• Anonym (Orättvist?)

Olika betalt för samma arbete

Jag och en annan i familjen fick i uppdrag av gemensamma släktingar att göra ett jobb för dem. Vi gjorde precis samma sak, de ville ha det från olika perspektiv.

Nu har jag av en "olyckshändelse" fått veta att vi fått olika mycket betalt, för att "den ena av oss har det sämre ekonomiskt".

Hur kan det vara rättvist? 

• Svar på tråden Olika betalt för samma arbete
  • Anonym (Orättvist?)
    Anonym (abc) skrev 2023-01-30 07:57:02 följande:

Jag förstår att det kan sticka i ögonen, men här är lite anledningar:

* De känner att de generellt lägger mer pengar på din familj än kusinens i och med att de kanske köper julklappar mm till dina barn så det här var ett sätt för de att ge lika mycket till kusinen som de ger till din familj

* de ville egentligen ge de där extra pengarna utan anledning men kusinen är en sådan person som inte vill ta emot pengar utan anledning så de fick "låtsas" att det var lön för arbetet som utfördes men egentligen var lönen samma som du fick och resten en gåva som de smusslade in för att det skulle kännas bättre att ta emot

Om vi bortser ifrån att de inte alls gett presenter till mina barn de senaste åren (kusinens familj aldrig), så är det ett väldigt märkligt argument till att ge mig sämre lön för samma arbete.

Om det vore så, kunde de ha förklarat det redan från början. Dessutom så har min kusin inga skrupler när det kommer till att ta emot pengar. Skulle kunna swisha en drös med meddelandet "för att du är du" och hen skulle ta emot det utan att blinka, och vi har inte ens den typen av relation att det öht skulle kunna vara ett rimligt argument.
  • Madsen

Så om kusinen lämnar tillbaka lite pengar så blir du nöjd? Konstigt sätt att se på det tycker jag. Du fick erbjudande om ett jobb och ni kom överens om pengarna, du accepterade, gjorde jobbet, fick betalt vad ni kom överens om. Vad någon annan har fått har inget med din överenskommelse att göra och du har ingen aning om vad som ligger bakom. Kusinen kanske är en bättre förhandlare än vad du är?

• Anonym (nej)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-29 20:33:32 följande:
    Olika betalt för samma arbete

Jag och en annan i familjen fick i uppdrag av gemensamma släktingar att göra ett jobb för dem. Vi gjorde precis samma sak, de ville ha det från olika perspektiv.

Nu har jag av en "olyckshändelse" fått veta att vi fått olika mycket betalt, för att "den ena av oss har det sämre ekonomiskt".

Hur kan det vara rättvist? 

Nej, de är ju inte rättvis, men de har ju inte heller någon skyldighet att vara rättvisa i en sån situation. Du accepterade uppdraget och ersättningen och jag antar att pengarna var under bordet och helt utanför nån facklig förhandling eller liknande. Lite trist och orättvist, men inget fel egentligen. 
  • Anonym (Orättvist?)

Det var ingen förhandlande och på dem lät det som att vi skulle få samma ersättning. Det var i princip "vi behöver ___ och är villiga att betala ____. Vi har frågat NN också, så ni skulle göra det båda två".

Självklart ska inte kusinen betala tillbaka och jag kräver heller inte att de ska kompensera mig, men det ändrar inte att det är väldigt orättvist och de kan glömma min hjälp i framtiden.

• Anonym (Iselinn)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-30 08:09:55 följande:
    Om vi bortser ifrån att de inte alls gett presenter till mina barn de senaste åren (kusinens familj aldrig), så är det ett väldigt märkligt argument till att ge mig sämre lön för samma arbete.

Om det vore så, kunde de ha förklarat det redan från början. Dessutom så har min kusin inga skrupler när det kommer till att ta emot pengar. Skulle kunna swisha en drös med meddelandet "för att du är du" och hen skulle ta emot det utan att blinka, och vi har inte ens den typen av relation att det öht skulle kunna vara ett rimligt argument.
    Dina föräldrar köper varken julklappar eller födelsedagspresenter till sina barnbarn? 
  • Anonym (nej)
    Anonym (Orättvist?) skrev 2023-01-30 08:32:44 följande:

Det var ingen förhandlande och på dem lät det som att vi skulle få samma ersättning. Det var i princip "vi behöver ___ och är villiga att betala ____. Vi har frågat NN också, så ni skulle göra det båda två".

Självklart ska inte kusinen betala tillbaka och jag kräver heller inte att de ska kompensera mig, men det ändrar inte att det är väldigt orättvist och de kan glömma min hjälp i framtiden.

