• lolita2

    1.5 på HP första gången?

    Mitt mål är att få 1.5 på högskoleprovet nu i mars. En del av mig tänker ?hur svårt kan det vara??, medans en annan del undrar om jag är helt inbillningssjuk 🥲


     


    Om mig:


    Hoppade av i 2:an på gymnasiet pga psykisk ohälsa. Försökte plugga upp mina betyg under några väldigt korta försök men hade inte motivation/ord. 


    Pluggade upp det mesta på folkhögskola för ca 5 år sedan men fick hoppa av pga inget mer CSN = inget sätt att försörja mig så fick börja jobba i stället. Målet med mina studier då var juristlinje, men efter mitt senaste pluggmisslyckande gav jag helt upp min universitetsdröm.


     


    5 år senare har jag jobbat, gått en kortare YH utbildning men har nu vid 33 år insett att jag aldrig kommer släppa tanken på att jag vill ha en universitetsexamen(jag skulle bli den första i min familj) att och tänker ny ge allt jag har för att få detta att bli verklighet.


     


    Just nu studerar jag SV3 och MA2 på komvux för att få behörighet till den utbildning jag vill in på, för att öka mina chanser tänkte jag göra HP.


     


    När jag väl har fokus och ork så klarar jag mig bra i skolan, men jag som redan har svårt med koncentrationen känner mig stundtals helt förstörd efter en utmattning jag hade för 2 år sedan. Att ha småbarn och aldrig riktigt få vila ut hjälper ju knappast.


     


    Matematiken/logiken förlitar jag mig ganska mycket på matekursen jag tar(ser det även som repetition). 


    Likaså så över jag upp lite läsförståelse med svenskakursen. 


    Utöver det har jag en app där jag tränar svåra ord.


     


    Jag tänkte börja göra ett gammalt prov varannan vecka med start imorgon och


    får jag även se vad mina svagheter är. 


     


    Nu får det ju gå


    som det går, men jag undrar, är det helt omöjligt att få 1.5 första gången som relativt normalbegåvad och inte jättestudievan?


  • Svar på tråden 1.5 på HP första gången?
  • Anonym (A)
    lolita2 skrev 2023-01-30 12:53:58 följande:
    Universitetet lär inte vara några problem. Jag skulle säga att jag är normalbegåvad(känner alla möjliga med olika begåvningar som gått på universitetet) utan mina hinder är 1. Att jag varit utmattad= Trött 2. Aldrig gjort HP innan. 

    Och var nånstans har jag sagt att jag inte har rätt till CSN? 😂 

    Har du själv gjort HP med goda resultat eller?
    Och jag skrev att det var just pga din bakgrund, dvs din utmattning och att du har svårt med koncentrationen, samtidigt som du har barn. 

    Du skrev så  här:
    men fick hoppa av pga inget mer CSN 

  • Studentpappa

    Det går nog men är ju inte direkt givet, jag skrev 1.4 på mitt första och enda försök. Har enkelt för ord och läsförståelse det jag saknade när jag skrev var rutinen på att skriva ett prov.

    Jag gick praktisk linje på gymnasiet och hade jobbat rätt många år som hantverkare innan jag fick för mig att sadla om. Hade ingen studievana öht. Jag blev sjukt stressad i början och fattade typ inget av det jag läste, samlade ihop mig efter första rasten och sen gick det bättre. Jag funderade på att göra om det under tiden jag läste till ingenjör och fått upp vanan med prov men det blev aldrig av.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (testa)

    Din bakgrund är egentligen irrelevant för högskoleprovet - den testar mer logiskt tänkande samt hur mycket du läser (för det är det som ger bra ordförståelse oftast). 
    Provresultaten är normalfördelade dvs 1.0 är snittresultatet för just det provet. 
    Hursomhelst hade jag i din sits gjort ett gammalt prov under samma förutsättningar som det riktiga - dvs ta en timer för varje del - sitt 4h med samma raster och se vad du får. Får du över 1.0 är chanserna att du kan öva dig till 1.5 mycket högre.

    Jag skrev provet första gången i 1an på gymnasiet (10+ år sedan) fick 1.6, och 1.8 andra gången jag skrev det något år senare. Övade en del gamla prov men jg har också lätt för matte och logiskt tänkande vilket underlättar den delen av provet. Ord fick jag nöta mycket och det blir mycket lättare om man läser mycket ju äldre man blir. 

  • lolita2
    Anonym (A) skrev 2023-01-30 13:15:25 följande:
    Och jag skrev att det var just pga din bakgrund, dvs din utmattning och att du har svårt med koncentrationen, samtidigt som du har barn. 

    Du skrev så  här:
    men fick hoppa av pga inget mer CSN 
    Ja, men på gymnasienivå syftar jag då på(folkhögskola). För HS har jag mer än tillräcklig. 

    Så då jag efterfrågar andras erfarenheter, vad är din erfarenhet av HP? 
  • lolita2
    Studentpappa skrev 2023-01-30 13:28:58 följande:

    Det går nog men är ju inte direkt givet, jag skrev 1.4 på mitt första och enda försök. Har enkelt för ord och läsförståelse det jag saknade när jag skrev var rutinen på att skriva ett prov.

