Anonym (Ella) skrev 2023-01-30 10:19:30 följande:
När har ni slutat testa er efter plus?
Ett plus är ju alltid ett plus sägs det, första graviditeten tog jag ett enda test och nöjde mig så men de är länge sen och jag visste inget om stegring, svaga och starka plus osv. Nu känns de som man blir manisk i sitt testande för att man måste ha en viss stegring osv. Och sen ska man fortsätta testa för att se så testet inte blir svagare osv. Allt för att kunna förutspå "stark eller svag graviditet", i förväg kunna räkna ut eventuellt missfall osv. Tycker hela grejen känns enormt stressande så min fråga är när slutade du att testa dig? Väntade du på ett starkt plus? Kollade du stegring? Hur viktigt är starka plus egentligen och hur mycket kan man själv förutspå?
Jag har testat om mig 1 gång båda gångerna. För det kan ju vara ett defekt test som visar fel. Men knappast 2 defekta test.
Hade jag fått en blödning tidigt i graviditeten hade jag troligen testat igen, men att hålla på och testa om och om igen känns mer som en tvångstankar/tvångshandling än konstruktivt.
Jag tänker att det är väldigt vanligt att man är mer orolig andra gången man får barn, eller är gravid. Man har en helt annan erfarenhet av processen och vet mycket mer som verkligen kan oroa. Det är normalt.... Men man ska inte ägna sig åt saker som tar tid energi och pengar och faktiskt inte leder till något. Att fortsätta testa är faktiskt inte en vettig sysselsättning. Det är att rikta oro någonstans där man faktiskt inte kan bli lugnad.