Ja, att du inte vill göra mer jobb åt dem i framtiden förstår jag helt och fullt. Men i slutändan så har de inte mer skyldigheter gentemot dig än vad du har gentemot dem. Så om de frågar dig igen så tackar du bara nej och går vidare med ditt liv. 
  • Anonym (Orättvist?)
    Anonym (Iselinn) skrev 2023-01-30 08:38:05 följande:
    Dina föräldrar köper varken julklappar eller födelsedagspresenter till sina barnbarn? 
    Mina föräldrar är separerade. Den som inte är inblandad i det här köper, men inte den andra, för hen "har inte råd". Därav att jag inte heller ifrågasatte lönen, jag ville vara snäll iom att de är familj och alltid säger sig ha dåligt med pengar.
  • Anonym (Ui)

Nej, det är verkligen INTE okej. Jag har jobbat med rekrytering och folk kör ibland med att de har såååå höga utgifter, har långt att köra till jobbet, är ensamstående och bla bla bla... Vi väger verkligen inte in det i vår bedömning. Ska då en person utan barn och liten lägenhet runt hörnet vars förälder dött tidigt och lämnat efter sig en saftig summa från livförsäkringen få extremt låg lön?

• Anonym (Händer)
    Anonym (Haha) skrev 2023-01-30 06:49:53 följande:

Vad roliga alla jantesvenssons är som svarar att det var helt okey och att du får acceptera det. Hade det gällt dem så hade det tagit hus i helvete. Det räcker bara grannen tjänar mer så väcks avundsjuka, och då ska man inte ens snacka om när de får mindre betalt för exakt samma arbete. För att summera, alla hade tyckt det var piss. Jättetråkigt att det drabbade dig. Samtidigt kan man passa på att lära sig, värdera din tid högt och tacka nej till den sortens uppdrag framöver.

Fast jantesvensson är ju precis det motsatta - dvs att man inte ska acceptera att någon annan får mer än en själv. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ui) skrev 2023-01-30 08:49:47 följande:

Nej, det är verkligen INTE okej. Jag har jobbat med rekrytering och folk kör ibland med att de har såååå höga utgifter, har långt att köra till jobbet, är ensamstående och bla bla bla... Vi väger verkligen inte in det i vår bedömning. Ska då en person utan barn och liten lägenhet runt hörnet vars förälder dött tidigt och lämnat efter sig en saftig summa från livförsäkringen få extremt låg lön?

Fast en arbetsgivare har ju helt andra krav på sig i lönesättning än en privatperson/släkting som ber någon göra ett uppdrag lite under bordet mot ersättning. 

Om jag ber mina två systerdöttrar sjunga på mitt bröllop så står det mig helt fritt att ge den ena 1000 kr och den andra 1500 kr, och det av vilka skäl jag tycker. Orättvist och trist, ja, men inte olagligt eller fel. 
  • Anonym (Ui)

Jag kan definitivt ge den ensamstående föräldern tusen kronor mer i månadslön än någon som färre utgifter. Helt lagligt. Men det gör det absolut inte okej.

Anonym (nej) skrev 2023-01-30 08:58:50 följande:
    Fast en arbetsgivare har ju helt andra krav på sig i lönesättning än en privatperson/släkting som ber någon göra ett uppdrag lite under bordet mot ersättning. 

Om jag ber mina två systerdöttrar sjunga på mitt bröllop så står det mig helt fritt att ge den ena 1000 kr och den andra 1500 kr, och det av vilka skäl jag tycker. Orättvist och trist, ja, men inte olagligt eller fel.
  • Lönnsirap

Vanligtvis så skiljer sig lönen åt beroende på vem man anlitar, så det tycker jag inte är ett dugg konstigt.
    Däremot är det märkligt att man behandlar släkt så olika.... Det bäddar ju för att du inte kommer vilja ställa upp framöver.

Rent krasst är det inte rättvist, men ibland fattar ju folk beslut från situationer där man inte har hela bilden. Kanske finns det något som du inte ska veta som anledning till att din kusin ansågs behöva mer. 

• Anonym (nej)
    Anonym (Ui) skrev 2023-01-30 12:39:04 följande:

Jag kan definitivt ge den ensamstående föräldern tusen kronor mer i månadslön än någon som färre utgifter. Helt lagligt. Men det gör det absolut inte okej.

Men för en släkting under bordet så finns det inga såna regler alls. Bara moraliska regler och dem kan man ju bortse ifrån om man har lust. 
Svar på tråden Olika betalt för samma arbete