    Jag gick praktisk linje på gymnasiet och hade jobbat rätt många år som hantverkare innan jag fick för mig att sadla om. Hade ingen studievana öht. Jag blev sjukt stressad i början och fattade typ inget av det jag läste, samlade ihop mig efter första rasten och sen gick det bättre. Jag funderade på att göra om det under tiden jag läste till ingenjör och fått upp vanan med prov men det blev aldrig av.


    Nu vet jag inte snittet under tiden du gjorde provet men 1.4 första gången är väldigt imponerande, särskilt som ovan! 

    Har du alltid haft lätt i skolan? Tänker att det brukar gå hand i hand. 
  • lolita2
    Anonym (testa) skrev 2023-01-30 13:38:55 följande:

    Din bakgrund är egentligen irrelevant för högskoleprovet - den testar mer logiskt tänkande samt hur mycket du läser (för det är det som ger bra ordförståelse oftast). 
    Provresultaten är normalfördelade dvs 1.0 är snittresultatet för just det provet. 
    Hursomhelst hade jag i din sits gjort ett gammalt prov under samma förutsättningar som det riktiga - dvs ta en timer för varje del - sitt 4h med samma raster och se vad du får. Får du över 1.0 är chanserna att du kan öva dig till 1.5 mycket högre.

    Jag skrev provet första gången i 1an på gymnasiet (10+ år sedan) fick 1.6, och 1.8 andra gången jag skrev det något år senare. Övade en del gamla prov men jg har också lätt för matte och logiskt tänkande vilket underlättar den delen av provet. Ord fick jag nöta mycket och det blir mycket lättare om man läser mycket ju äldre man blir. 


    Ja jag insåg efteråt att det egentligen inte spelar så stor roll, men ville få med att jag kämpat med skolan(närvar) samt att jag varit utmatta för kontext. Iaf!

    Planen är att göra ett prov utan tiden denna veckan för att känna på, därefter på tid. Men kan säga redan nu att det finns mycket att förbättra  😅

    Laddade i panik ner HP 2.0 appen idag efter ha bläddrat igenom provet och ska sitta med den minst 30 min om dagen. 

    Jag kämpar med matten, har nästan förträngt allt och upprepar just nu Ma1, kommer behöva göra stora framsteg om jag ska lyckas. 
  • Anonym (A)
    lolita2 skrev 2023-01-30 14:24:08 följande:
    Ja, men på gymnasienivå syftar jag då på(folkhögskola). För HS har jag mer än tillräcklig. 

    Så då jag efterfrågar andras erfarenheter, vad är din erfarenhet av HP? 
    Så när du skriver så här så är det inte nutid du pratar om? Hade du små barn när du läste på Folkhögskolan?
    När jag väl har fokus och ork så klarar jag mig bra i skolan, men jag som redan har svårt med koncentrationen känner mig stundtals helt förstörd efter en utmattning jag hade för 2 år sedan. Att ha småbarn och aldrig riktigt få vila ut hjälper ju knappast.

    Jag tror säkert du klarar av att göra HSP, (men kanske inte få så höga poäng du  vill ha) men det är ju inte samma sak som att läsa en universitetsutbildning. 
  • Studentpappa
    lolita2 skrev 2023-01-30 14:26:28 följande:
    Nu vet jag inte snittet under tiden du gjorde provet men 1.4 första gången är väldigt imponerande, särskilt som ovan! 

    Har du alltid haft lätt i skolan? Tänker att det brukar gå hand i hand. 
    Det var 16-17 år sedan, ungefär 80 percentilen tillhörde man med 1.4. Jo jag hade ganska lätt i skolan vilket ledde till att jag typ inte behövde plugga förrän jag började på högskolan.

    Då blev det lite av en kalldusch när jag inte kunde klara allt utan plugg.
    Ride it like you stole it
  • lolita2
    Anonym (A) skrev 2023-01-30 14:43:09 följande:
    Så när du skriver så här så är det inte nutid du pratar om? Hade du små barn när du läste på Folkhögskolan?
    När jag väl har fokus och ork så klarar jag mig bra i skolan, men jag som redan har svårt med koncentrationen känner mig stundtals helt förstörd efter en utmattning jag hade för 2 år sedan. Att ha småbarn och aldrig riktigt få vila ut hjälper ju knappast.

    Jag tror säkert du klarar av att göra HSP, (men kanske inte få så höga poäng du  vill ha) men det är ju inte samma sak som att läsa en universitetsutbildning. 
    Men gud var du hakar upp dig och tjafsa.

    Förstår inte varför du kommer in i tråden och skriver att jag är inte kommer klara det, ska satsa på annat och sen ifrågasätter saker om mitt liv. 

    Vem är du och vad har du nånsin åstadkommit? Folk som faktiskt har åstadkommit något brukar inte tendera att trycka ner folk.
  • lolita2
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-30 14:55:05 följande:

    De flesta får träna mycket och göra provet många gånger för att få så högt som 1,5.        Men man kan ju alltid försöka! Går det inte så får man göra om det.


    Ja, jag har förstått det som så. 

    Högst troligen lär jag ju inte få 1.5, men det är målet.
Svar på tråden 1.5 på HP första gången?