göra det man egentligen inte ville göra en gång till - men att man då initierar det själv, för att det är enklare att hantera att man har varit med fel person än att man är ett offer. Det finns ju tusen olika sorters självskadebeteenden men i grund och botten tror jag det handlar om att göra något som är svårt att hantera kontrollerbart för en själv. Så fungerar iallafall jag.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-28 15:01:00 följande:

Min egen erfarenhet av självskadebeteende är att det handlar om kontroll. Om man t.ex. skadar sig själv genom att skära sig eller liknande så gör man det för att det är en typ av smärta man klarar av och kan hantera och den tar fokus från något annat som gör ont och är mycket svårare. Så har man ont i själen är en kroppslig smärta mycket enklare att ha. En annat typ av självskadebeteende är ju sexuell. Jag tror att psyket fungerar på samma sätt om man t.ex. har blivit utnyttjad av någon. Man kan ta tillbaka kontrollen genom att göra det man egentligen inte ville göra en gång till - men att man då initierar det själv, för att det är enklare att hantera att man har varit med fel person än att man är ett offer. Det finns ju tusen olika sorters självskadebeteenden men i grund och botten tror jag det handlar om att göra något som är svårt att hantera kontrollerbart för en själv. Så fungerar iallafall jag.

Precis 
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-28 08:56:56 följande:

Jag vet en person som har bipolär diagnos. Hon gör sådana saker som du beskriver, när hon upplever att tex hennes syskon fått uppmärksamhet, och hon själv då "kräver" att föräldrarna eller vården ska "se" henne igen. 

Jag känner syskonet, som har berättat för mig att tex när hen var med om en mycket positiv händelse och berättade om det hemma, hade systern sagt "nu har det väl varit väldigt mycket fokus på dig!" och så tog hon en överdos tabletter och fick åka in till akutpsyk för hundrade gången. Då sa syskonet att det inte var riskfritt att gå vidare med den här positiva saken som hade hänt, för att systern mådde så dåligt av det. 

Syskonet har sina egna bekymmer och fick en vårdkontakt för att gå och prata regelbundet och då hade systern igen sagt liknande, att det var så mycket fokus på syskonet, så hen valde då att pausa sin vårdkontakt för att hen inte "vågade" gå dit av rädsla för att systern igen skulle skada sig. 

När den här personen skulle fylla år, hade hon bokat in en vårdtid (hon har kontakter via psykiatrin och skulle dit). Hon åkte dit lite innan sin tid, gick in på en toa och tog en massa tabletter. De hittade henne där, hon blev räddad och sen var det som att det här var hennes sätt att "fira" sin födelsedag på - att de skulle hitta henne och rädda henne, nästan på klockslaget för hennes födelse. 

Så ja, för mig låter det verkligen som uppmärksamhetstörs, men det är väl inte så ovanligt inom bipolaritet? 

Har en bekant som är Borderline och denne skadar sig själv när den inte får sin vilja igenom. Det är skillnad på självskada då och då under en period och självskada vid varje speciella tillfällen. Om det nästan enbart beror på ert speciellt tillfälle så jan varken familj eller kompisar fira något eller liknande.
    Det finns folk till allt och går man så kraftig ångest över qtt man inte är nummer ett vid tex dödsfall så bör man bo på ett boende. Familjen och släkten ska inte behöva gå på äggskal för att undvika att personen blir triggad.
Svar på tråden självskada: Om det inte är uppmärksamhet, vad är det då?