• Anonym (Nojig)

    Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!

    Jag tillhör en av regionerna i rubriken (som jag listat i geografisk ordning norr till söder) och har en fråga hur det funkar i min region men är skitnojig att min läkare ska se mitt inlägg o fatta att det är jag som frågar (jag vet, inte särskilt troligt men ändå) så därför frågar jag om flera olika. 

    Det jag undrar är om min läkare på nåt sätt kan se om jag hämtat ut förbrukningsprodukter som jag fått utskrivna av någon annan än läkaren, alltså om läkaren meddelar en av de andra vårdgivarna att den ska skriva ut en viss sorts förbrukningsprodukt, kan min läkare sen se om jag har bestält den produkten och hämtat ut den? Alltså om jag inte har bestält den men säger till min läkare att jag har bestält, kan läkaren se det då, att jag inte har bestält alltså?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-29 22:03
    Glömde:

    Jag är jätteglad för alla som vill svara, skriv vilken region du jobbar i och vad du jobbar som/hur du vet svaret/hur säker du är på svaret. Tack så väldigt mycket på förhand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-29 23:25
    Kom på nu att jag ju faktiskt också undrar om den vårdgivare som skrivit ut produkten kan se om jag bestält den lr inte, så det får nån väldigt gärna svara på också.

  • Svar på tråden Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!
  • Anonym (....)
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 15:26:18 följande:

    Jag skriver att man inte får dem på recept utan via en förskrivning i  systemet för förbrukningshjälpmedel/Beställningsportalen. Det är inte ett recept utan en hjälpmedelsförskrivning. Recept är inte rätt term, så jag missförstod att du fick dem via recept på apoteket. 
    Jag kan hämta ut mina på apoteket. Har ofta gjort när jag är bortrest. Tillsammans med en heldel andra saker jag också har på recept. 
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (....) skrev 2023-01-30 14:22:28 följande:
    Näringsdrycker ja, eftersom det i många fall kan vara livsviktiga för hälsa. 

    Inkontinensskydd som räknas som förbrukningsvaror är inte livsvikgit för hälsa (förvisso kanske den psykiska hälsan). 

    Näringsdrycker är förövrigt läkemedel. Både på recept och receptfria. 
    Anonym (....) skrev 2023-01-30 14:30:09 följande:
    Skrivs inte på recept? Sist jag var i sthlm så skrevs nöringsdrycker på recept i likhet med ex alvedon så att man skulle få det till ett subventionerat pris. 
    Fast du lever uppenbarligen i ett parallellt universum. I mitt universums Stockholm skrivs näringsdrycker inte ut på recept, utan man får dem via förbrukningsprodukter/hjälpmedel, precis som Anonym Sthlm säger. I mitt fall är det min dietist som är förskrivare, vet inte om det kan variera, men på recept får man inga ND i Stockholm.
    Anonym (....) skrev 2023-01-30 15:33:49 följande:
    Jag kan hämta ut mina på apoteket. Har ofta gjort när jag är bortrest. Tillsammans med en heldel andra saker jag också har på recept. 
    Och det är detta som gör att du tror att du har dem på recept? Man kan absolut välja att hämta ut dem på apoteket (eller, man har iaf kunnat det tidigare, nu är det längesen jag gjorde det, men jag tror dig på just denna punkten), men det är inte det samma som att de skrivs ut på recept.


  • mammatill6
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 14:54:39 följande:
    Och när var det då?

    För systemet för vuxna med näringsdrycker via förbrukningshjälpmedel har funnits i över 25 år i Sthlm. Och för barn har det systemet använts sedan 2019, men där kan man fortfarande få en del produkter via recept. Jag är förskrivare i systemet region Sthlm och har varit i drygt 20 år, så jag tycker att jag har rätt bra koll på regelverket och hur det fungerar.
    Har jobbat i många år i vården i Stockholm Fram till 2021. Och då va du tvungen att ha recept på näringsdryck från dietist. Sen beställer man hem dem från samma ställe man beställer hem inkontinensskydd. Men det måste finnas ett aktuellt recept.
  • Anonym (Kanske)
    mammatill6 skrev 2023-01-30 20:06:38 följande:
    Har jobbat i många år i vården i Stockholm Fram till 2021. Och då va du tvungen att ha recept på näringsdryck från dietist. Sen beställer man hem dem från samma ställe man beställer hem inkontinensskydd. Men det måste finnas ett aktuellt recept.
    Aja, om du kallar det för recept, så ok. Men det är likförbannat så att det räknas som hjälpmedel/förbrukningsprodukter som man beställer på samma sätt som andra förbrukningsprodukter (precis som du skriver)
  • Anonym (Skåne)

    Arbetar som sjuksköterska med särskild förskrivningsrätt i Skåne.
    Här läggs både näringsdrycker och inkontinensförskrivningar in i Websesam av sjuksköterska/dsk i primärvård, både kommunal och regional, vilket är ett system som läkare inte använder och därför inte kan se.
    Andra hjälpmedel som tex stomi material, diabetes hjälpmedel läggs, om man har det i Pascal, om inte så läggs det på vanligt recept. Då kan läkarna se vad som är uthämtat.

  • Fliselisan

    Hej,

    I region Sthlm kan förskrivaren se om du hämtat förbrukningsartikeln. Sen kan dessa artiklar förskrivas i två olika system lite beroende på vad det är för artikel. I det ena systemet brukar läkarna aldrig titta då de sällan har behörighet dit, tex där inkontinensartiklar beställs.

    Men som sagt, andra produkter tex stomiprodukter förskrivs i samma modul som där läkaren förskriver, och då kan läkaren se om du hämtat eller ej, om läkaren aktivt väljer att gå in för att kolla. Det syns inte per automatik.

  • Fliselisan
    Anonym (Sthlm) skrev 2023-01-30 14:18:24 följande:
    Varför tror du att läkaren inte bryr sig?

    Tex näringsdrycker, läkaren vet att du är ordinerad att få i dig 600 kcal extra från näringsdrycker. Såklart det spelar roll för fortsatt bedömning om du hämtat ut och druckit dem eller inte.

    Visst, andra förbrukningsvaror bryr de sig säkert mindre, men inte så kategoriskt som du får det att låta. 
    Har aldrig varit med om att en läkare dubbelkollar om patienten hämtat ut näringsdrycker eller ej. ytterst sällsynt att de gör det även när det gäller läkemedel. Absolut inte per rutin.
  • Anonym (Kanske)
    Fliselisan skrev 2023-01-31 20:35:32 följande:
    Har aldrig varit med om att en läkare dubbelkollar om patienten hämtat ut näringsdrycker eller ej. ytterst sällsynt att de gör det även när det gäller läkemedel. Absolut inte per rutin.
    Hehe, som kuriosa kan jag ju säga att det där varierar. Min läkare håller definitivt koll på om jag hämtar ut mina ND eller inte; jag vet inte om hen själv kan se det eller om hen frågar min dietist (som är den som är förskrivare), men koll har hen oavsett. Försökte dra en penna en gång om att jodå, jag hade så klaaart tagit mina ND som jag skulle, och det var väääldigt konstigt att jag inte ökat i vikt enligt plan, men då tittade hen bara på mig och sa att det var inte lönt att ljuga, för hen visste redan att jag inte hämtat ut några ND... kan ju säga att jag skämdes rätt bra då, haha.
  • Fliselisan
    Anonym (Kanske) skrev 2023-01-31 23:35:55 följande:
    Hehe, som kuriosa kan jag ju säga att det där varierar. Min läkare håller definitivt koll på om jag hämtar ut mina ND eller inte; jag vet inte om hen själv kan se det eller om hen frågar min dietist (som är den som är förskrivare), men koll har hen oavsett. Försökte dra en penna en gång om att jodå, jag hade så klaaart tagit mina ND som jag skulle, och det var väääldigt konstigt att jag inte ökat i vikt enligt plan, men då tittade hen bara på mig och sa att det var inte lönt att ljuga, för hen visste redan att jag inte hämtat ut några ND... kan ju säga att jag skämdes rätt bra då, haha.
    Ok, förstår att läkaren kollar detta vid ätstörningar etc, där det verkligen har betydelse för resultatet.
  • Anonym (Kanske)
    Fliselisan skrev 2023-02-02 20:53:36 följande:
    Ok, förstår att läkaren kollar detta vid ätstörningar etc, där det verkligen har betydelse för resultatet.
    Precis. Och med tanke på TS nojjighet och tendens att vilja smussla inför läkaren är jag rätt säker på att det är exakt det det rör sig om i det här fallet. Jag känner liksom igen tänket...
Svar på tråden Personer som jobbar i vården i region Norrbotten, Stockholm, Jönköping eller Skåne, hjälp!